Gå til innhold

iiiiiik DÅP

Anbefalte innlegg

satt å tænkt på dåpen her om dagen he he.. en stund til enda, menmen.. skreiv ned alle nære slektinger(vi har ekstremt stor slekt) til både meg å samboer. å jeg regna med 3 nære venner på begge sidene. vi ble da 70 stykker.....Er det muuuuulig....:)hvordan i alle dager skal det gå hehe med mat å økonomi å lokale å div.. gud hjelpe meg.....:):)diskuterte med min mor å hun lo seg ihjel, ja vi må vel bare regne med det da sa hun....kan ikke kutte ut noen av de jeg har skrevet ned, for har jo kontakt å omgangskrets med de all hele tiden..hm ja ja:):)det får gå:):)begynne å spare jeg nå hehe, heldigvis skal ikke tulla døpes før til juni:)å da har vell skattpenger å feriepenger kommet på konto hehe:):)flere som har tenkt noe på dåpen??????

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136373522-iiiiiik-d%C3%A5p/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hehe, vi har tenkt så langt som at dåp skal vi ihvertfall ikke ha :-) vi skal ha en navnefest, og siden vår lille bønne før en fetter omtrent seks uker før han blir født selv, og de også skal ha navnedag, har vi snakket om å ha det samtidig - så får vi se hva det blir til.

vi,eller rettere sagt jeg vil IKKE ha dåp,rett og slett pga hva dåpen var til for før i tiden og fordi jeg ikke vil bindes til kirken...sambo og hans søsken er døpt,men slik er det ikke hos min familie,så jeg ser ikke helt poenget...men en navnefest skal vi nok ha og da blir det snakk om våre foreldre og søsken med familier,også besteforeldrene hans da...utenom det vet jeg ikke helt,mulig sambo føler han må be hele slekta,men vi får se...når det gjelder servering blir det rett og slett enten snitter eller gryterett også får jeg gjestene til å ta med kaker...enkelt og greit...når det kommer til lokale tror jeg vi spør mine svigers om å få låne partyteltet,gjerne hos de for de han bedre plenområde...

Annonse

Hei.

I dåp er det vel mest vanlig at man ber de aller nærmeste, det er jo ikke et bryllup:-) Oldeforeldre, besteforeldre, tanter, onkler og faddere er vel det mest vanlige. De fleste ber vel etter lommeboken og ikke hva andre synes og mener. Det gjør i alle fall ikke jeg, så er det noen som blir skuffet så får de bare bli det. Det er jo ikke meningen at man må ta opp lån for å ha en dåp. Jeg synes mye av sånne ting går over stokk og stein. Det var også en komentar her på at hun ikke ville være i tilknytning til kirken, men hva med den dagen barnet vil konfirmere seg da? Må vel være mere ydmykende for barnet å må døpe seg like før konfirmasjon enn at dere står i kirkeboka. Det er jo ingen forpliktelser som dere må i kirken for fordi om dere står der. Jeg og var usikker for 14 år siden, men tenkte som så at da måtte jo jenta døpes like før konfirmasjonen hvis hun skulle konfirmere seg. Veldig ydmykende for barn i den alderen da.

lurt:) min kjære mor hadde så lyst å orde dåpen det for meg, hu har gigantisk hus og eg har en liten leilighet....mine foreldre laget til det koselige selskapet i huset sitt:) veldig takknemlig for det, det er mye arbeid med å ordne alt...kusina til min far bestilt bare en haug med snitter enkelt og greit pluss leigde et stort lokale...

Man skal døpe hvis man tror, og hvis man har tenkt og lære barnet og be og alt annet presten sier inni kjærka!

Jeg for min del syns den humanetiske særmonien er mye finere:)

har 2 småsøsken som har hatt navnefest. Og det er kjempe fint!

Et godt alternativ for oss som ikke er kristene eller kan følge opp det man faktisk sier ja til inne hvis man døper..

helt enig!!!jeg trives ikke i kirka for jeg føler meg nærmest hyklersk når jeg er der inne og setter ikke min fot der med mindre jeg må!!!

i "gode" gamle dager var det vanlig med hastedåp hvis barnet var sykt bare for at barnet ikke skulle havne i helvete,noe som er en av grunnene til at jeg er imot denne tradisjonen...

den dagen mitt barn skal konfirmeres kan han selv få velge om han vil i kirke eller ta det borgerlig,jeg hadde selv borgerlig og syns det var en bra undervisning og en fin seremoni...ei fra klassen min som hadde kirkelig var med på en av våre undervisninger og syns vi lærte mer av ting som er viktig i hverdagen....klart,man lærer sikkert en del om etikk,moral osv i kirkelig und også,men ifølge de fleste jeg har snakket med er det gjennomsyret med kristent innhold,noen har også fortsatt tradisjonen med at de MÅ lære visse salmer og vers på rams....unyttig spør du meg!!!!de i mitt kull som valgte kirkelig konfirmasjon og måtte døpes først syntes ikke det var noe ille,det kommer vel helt an på hvordan omverdenen deres ser på dette og så lenge de rundt vedkommende syns dette er helt vanlig og ok vil nok ikke tenåringen lide noen nød og "dø" hvis h*n tar det valget når den tid kommer,men h*n har ihvertfall valgt selv!!!

jeg sier ikke det er noe galt i å ville beholde tradisjoner eller å følge sin tro ved å døpe,men ikke gjør det bare for å gjøre det,tenk igjennom hva det egentlig betyr for dere og hvorfor dere vil gjøre det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...