Gå til innhold

Diabetikere - hvor er dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

nasse tøff. Gratulerer som gravid.. Ser du skriver at du har et lite barn, men ikke hvor lite det er.

Da jeg gikk gravid sist fikk jeg beskjed om at vekstavvik på ca +/- 15 % var innenfor normalen. Diabetes eller ikke. Ikke alle er "standardbarn" og det er mye som spiller inn hvor store de blir. ikke bare diabetesen.

Jeg har fått store barn til tross for at jeg har vært godt kontrollert. Diabeteslegen min mener at dette ikke kan ha noe med diabetesen min, men at det må være andre grunner som f.eks gener som gjør at barna blir store. både jeg og barnefaren er store.

Mine gutter har vært 4755g (født til termin) og 4140g (født 5 uker for tidlig)

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei brummelise!

Datteren min som er tre år nå var 2730 da hun ble født, tre uker før termin. Babyen som er på vei nå var for liten på 18ukers kontrollen til å ta de målene de ville ta, så nå skal jeg tilbake på mandag til ny ul for å rpøve å få tatt de da. Men alt annet så fint ut på forrige ul, så jeg prøver å tenke positivt! ;)

det er veldig stor forskjell på barna som blir født uavhengig av mors helse uansett... det skal bli spennende å se på ul om den har vokst fint siden sist, da skal vi prøve å se hvilket kjønn det er og;) skjulte seg litt sist..hehe

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er ikke så vanlig lengre at diabetikere får så stor unger..tror det er mer myter fra gamle dager.. Prinsen vår ble født 3 uker før tida å veide 3202.. mens kusina til min mann fikk en på over 6 kg og hun har ikke diabetes..

Skrevet

Hei! Melder meg inn i gjengen her jeg også. Selv om jeg egentlig ikke har noe her å gjøre..er ikke gravid.Men jeg har diabetes. jeg lurte på om det er noen her inne som har hatt vanskelig regulert blodsukker(dvs veldig høyt) og likevel klart å få det ned så en kan bli gravid?

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei og velkommen!

Da jeg prøvde å bli gravid første gang, visste jeg ikke at jeg var diabetiker. Så du kan si at jeg sannsynligvis hadde skyhøye blodsukkerverdier. I et juleselskap med mye mat holdt jeg på å besvime og var sikkert på randen til koma. Jeg hadde alle tegn på diabetes, men innså ikke at det kunne være tilfelle. Men til slutt tok jeg en test som viste blodsukkerverdi over 18. Så da var det ingen tvil. Da fikk jeg forbud mot å bli gravid til jeg var under 7 på hba1c. Det tok ca et halvt år. Deretter ble jeg kjapt gravid.

Men hva gjorde jeg for å få det ned? Det husker jeg faktisk ikke, men jeg var vel generelt forsiktig, tenker jeg, og målte meg heller for mye enn for lite. Det er selvsagt travelt, men det er jo absolutt verdt prisen når alt går bra og man får et nydelig nurk i hendene. Så dersom du prøver; lykke til!

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei hei!

Vips så var det høst... :S

Nå er det bare to og en halv mnd igjen til termin for meg!! Hvordan står det til med dere?

Ser at jeg ikke skrev noe etter sist kontroll, som gjaldt størrelsen til babyen min. Nå er den akkurat på gjennonsnittet! Så det har tatt seg opp:)

Men jeg har begynt å tenke på noe anna, ang fødsel. Jeg ønsker jo gjerne å føde vaginalt hvis det ikke oppstår komplikasjoner. Hva om jeg får føling?? Jeg har sagt til mannen at han må ha mange snickers med seg...hehe jeg drømte nemlig at jeg fødte og skrek om å få sjokolade, men de sa at jeg ikke kunne få det siden jeg har diabetes, og da ble det krise!! hahahaha

Regner jo med at en fødsel senker blodskkeret etterhvert, så jeg lurer bare på om det er noe regler rundt dette?

Skrevet

Du vil få glukosedrypp under fødselen som gjør at kroppen din får sukker. Sambo fikk i oppdrag å passe blodsukkert mitt og han målte ofte. Aner ikke hvor ofte.. hadde mer eller mindre konstante rier (før jeg fikk epidural) så da fikk jeg ikke med meg stort. han tok bare fingeren min og fikset alt.

og så diskuterte han og jordmor litt og hun endret gluse dryppet etpar ganger. Tror blodsukkeret lå rimelig jevt på 7 hele fødselen..

Men gjett hvem som skulle ha sambo sin kvikk lunsj når fødselen var over. haha

Ellers kan blodsukkeret falle ganske fort første tiden etter en fødsel. Har begge gangene fått beskjed om å ikke ta insulin med en gang. Første gang var jeg helt uten insulin i over ett døgn før blodsukkeret begynte å stige, men denne gang steg det litt dagen etter, men brukte kun litt hurtigvirkende for å ta ned toppene.

og en ting til. Amming senker blodsukkeret så ammer du skal du ikke tilbake til normale doser som du hadde før du ble gravid.

Lykke til nasse tøff. Er nesten litt missunnelig jeg. Syns egentlig det var litt gøy å føde. (tok ks første gang og det var ikke fullt så morro da)

Skrevet

Tusen takk for svar brummelise:)

Godt å høre at de har gode rutiner på dette, da slapper jeg litt mere av. Men jeg kommer til å pakke med meg snickers alikevel jeg altså!! hehe :D

Jeg bruker det dobbeldt av insulin nå som jeg er gravid, så jeg er spent på hvordan den første tiden etter fødsel blir...mer enn det dobbelte faktisk :-S har gått opp 14 kg nå, og jeg har to mnd igjen. huff. sist gikk jeg opp 12 kg. blir hardt før jul dette;)

Ser du har to barn, så dvs at du tok ks første gang og vanslig fødsel sist da? Satte de igang på termindato? Legen sa vi sulle gå for vanlig fødsen hvis arret og morkaka tålte riene. åssen finner de ut det egentlig, vet du det?

Skrevet

Tja vet ikke helt hvordan de finner det ut, men første gang ble jeg også satt igang. Fikk jo SF og 5 uker før termin satte de en slags tabelett inn i underlivet mitt og det kunne ta noen timer til ett døgn før den virket. Vannet gikk noen timer etterpå, men hjerterytmen sank så derfor haste-ks. Dette er ikke så uvanlig når det er så lenge før termin egentlig.

Siste gang begynte de 6 dager før termin (fødte uke 39+6 så det er vel på termin da) hehe. De strippet meg først (noe grafsing i underlivet. Tar bare noen sekunder, men ikke noe behagelig egentlig). så smurte de underlivet mitt med en gele morgen og kveld 3 ganger og så ble jeg strippet enda en gang før de til slutt kunne ta vannet.. Da startet fortsatt ikke fødselen og jeg ble satt på drypp. Igangsetting øker risikoen for ks, men det gikk bra denne gang. Selv om det var ganske heftig så hadde jeg en flott fødsel. Grunnen til at de brukte gele og ikke den tabeletten den siste gangen er fordi arrene inne i magen ikke tåler den første metoden. Den er mest effektiv da. Geleen bruker jo lengre tid. Gørr kjedelig å ligge på sykehus.. takk gud for internett på St.olavs..

Og snickersen din. Den kan du kose deg med god samvittighet etterpå :-))) For det fortjener du virkelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...