Gå til innhold

Jeg blitt lurt av skole.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 9 år nå. Da han begynte på skole læren sa at han er utrolig urolig og henviste oss til bup. . stakkar gutten min. Vi har gått gjennom en utredning og til slutt kom de med diagnose ADHD. Både skole og Bup har skremte meg skikkelig om hvis jeg ikke forebygge den nå da dette blir skandale i fremtiden.

Han sto på Ritalin og hadde veldig rolige dager etter det. Men han klaget mye om at andre barna plager ham og han kan ikke si noenting og kan ikke forsvare seg selv. etter litt stund har jeg sluttet å gi medisinen. har fått masse dårlige tilbakemelding fra skole. Han havnet i en ondsirkel og ingen trodde på ham. han ble nedelagt etter nedelagt. På andre side. Han hadde oppførte seg veldig pent hjemme og lekte fint med nabolage barna. Dere aner ikke hva har jeg gått gjennom.har hatt 3 års helvete på denne skole.

Jeg har bestem tå bytte skole. All problemet er borte. Han Ble vurdert av spesiel pedagog på skole og PPT og han virker helt normalt.

Ingen tegn på ADHD

Jeg ble skikkelig lurt. Tidligere skole hadde helt ukomptente lærer.

Nå vil jeg saksøke dem og kreve erstatning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er ikke bare lærerne på skolen som er inkompetente da , spør du meg...

virker som bub og har tatt seg vann over hodet...

Mange årsaker til at barn kan være urolige i klassen, kan være mobbing, læreren som har sett seg ut det barnet som syndebukk, lese og skrivevansker, ++++

Trenger ikke være adhd av den grunn...

Stå på videre, godt han har fått det bedre nå.....

Skrevet

Bruker han fremdeles Ritalin? Når sluttet han eventuelt med den?

Skrevet

Nei han bruker ikke ritalin lenger. Kuttet ut etter 8 mnd bruk.Det er helt unødvendig ser jeg. Jeg har ikke gjort deete med sammråd av Bup. Bestemt å kutte den ut bråt. Ingen kjenner vårt barn bedre en oss. Det stemmer ift første innlegg. Det har vært mye mobbing på skolen og læren brydd ikke seg om det.

Bup har sagt til meg hvis han ikke tar ritelin nå da kommer han å ha mye hull i fremtiden. han kan ikke mestre noen ting. Dette var bare TULL.

Det som veldig viktig i fothold til min sønn var gjentagelse i alt. I lekser. (matte. norsk, engelsk) og oppførsel. Han trenger påminnelse hver morgen til det han må gjøre og ikke gjøre på skole. Har er 9 år nå og snakker godt engelsk. matten hans er utmerket og norsken er jo greit nok. mangler ikke noen ting nå.

Skole vil bare slippe å gjøre sin jobb og lærne vil ha en rolig time i klasse. Hvis et barn krever mere tilsyn da sender de vidre til Bup og PPT. foreldre må kjærpe seg og være kritisk ved utredning.

Skrevet

Det er veldig bra for sønnen din og deg at ting har bedret seg. Jeg er selv lærer, har ei datter med ADHD, og jobber også mye med elever med diagnosen. Jeg har også sagt i tidligere innlegg at man må ikke straks tro at det er ADHD så snart en elev ikke er "slik som forventet"...

Man må ikke alltid tro det verste om læreren og dens kompetanse, eller ønske om å gjøre en god jobb. De aller fleste vil nemlig det, selv om også mange ikke burde være lærer, men slik er det med alle yrkesgrupper.

Mange lærere har ikke den kunnskapen de trenger for å kunne hjelpe alle elever,- det er da også derfor vi ønsker at spesialpedagogikk skal være obligatorisk i lærerutdanninga. I den lærerutdanninga som er nå, lærer en absolutt ingenting om de elevene som faller utenfor... Dessverre!

Det jeg likevel undrer meg på, er at din sønn faktisk BLE roligere da han fikk Ritalin...

Du skriver: Han sto på Ritalin og hadde veldig rolige dager etter det.

Dette synes jeg er litt merkelig, for slik jeg kjenner Ritalinens virkning, virker den ikke slik om man ikke har ADHD...

Men nok en gang, fint at det går bra nå!

Skrevet

Det var ikke menningen å bedømme alle lærne. Den læren jeg snakket om var en helt ny utdannet og hadde ingen erfaring om barn med ADHD.

Jeg beundrer meg lærne . Dette er utrolig vanskelig og krevene jobb. Jeg fullstendig respektere alle lærne. I den nye skole har han en utrolig god og bra lærer og er veldig fornøyd.

Ritalin innholder amfetamin i små dose. Det vil virke på en vannlig og frisk menneske. Dette er narko medisin og går på A resept. Narkomaner et ute etter den og vil ha den uansett pris.

Dette er en selvsagt at han blir roliger med dette. Men han blir alt for rolig. Sitter som en potetsekk på sofa og sier ikke et pip. Han har merket den selv og vnektet noenganger til å ta den. Han klager for at han har ikke noe krefter nr han tar ritalin.

Skrevet

Hmm.. svarar på svenska och hoppas att ingen blir upprörd av det.

Självklart är det enormt upprörande om en adhd-diagnos sätts på ett så dåligt grundlag som ett barns uppförande i en viss situation och utan att man alls lyssnar på föräldrarnas version, jag har snarare träffat på motsatsen, att adhd-problem bortförklarats med föräldrarnas dåliga grensesetting, skilsmässor, etc.

Men jag reagerar också på det här med att bli lugnare av ritalin (som visserligen inte innehåller amfetamin, även om man populärt sett ofta påstår det, utan metylfenidat, som ju också är narkotikaklassat), eftersom det är ett centralstimulerande medel. Problemet för ADHD-barn är ju att de egentligen är lite underaktiva (halvsovande) och det hyperaktiva beteendet är metoder för att kickstarta kroppen gång på gång på gång. Ritalinet (som andra cs-preparat) ökar dessa barns vakenhet tillräckligt för att de ska kunna slappna av och få använda lite av sin tillgängliga energi till annat än att bara hålla sig vakna. Därför används också Ritalin för att behandla folk som lider av narkolepsi. På en 'vanlig och frisk människa' fungerar alltså Ritalin - uppiggande-, och det förekommer därför illegal handel med dessa mediciner, inte minst till studenter som vill öka sin vakenhet och koncentrationsförmåga när de ska studera.

Det som populärt uttrycks att man som slö förälder vill droga ner sina barn för att få dem lugna och fogliga heller än att uppfostra dem saknar alltså fullständigt medicinsk grund.

Den juridiska termen för narkotika syftar på substanser som narkotikaklassats av Läkemedelsverket på grundval av att de är antingen hälsofarliga, beroendeframkallande eller euforiserande. Metylfenidat kan vara beroendeframkallande och har därför narkotikaklassats.

Ursäkta om det här inlägget är lite 'off-topic', men det är så många villfarelser ute och vandrar och när de får fortsätta uttalas om och om igen drabbas adhd-barnen av den här snedvridningen i debatten lika mycket som den oseriösa diagnosticering som beskrivits här.

Jag hoppas att trådstartaren nu får den hjälp hennes son behöver för ett gott skoleliv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...