Gå til innhold

Eklampsi...

Niem og Patrick

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forstått at dette er meget sjelden, og lurer derfor på om det er andre her som har hatt eklampsianfall før eller etter fødselen? Fikk det selv 12t etter fødselen, datt ut av sykesengen og gikk i koma. Har en svær blåveis over øyet pga dette.. hehe ;) Skal tilbake om 5 uker for å snakke om hendelsen..

Husker fint lite av hele greia, husker jeg ble svimmel og besvimte. Og har små minner fra cat-scan og diverse. Våknet fra koma etter en kort stund, men var helt neddopet, så husker ingenting.

Sambo ble fortalt at når det hadde brutt ut en gang, kan det ikke komme tilbake før evt neste svangerskap, så jeg skal få ekstra oppfølging neste gang. Synes det er litt skummelt å tenke på nå i ettertid at jeg liksågodt kunne dødd, dersom ingen hadde gått forbi i gangen og hørt meg ramle i gulvet over nattbordet.

Heldigvis var sønnen min på nyfødtavdelingen etter en tøff fødsel.. Ellers kunne jeg liksågodt ramlet i gulvet med han i hendene.. Huff..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk preklamsi i mitt første svangerskap. Gikk på sv. kontroll hos min fastlege, og på grunn av hennes innkompetanse, fikk dette utvikle seg, til jeg fikk eklamsi. Min datter ble forløst i uke 33. Akutt keisersnitt. Veide 1800g og var 40cm lang. Hun var frisk og fin. Pappaen fløy mellom 2 intensiver. På nyfødt intensiven var alt bra, men på intensiven der jeg lå, visste dem ingen ting. Ingen turte å si noe om jeg kom til å overleve. Da jeg etter en ukes tid ble "klar" i hode, så oppdaget jeg og legene at jeg var blitt blind. Ingen kunne med sikkerhet si om det var evig, bare å ta tiden til hjelp. Tilstanden ble kaldt eklamsi med netthinneløsning.

Fikk gradvis noe syn tilbake. Har i dag ca 70% syn. Og ingen sidesyn.

Skremmende å tenke på egentlig, men i dag er jg glad for å se det jg kan, og nyte synet av mine 2 engler som venter på at den nye babyen skal komme ut av magen. Har hatt/har preklamsi også nå med nr 2 og 3.

Skrevet

Ojjdå.. Ble litt sånn her også.. Sønnen min lå på nyfødt pga en tøff fødsel, sambo hadde gått hjem for å få sove et par timer da han fikk tlf fra sykehuset at jeg var i koma og at han måtte skynde seg.

Han fikk heller ikke noe normalt svar på om jeg kom til å bli frisk. Pga hjernen var så hoven at de ikke kunne utelukke blodpropp. Men jeg ble helt bra igjen.. Skal til kontroll på tirsdag..

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende, blir 40 år til våren, og venter tvillinger (11 uker i dag).

Jeg er etter hvert blitt klar over at for min del er det høy risiko for utvikling av preeklampsi..... For det første pga alder, så pga tvillinger og i tillegg har jeg en sjelden arvelig mitokondriesykdom som også gir risiko for preeklampsi (har ikke selv hatt plager pga. sykdommen, men min mor ble tidlig ufør) Jeg skal til fosterdiagnostikk på Universitetsykehuset Nord-Norge (UNN) om en ukes tid. I brev mottatt fra med. gen. står det også at det er avtalt med overlege på fødepoliklinikk at jeg skal ha oppfølging videre i svangerskapet spesielt mtp betydelig risiko for preeklampsi.......

Jeg flyttet i sommer til Narvik, 25 mil unna Tromsø. Her var forøvrig fødeavd stengt i sommer...... og kan nok bli det til sommeren også.... Har forstått at jeg kommer til å bli overført til UNN pga tvillingfødsel. Skulle nå ønske at jeg bodde nærmere hvis det skulle skje noe aktutt...

Skrevet

lykke til på tirsdag.Har du blitt helt frisk? Ingen problemer med syn eller blodtrykk? Da er du heldig, og jeg er veldig glad på dine vegne.

Sliter mye med å se når det begynner å bli mørkt. og må gå på blodtrykkstabletter sannsynligvis resten av livet. Men men. Det kunne vært verre. skal også på kontrollpå tirsdag. Håper ikke bt er så veldig høyt. ikke lenge til ks nå. 23 januar.

Skrevet

Jeg føler meg helt frisk ja. Litt tung i hodet til tider, men tror det kan ha sammenheng med at jeg sitter noe anspent når jeg ammer, er ikke lett når man er helt fersk i gamet!!;)

Blodtrykket var fint igjen etter jul, undetrykket var nede i 77 andre juledag, da hadde jeg ikke tatt medisiner siden lillejulaften. Er det Trandate du går på?

Men, siden du har hatt eklampsianfall, får du velge ks eller får du det automatisk ved dine neste svangerskap? Føler ikke sykehuset har gitt meg så mye info, men får kanskje vite noe på tirsdag.

Lykke til på tirsdag du også:)

Skrevet

ja jeg går på trandate. Gikk på noe annet, før jeg ble gravid, men sykehuset ville at jeg skulle over på trandate, da det er det dem har best erfaring med. Gjør ikke meg noe, så lenge det funker.

Vet ikke om jeg automatisk hadde fått ks, men fikk beskjed om at ks var det beste for meg. Hadde visstnok så tette svangerskap. Er ikke enig. Greit nok med de 2 første så er de født med 11 mnd mellom fødslene. og siden man har hatt 2 ks, så kunne det være noe om at man kunne sprekke opp? Har egentlig ikke satt meg helt inn i det.

Er fornøyd med å få ks jeg. Synes ikke det er så ille som mange skal ha det til.

Et tips hvis du er litt anspendt når du skal amme, sett deg godt til rette, pust dypt inn og ut. Prøv og slappe av så godt du kan.

Ikke tenk at alt må være på en spes måte. Du er deg, og skal få lære deg din egen teknikk. Ikke tenk på hva alle andre sier. Det hjalp for meg. Lykke til.

Skrevet

Nå har eg blitt 'friskmeldt' fra nevrologisk poliklinikk. Var der på tirsdag, og gjennomførte diverse tester på refleksene osv. Slapp å scanne hodet på nytt foreløbig.

Har noe svekket refleks på høyre side av kroppen, men det var ikke noe de hengte seg opp i. Det kan ordne seg av seg selv, ellers blir det værende slikt, og det var visst ingen fare.. Skal til kontroll og samtale på gynekologisk 5 februar.. Så får vi se hva de sier der :)

Tusen takk for gode tips :)

Skrevet

tenkte bare jeg skulle spørre deg om noe: er det sånn at dette skjedde helt plutselig og ut av det blå, eller var det masse symptomer og varselstegn som sykehuset ikke plukket opp/tok på alvor? det er jo ikke sånn at man skal få eklampsi helt uten videre i disse dager....

Hvordan var blodtrykket ditt? hvor ofte ble det målt? hvis de visste at du hadde pre-eklampsi hvorfor lå du alene på et rom uten overvåkning?

vil bare tipse deg om at det er lurt av deg å få utskrift av journalen din. ta deg tid til å gå igjennom det og finn ut om det er noe som ikke stemmer. godt mulig du har blitt feilbehandlet. da skal man melde sykehuset til helsetilsynet slik at det kan bli en gjennomgang.

du vet jo hvorfor jeg lurer, sendte deg en PM!

sykehusene er gjerne veldig opptatt av å redde seg selv. Får du noen form for senskader så har du rett på erstatning fra Norsk Pasientskade Erstatning. men da er det best om det er meldt til helsetilsynet først.

Veldig flott å lese at det ser ut til å ha gått bra for deg! skulle ønske det gikk bra for alle med pre-eklampsi:(

Skrevet

Jeg hadde høyt blodtrykk, et undertrykk på 90-tallet, i 2 uker før fødselen.. De vurderte å sette i gang, men utsatte det, og jeg var til kontroll annenhver dag.. De mente siden det var stabilt, men høyt, skulle jeg bare gå til det startet av seg selv.. Den dagen fødselen ble satt i gang var undertrykket på over 100..

Etter fødselen var jeg i fin form, så de regnet med at faren var over.. Ble lagt på et rom, og de hadde døren åpen. Og flaks var det, for det var en annen pasient som fant meg på gulvet!! Hadde døren vert lukket hadde jeg nok ikke overlevd..

Skal til samtale med overlegen på gyn.avd den 5 februar, skal prøve å få svar på alle mine sp.mål. Tusen takk for tips, skal huske det :)

Skrevet

du skal huske å spørre hva blodtrykket ditt var etter fødsel og hvor ofte de sjekket det. Eklampsi forekommer ofte også rett etter fødsel, så det å ikke overvåke en pasient med kjent pre-eklampsi er en ganske grov feil. Ekplampsi kan komme plutselig (noe det gjorde for deg) og det skal de vite på sykehuset hvis de er faglig oppdatert.

dette er fra legeforeninges egen tidsskrift:

Tiden etter fødsel

På grunn av risiko for eklamptiske anfall, bør mødre med preeklampsi ha jevnlig tilsyn av jordmor eller sykepleier de første par døgn etter fødselen, også om natten.

linken: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=34763

Det er pliktbrudd hvis sykehuset ikke følger retningslinjene.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt overlegen om de har meldt hendelsen til helsetilsynet, eller gjort det selv. så kan de finne ut om det har skjedd en feil. tenkt om du får sen skader (ikke at jeg tror det, men mulighetene er jo der)

Legene er uansett ofte ute etter å redde seg selv og sykehuset.

ok, du må nok ta det jeg sier med en liten klype salt, men min erfaring er at sykehusene ofte er kun ute å redde seg og sine.

gudd løkk ;)

Skrevet

Tusen takk for tipsene :) Godt noen har peiling og kan svare meg, gleder meg til å høre hva de har å si på gynekologisk når jeg kommer dit..

Tusen tusen takk=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...