skautrollet m/surprise Skrevet 28. desember 2007 #1 Del Skrevet 28. desember 2007 Hei alle sammen! Jeg har vært i kulissene og lest en stund, vil gjerne få si tusen takk til alle som bidrar med unnskap og erfaring! :-) Jeg fikk påvist PCOS for noen år tilbake og fikk da mens kanskje to ganger i året. Om jeg hadde eggløsning aner jeg ikke for det ble aldri sjekket opp da jeg var singel. Hadde en BMI på 40 komma noe og valgte å være alene. For 1 1/2 år siden gjennomgikk jeg en GBP og har nå tatt av ca 40 kilo. Da vekta passerte 82 kilo på veien nedover fikk jeg mensen og etter dette har den kommet med 34-38 dager pr syklus. I juni traff jeg en søt kar og i juli flyttet han inn... Vi ønsket oss barn med en gang begge to siden vi begge begynner å kjenne at det absolutt er på tide da vi er 35 år begge to. Jeg ble gravid på første forsøk!!!! Dessverre ble det en SA i uke 6 omtrent. Neste mens kom og gikk. Hadde fryktelig vondt denne gangen, mye mer enn jeg har hatt før. I dag testet jeg igjen på IKM-dagen... GRAVID stod det i displayet!!!!! Og jeg som kanskje har fått mensen en gang i halvåret tidligere!!!!!! Jeg er kjempeglad!!!!! :-) Og jeg er veldig, veldig klar over at vi er helt ufattelig heldige... Det jeg er veldig usikker på nå er om det er min hormonstatus som er årsak til den første SA eller om det bare rett og slett ikke var "liv laga". Bør jeg gå på hormonbehandling for å få livmora til holde fast på nurket vårt? Er det noen som har erfaring med SA på grunn av hormonell ubalanse grunnet PCOS? Gyn.undersøkelse i våres viste helt normale eggstokker uten de klassiske eggfollikklene eller andre cyster og blodprøvene var helt normale. Håper noen har nen erfaringer å dele med en bekymret foreløpig vordende mamma... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136377586-helt-utrolig-hvor-fort-det-kan-g%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
skautrollet m/surprise Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #2 Del Skrevet 6. januar 2008 Da gikk det galt denne gangen også. Ny SA i går. Begynte å blø på morgenen. Var på legevakta kl 20 i går kveld og ble sendt videre på UL. Det var ikke noe lite nurk der lenger... Var jo bare 5+0 så det hadde ikke vært mer enn en plommesekk da men. Negativ hcg på urin også selv om jeg testa positivt hos legen min på onsdag. Gynekologen anbefalte oss å vente over to normale mens nå. Hu sa at det var større sjanse for SA hvis man blir fort gravid igjen etter å ha mistet. Jeg vil veldig gjerne ha noen synspunkter på det med hormonbehandling for å minske rsiko for SA/MA når man har PCOS. Selv om det ser ut til at jeg blir lett gravid og har regelmessig EL og mens har jeg fortsatt den genetiske sammsetningen som gav meg problemer tidligere... I morgen tidlig reiser vi på en 14-dagers ferie til kanariøyene. Gleder meg til litt sol og sommer sammen med min kjære. Er litt sliten i topplokket nå gitt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136377586-helt-utrolig-hvor-fort-det-kan-g%C3%A5/#findComment-136449657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #3 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg har selv PCOS og har positiv erfaring men Metformin-behandling. Er jo ikke hormonbehandling i den forstand, men gynekologen som satte i gang behandlingen på meg sa at en av de gode egenskapene med Metformin, var bl.a at det senket risikoen for SA når en ble gravid. Jeg fikk Meformin pga ufrivillig barnløshet grunnet min PCOS, og ble gravid etter ca et halvt år. Fortsatte på medisinen frem til jeg var tre mnd på vei Vet at behandlingen er omdiskutert blant leger og gynekologer, men jeg kjenner mange som har hat god effekt av den! Håper dette var noe du kan dra nytte av Lykke til, og god ferie:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136377586-helt-utrolig-hvor-fort-det-kan-g%C3%A5/#findComment-136453260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #4 Del Skrevet 24. januar 2008 Hei Jeg er 24 uker på vei og går fremdeles på metformin. Ble gravid etter ca 4 mnd prøving etter at jeg startet på metformin. Hadde blødninger de 12 første ukene. Har også forstått det slik at de tror vi klarer å holde bedre på fosteret med metformin, men mere forskning må til før man er sikre. Lykke til videre og god ferie Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136377586-helt-utrolig-hvor-fort-det-kan-g%C3%A5/#findComment-136641631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miraluca Skrevet 26. januar 2008 #5 Del Skrevet 26. januar 2008 eg fikk beskjed om å slutte på metaformin da eg testa positiv, metaformin er nemlig ikkje godkjent til bruk i svangerskap...ennå..Det forskes på området for øyeblikket, og er godt mulig det kommer til å bli godkjent i Norge òg. I flere andre europeiske land brukes metaformin i svangerskapet av pcos'ere. Det er ikke påvist noe skadelig effekt på mor eller foster i svangerskapet, men heller ikkje tilstrekkelig positiv effekt er dokumentert her ennå, derfor skal legene egentlig ikkje anbefale bruk av dette i svangerskapet...selv om eg ser endel leger gjør det alikevel. har heldigvis gått bra her, ble gravid etter 8måneder på metaformin i tilleg til pergotime (trippeldose gav endelig eggløsning). Er nå 36uker på vei, så rekner med vi kommer til å holde et veldig velkomment barn i armene snart Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136377586-helt-utrolig-hvor-fort-det-kan-g%C3%A5/#findComment-136656355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå