Gjest Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 hei lurte på om det var noen som har tatt en slankeoprasjon her inne vurderer å gjøre det men er redd har prata med legen min å jeg er kandidat for det men må sette meg på venteliste er det noen som vet hvor lang tid det tar??noen erfaringer on det på godt å vondt hjalp det dere til ett letter liv var det slitsomt i begynelsen hadde dere mye vondt...håper på svar fra de som kan hjelpe meg...hvor mye gikk dere ned håper å gå ned til 70 kilo jeg og nå veier jeg 120kg...er 172 høy og er i ferd med å få diabetes...er så redd jeg ikke kan bli gravid igjen er det noen som har blitt gravide etter en slik operasjon??klem fra meg
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 Hei. Jeg er ikke slankeoperert, men har søkt om operasjon og står på venteliste. Anbefaler deg å gå til legen din og snakke med han/henne om operasjonen. Du må ha BMI over 40 tror jeg for å kunne slankeopereres, det er det eneste kravet de setter for å søker på operasjonen. Jeg veier fem kilo mer enn deg så jeg tror ikke det blir noe problem for deg å kunne søke. Omtrent 30 dager etter at min lege søkte om operasjone for meg fikk jeg beskjed om at søknaden var behandlet. Etter som jeg har forstått får jeg en innkalling til samtale med lege og ernæringsfysiolog og de bestemmer om jeg får slankeoperasjon eller ikke. Er masse greier en skal igjennom før en blir operert, men tror det er verdt det. Er i hvert fall det enseste håpet for meg. Du kan gå inn på vektoperasjon.no, det er et diskusjons/informasjons forum for de som har tatt slankeopersjon, og de som venter på å bli slankeoperert, der står det mye nyttig informasjon.
skautrollet m/surprise Skrevet 30. desember 2007 #3 Skrevet 30. desember 2007 Jepp! Jeg er operert. Fikk en GBP i juni 2006. Har gått ned ca 40 kilo og er nå gravid med første... :-) En SA i 7. uke i første pp, og ble nå gravid igjen i 3... Håper veldig det går bra nå, er jo bare 4+2 så langt. Har fått ett fullstendig nytt liv og gleder meg over hver dag. Jeg er en av de som ikke har fått noen komplikasjoner etter operasjonen og det eneste jeg merker nå er at jeg må spise riktig for å fungere. Og det var vel hensikten, ikke sant? :-) Det er ingen dans roser å ta en slik operasjon og kan du klare å gå ned på annet vis er det absolutt det beste for kroppen din. Samtidig er det en veldig fin hjelp dersom du ikke klarer å gå ned i vekt på egen hånd. Få legen din til å henvise deg til Overvektsprosjektet i din helseregion så får du hjelp videre derfra. Du bør regne med en ventetid på 2-3 år fra henvisningtil evt operasjon. BMI over 40 uten kompliasjoner og over 35 med komplikasjoner kvalifiserer til at du har krav på hjelp. Hvilken type hjelp du får er det kirurgen/enæringsfysiolog og din psykiske og fysiske helse som avgjør. Uansett har du krav på å få hjelp med problemet... :-) Det kirurgen nevnte som kunne bli komplikasjoner ved graviditet etter en slik operasjon var: -dårlig næringsopptak og dermed dårlig vekst hos fosteret -ikke nok lager av sporstoffer i mors kropp til å dekke opp behovet og mulig nedsatt evne til å fylle opp lagrene igjen. Dette er ikke lett å erstatte med inntak av vitaminer osv da kroppen først må kunne bearbeide disse stoffene for at de skal være tilgjengelige for fosteret. -større konsekvens/kortere tid før man må ha hjelp dersom man ikke klarer å beholde maten på grunn av kvalme -mulig at økt matlyst og endret hormonstatus under graviditeten vil kunne gjøre at vekten til mor øker igjen... -et fåtall har opplevd at den gamle mageskken kan vri på seg når livmoren vokser. -mulig nedsatt næringsinnhold i melka di dersom kroppen din ikke klarer å omsette energien raskt nok (men dette kan jo løses greit med morsmelkerstatning da:-) ) -du bør vente med å bli gravid til du ser at du er i stand til å få i deg nok næring og kroppen din har restituert seg etter den raske vektnedgangen. Noen kirurger sier 1 år mens andre sier 2. Jeg tror du selv kjenner når kroppen er klar for det... Vær obs på at fertiliteten øker i en vektnedgangsperiode! Hi hi..:-):-) Og ja, det er litt økt risiko med graviditet etter en slik operasjon, men det er jo ikke helt risikofritt å være kraftig overvektig og gravid heller da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå