Gå til innhold

Trenger råd ang lanvarig hoste hos gullet, 18 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har i et par-tre måneder nå hostet mer eller midre hver natt, og e del på dagen. Startet da hun var forkjøla, og har ikke blitt kvitt den etterpå. Vært hos fastlege to ganger, ene gangen hadde hun sår hals, andre gangen fant de ingenting. Lyttet, og det hørtes fint ut. Men hosten har fortsatt, vi har vært hos homeopat men ikke set noen bedring. 22. desember fikk hun feber, lå på 39,5 - 40 hele dagen selv med paracet, legevakta ba oss se an en dag til. Hatt feber hver dag siden, alt fra 38 - 39, men feberfri idag da. Sliten og spiser lite, og hoster så hun brekker seg om natta, ligger bare og klunker og plages. Var hos legevakta igår, han hørte litt surklelyder og ga oss efedrin som vi har prøvd i kveld.

Jeg er likevel i tvil - legen sier at hoste ikke er farlig i seg selv, men det er jo så plagsomt og slitsomt for henne, hun er ikke helt seg selv. Kan det være noe som lungebetennelse eller allergi eller noe? Det er ikke tørrhoste, skikkelig slimhoste som sitter litt lenger ned en halsen, sa homeopaten.

Ble langt dette, men ville ha med alt. Håper noen kan hjelpe!

Skrevet

Efedrin bør hjelpe - om hun ikke reagerer med å bli "hyper" av den. Den er veldig effektiv på mine barn iallefall.

Unngå melk, det er slimdannende.

Jeg har hatt god erfaring med å gi mine barn Sambucol Kids, gir det så fort de viser antydning til forkjølelse. Er en blanding av solhatt, rød solhatt, svarthyllekstrakt etc. Kjøpes på helsekost eller apotek. Barneutgaven kan gis til barn fra 1 år. Er også bra for øre-barn.

Pass på å få i henne nok væske om hun spiser lite (men som sagt ikke melk).

Sønnen vår gikk lenge og surklet i fjor vinter, og plutselig ble han kjempetett - og måtte få astmamedisin, så vi prøver så godt vi kan å unngå forkjølelse nå.

God bedring

Skrevet

Takk!

Ja håper efedrin hjelper. Hun sover nå, så hyper blir hun vel da ikke heldigvis. Har hørt at noen blir det....

Melk har vi ikke tenkt på, hun drikker mye biola og sånn så det skal vi prøve å kutte ned på. Sambucol kids er jo også verdt et forsøk når vi ser det brygge seg opp til forkjølelse, men de hjelper vel ikke nå kanskje?

Skrevet

Sambucol Kids kan brukes forebyggende 1 gang i døgnet, eller som kur ved forkjølelse 2 ganger i døgnet. Så det anbefales.

Ja, kutt ut all melk. God bedring

Skrevet

Åkei! Da får jeg kjøpe det i morgen :)

takk en gang til!

Skrevet

KIKHOSTE!!!!

Min datter hadde akkurat likedann... var så lei av å løpe til legen, samt at jeg hele tiden måtte ta ut sykemelding..

Måtte nesten tvinge legen til å ta blodprøve og han var helt sikker på at det ikke var kikhoste... men jammen meg kom den tilbake og testen viste at hun hadde hatt kikhoste men at selve kikhosten var over... dette var etter ca 2,5mnd med hoste og vi hadde da time hos spesialist... fikk da påvist trange luftveier som hadde blitt betente pga kikhosten og fikk astmamedisin som gjorde henne helt bra!!!

jeg har en ny unge her jeg og er supersint for at ikke flere leger sjekker for kikhoste.... symptomene er akkurat slik du beskriver dersom de er vaksinert slik min lille datter er...

jeg hadde også kuttet melk, prøvd efedrin etc etc etc... bare spør om det er noe du lurer på... men som sagt dette er som å beskrive min egen datter og hennes syldomsforløp..

Skrevet

Har også hørt om flere som har hatt kikhoste som ikke ble oppdaga av legen. Kan nok være verdt å sjekke. Her brukes akupunktur flittig( ikke nåler på barn) og det funker. Gutten har blitt kvitt noe som trolig var atopisk eksem+ et par begynnende ørebetennelser. Jeg bruker å gi han Kamillete med honning og blåbærsaft når han er sjuk med feber. Ellers får han mye Fenikkel og Peppermyntete på flaske som forebyggende. De sistnevnte teene er gode på smaken, du kan evt ha litt honning i.

Skrevet

Gi nå ikke ungen honning da. Trodde det var fy-sak nummer 1 for små barn? Ikke meningen å blande meg, men ta å sjekk ut det med honningen.

Skrevet

Sjekket det ut jeg, det gjalt bare for barn under 12 mnd.:

Ammende kan trygt spise honning, men bør imidlertid huske at spedbarn ikke må få honning. Honning kan inneholde en bakterie som er farlig for barn under 12 måneder. All honning i Norge er merket med en advarsel mot å gi den til barn under ett år.

www.matportalen.no

Skrevet

Gå til fastlegen igjen og si du vil ha en henvisning til barnelege.De vet litt mer og vi fikk hvertfall hjelp der.Etter hoste i over en mnd.

Skrevet

Takk for mange gode svar!

Hun sov lit bedre inatt med efedrinen, så får vi se om det blir bedre til etter nytår. Hvis ikke er det rett til legen og videre til barnelege, evt sjekke kikhoste først såklart. Vi har tenkt det samme nemlig, men legen bare sa "neida". Lei av leger som ikke kan si noe. Er det mulig å ha en barnelege som fastlege for henne? Føler det er liten vits i allmennlege til henne.... Han er grei ok til meg men....

Igjen - takk for mange gode svar! Skal kjøpe inn litt teer og sånt og...

Skrevet

Eliasen min har også vært plaget med hoste (slimete hoste) og feber over en periode. Feber mellom 38-39 er typisk øvre luftvei infeksjon har jeg hørt. Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekket crp for å se om det er virus el. baktereie infeksjon. deretter evnt rtg thorax dersom høy crp.. for å utelukke lungebet. (men da hadde hun sansyneligvis hatt høy feber hele tiden) Elias fikk nå sist hos lege ventoline inhalasjon, som jeg kun etter tre inhalasjoner så stor forandring og feberen forsavnt. Kan være en form for barneastma. Astma gir i seg selv ikke feber, men ubehandlet astma kan foråsake komplikasjoner i form av øvre luftvei infeksjoner og påfølgende feber. Jeg har også forsøkt efidrin, men det er ingenting sammenlignet med ventoline. Nå puster han rolig igjen. Var en periode veldig anstrengt i resp. Jeg er så glad det virket og at jeg endelig kom til en lege som foreslo dette!!

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...