Gå til innhold

Ingen næring i babymat!!!


Selma62

Anbefalte innlegg

Jeg fikk sjokk her i går. Hadde kjøpt inn et fat med Nestle økologisk babymat på glass fra 8 mnd, det var rotgrønnsaker med kalkun. Sønnen min er veldig småspist - er ett og et halvt år nå er jeg er super fornøyd når jeg klarer å få i han ett halvt middagglass (lure i han). Men nå så jeg på energimengde og det var kun 67 kcal per 100 gram! det er jo ingenting!! Han får jo ikke i seg mer enn 30 kcal og jeg har vært fornøyd. Jeg må nok kutte ut ferdigmat overhodet og kun gi han hjemmelaget. Får jo mest det men har aldri visst hvor ille det er med ferdigmaten. Den var jo økologsik også.. må ihvertfall tilsette en spiseskje smør elelr olje neste gang jeg tar et glass. Uff..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her lages det kun hjemmelaget. Mye bedre smak (Nestle;YAK!), sunnere (kjøper økologiske varer der jeg finner det) samt BILLIGERE!

 

Mødre, vær kritiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg lager også selv, spesielt siden både Lusket og jeg er intolerante mot alle animalske produkt, derfor må vi leve på en streng vegansk diett.

 

For å få opp kalorinivået i all maten til vesla blander jeg raps eller olivenolje i.

Dette er også lurt i barnematglass.

 

Vi gir av og til mat på glass vi også altså, men da Helios sine.

De er økologiske, sunne og næringsrike:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget er selvsagt klart best, da har man også kontroll på innholdsstoffene.

Du kan gå inn på Weston A. Price Foundation og søke på tips om hvordan. Jeg husker de hadde diverse oppskifter på hvordan en best lager babymat. Prøv å søk på "homemade babyfood".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg,men du har tydeligvis ikke peiling på det du snakker om. Nå vet ikke jeg eksakt hva som er i det glasset barnemat du snakker om, men de fleste middagsglass har vel omtrent 67 kcal pr. 100 g. Og ett glass er rundt 190 g. Hvis babyen din spiser et halv glass, altså ca 100 g, får han i seg ca 65 kcal. Hvis du lager tilsvarende mat hjemme og han spiser 100 g, så får han i seg samme mengde kcal.

 

Enkelt eksempel: 25 g potet = ca 20 kcal

25 g gulrot = ca 5 kcal

25 g blomkål = ca 7 kcal

25 g kalkun = ca 35 kcal

 

Tilsammen i 100 g = 67 kcal...................

 

Hvis du vil han skal få flere kalorier i seg kan du jo bare tilsette litt olje i maten du kjøper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ah, endelig et rasjonelt, logisk og kunnskapsrikt innlegg :-) Satt og rev meg i håret over denne tråden helt dette innlegget av Anonym (dessverre..) dukket opp.

 

At det er så lite kalorier i det glasset betyr jo bare at det er rene, sunne råvarer i det. Grønnsaker er SUNT, men ingen kaloribombe! Likeså kalkunkjøtt. Som andre her sier: Bare tilsett olje hvis du vil øke kalori-innholdet.

 

Og for ordens skyld, fra http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98kologisk_mat-_og_landbruksproduksjon:

"Man har ikke kunnet påvise at økologiske produkter har spesielle helsefordeler framfor produkter produsert på tradisjonelt vis. Kvaliteten i økologiske produkter ligger først og fremst i den miljøvennlige produksjonsformen og sikkerheten i at det ikke er brukt kjemiske og syntetiske plantevernmiddler."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Nå bør man ikke ta alt fra Wikipedia bokstavelig, siden alle kan gå inn og endre innholdet. Man har faktisk påvist at det er flere næringsstoffer i økologiske mat, bla flere antioksidanter:

http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=3345

 

http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=1250

 

For meg er det også en ganske stor gevinst at maten er fri for gift.

 

 

Enig med deg, satt også og lurte litt på innlegget til HI...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

"Man har ikke kunnet påvise at økologiske produkter har spesielle helsefordeler framfor produkter produsert på tradisjonelt vis. Kvaliteten i økologiske produkter ligger først og fremst i den miljøvennlige produksjonsformen og sikkerheten i at det ikke er brukt kjemiske og syntetiske plantevernmiddler."

 

Denne setningen er jo selvmotsigende. Hvem ønsker kjemiske og syntetiske plantevernmidler i maten? Det må jo være skadelig. Dermed har økologiske matvarer en helsefordel, helt klart.

Vi i Norge er i bakevja ennå når det gjelder økologiske varer...fordi vi tror at alt som blir dyrket i lille Norge må være sunt...

Ta dere en tur på et engelsk supermarked som Safeways eller Sainsbury's og se utvalget av økologiske varer - det er kjempebra. Må neste dra dit og hamstre neste gang jeg er i England...,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du vil hamstre økologisk i England så bør du vite at det skal mindre til for å kalle maten økologisk der enn i Norge... altså mindre restriktivt og ligger kanskje et sted mellom økologisk og ikke-økologisk mat i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...