♥2 små gull♥ Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 Min bestemor har nå fått helvetesild, og vi har vært mye sammen med henne i julen, hver dag faktisk... Helvetesild er i vannkopp-familien, kan det smitte over til vår 1 åring som vannkopper, eller smitter det bare som helvetesild? Utbruddet kom i dag, men man er kanskje også smittsom i inkubasjonstiden (tiden fra man blir smittet til man blir syk)?
lille je Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 Det smitter ikke, men man trenger jo ikke akkurat ta på utslettet og ta på ungen sin etterpå....
lille je Skrevet 28. desember 2007 #3 Skrevet 28. desember 2007 Jeg leste litt fort:) Ungen din kan få vannkopper, men ikke helvetesild. Du kan lese mer her: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/herpeszoster.php
Fire småtroll Skrevet 28. desember 2007 #4 Skrevet 28. desember 2007 Helvetesild kan ikke smitte som helvetesild, det er vannkoppvirus som ligger i "dvale" i kroppen fra du hadde vannkopper og slår ut som helvetesild senere i livet.. Jeg er ganske sikker på at det ikke smitter så vesla får vannkopper heller, men er ikke helt sikker, da min mamma fikk helvetesild ble hun nemlig spurt om å gi blod som de ville bruke til å lage vaksiner mot vannkopper.
♥2 små gull♥ Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. desember 2007 Er jo helt sprøtt at et vannkopp-virus ligger i dvale i kroppen i 75 ÅR før det finner på å gjøre litt faenskap igjen! Utrolig hvordan denne kroppen vår fungerer...
lille je Skrevet 28. desember 2007 #6 Skrevet 28. desember 2007 Et smertefullt utslett som skyldes et Varicel-zoster- virus (Herpes varicellae). Varicel-zoster virus forårsaker vannkopper. Helvetesild skyldes reaktivering av vannkoppevirus, ofte mange år etter den opprinnelige infeksjonen. Helvetesild kan smitte og gi vannkopper. Man kan ikke få helvetesild av å være i kontakt med en person med helvetesild eller vannkopper. Fra nettdoktoren:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå