Gå til innhold

Noen som har erfaring med helvetesild og smitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestemor har nå fått helvetesild, og vi har vært mye sammen med henne i julen, hver dag faktisk... Helvetesild er i vannkopp-familien, kan det smitte over til vår 1 åring som vannkopper, eller smitter det bare som helvetesild? Utbruddet kom i dag, men man er kanskje også smittsom i inkubasjonstiden (tiden fra man blir smittet til man blir syk)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det smitter ikke, men man trenger jo ikke akkurat ta på utslettet og ta på ungen sin etterpå....

Skrevet

Helvetesild kan ikke smitte som helvetesild, det er vannkoppvirus som ligger i "dvale" i kroppen fra du hadde vannkopper og slår ut som helvetesild senere i livet..

Jeg er ganske sikker på at det ikke smitter så vesla får vannkopper heller, men er ikke helt sikker, da min mamma fikk helvetesild ble hun nemlig spurt om å gi blod som de ville bruke til å lage vaksiner mot vannkopper.

Skrevet

Er jo helt sprøtt at et vannkopp-virus ligger i dvale i kroppen i 75 ÅR før det finner på å gjøre litt faenskap igjen! Utrolig hvordan denne kroppen vår fungerer... :)

Skrevet

Et smertefullt utslett som skyldes et Varicel-zoster- virus (Herpes varicellae). Varicel-zoster virus forårsaker vannkopper. Helvetesild skyldes reaktivering av vannkoppevirus, ofte mange år etter den opprinnelige infeksjonen.

Helvetesild kan smitte og gi vannkopper. Man kan ikke få helvetesild av å være i kontakt med en person med helvetesild eller vannkopper.

Fra nettdoktoren:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...