Gå til innhold

Andre med epilepsi her?

Anbefalte innlegg

Som er gravide eller har fått barn?

Vil gjerne vite litt om hvordan svangerskapet artet seg for dere ift. medisinbruk og anfall (hva slags medisin, hadde dere anfall? osv), hvordan fødselen gikk, og om dere kunne amme med medisinene dere gikk på? Ble sykdommen verre/bedre/ikke forandret etter at dere fikk barn?

Har en ganske mild form for epilepsi, har hatt det siden jeg var barn, men aldri hatt anfall i våken tilstand. Kun mens jeg sover. Så det er nok ingen fare ift å stelle med barnet. Men jeg går for tiden på medisiner jeg har mistanke om at ikke virker, da jeg har hatt to små anfall under graviditeten. Måtte bytte merke pga allergisk reaksjon på de forrige.

Jeg lurer på om dere andre med samme sykdom fikk friske barn og alt gikk som normalt? Er 26 uker på vei.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136374831-andre-med-epilepsi-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. jeg har epilepsi. en ganske mild form.. får bare anfall når jeg sover jeg også.. jeg er førstegangs og er nå i uke 30+2. har hatt litt problemer og noen anfall.

graviditeten han gjort at prosenten i blodet mitt har gått ned, nesten blitt borte! akkurat som at jeg skulle sluttet å ta medisiner. så jeg har måtte øke dosen ganske mye, men ellers har det gått bra og alt ser normalt og fint ut med barnet. legene sier at jeg skal kunne amme, siden jeg går på såpass milde medikamenter... har du vært med på de undersøkelsen??

Jeg har hatt epilepsi siden jeg var 10 år og er nå gravid på min andre. Når man blir gravid er det jo 50% sjanse for at sykdommen ikke endrer seg, 25% at den forverrer seg og 25% at den bedrer seg. Da jeg var gravid/fikk unge brukte jeg ganske mye medisiner og også risikable (tegretol og lamictal), men alt gikk bra! Fikk vite når han ble født at jeg kunne amme. Måtte bruk folat under hele svangerskapet og jerntabletter. Fikk ingen anfall under fødselen, men det var ingenting å bekymre seg over så lenge sykepleierne vet om det. Etter at han ble født endret epilepsien seg, både på bra og ikke bra måte liksom... Får sjeldnere anfall - men når jeg først får er det flere dager i strekk. Men jeg er så glad for at jeg kjenner det først så jeg har alltid klart meg alene med baby :)

Er som sagt nå gravid igjen. Bruker keppra (2000mg) og lamictal (400mg). Skal på ultralyd over nyttår (er nå 11 uker på vei), har på følelsen at alt går bra! :) Men spent på hvordan epilepsien vil endre seg hvis det vil skje, hvert svangerskap er jo veldig individuell.

Jeg bruker Neurontin 400mg, så de er jo ikke veldig sterke. Håper jeg kan amme. Nevrologen visste ikke helt sikkert, men han trodde jeg kunne det. Er nok sånn hos meg også at prosenten har gått ned under graviditeten - at medisinene ikke virker like bra lenger. Har gått opp fra 300mg til 400mg tabletter fordi jeg lå veldig lavt på den prosenten. Men hadde ikke anfall på medisiner før jeg ble gravid, det kan jo være tilfeldig også.

Har fått beskjed om å ta folat hele veien jeg også. Tar også jerntabletter.

Brukte tegretol før, men fikk allergisk reaksjon og var skikkelig dårlig. Godt jeg ikke bruker dem nå, de er vel sterkere. Neurontin har ikke gitt meg noen bivirkninger, i motsetning til med Tegretol hvor jeg kunne sove døgnet rundt nærmest.

Annonse

• 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

hei=)

jeg fikk ett lite annfall når jeg var 8 år, dem konstanterte ikke att det var eplepsi, 6 uker etter att jeg fikk datteren min fikk jeg ett ganske stort fælt annfall. jeg begynte på lamictal 50mg ganger to te dagen, men fikk ikke begynne på dem før jentungen var 1 år og jeg var ferdig og amme hun.

nå er jeg gravid igjen, og går på lamictal fortsatt, faren for mitt liv er for stor til og slutte på dem, og det er ikke blitt påvisst noe skade på fosteret med så liten dose, men nå har jeg økt til to tabletter morgen og to tabletter om kvelden med 50mg lamictal, kunne tenkt meg og pratet med andre som går på lamictal, alle leger sier så masse forsjelligt, og man blir jo skremt av og lese tin som kan skje overalt.

• 3 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...