Gå til innhold

Diabetikere - hvor er dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Jeg var mye inne på barnimagen- forumet da jeg gikk gravid sist, men nå er minstepjokken 4 mnd, så da føler jeg ikke at jeg passer helt inn blant de gravide.

Til de som ikke "kjenner" meg: Jeg har tre barn (6, 3 og 4mnd) og har hatt diabetes mellitus siden 2000. Det vil si at jeg har vært diabetiker ved alle svangerskapene.

Håper noen har lyst til å prate om løst og fast her inne...

Hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:-)

Har diabetes 1 og fikk ei jente 1 desember. Fikk dia i 2005, har insulinpumpe og er fornøyd med det.

Skrevet

Heisann dere begge. Joda jeg er her også, men akuratt her har jeg ikke funnet så mange av "oss" tidligere. ;-)

Jeg har nok "bodd" inne på BIM siste året jeg også.. Har hatt diabetes siden 1994 og er "sprøytebruker"

Har to barn. storebror blir 3 i mars og lillebror er 5 mnd.

Mitt første svangerskap endte med diverse komplikasjoner som legene ikke helt forstod. Alt gikk bra men det ble en litt småslitsom start, men andre svangerskapet gikk veldig fint. Over all forventning faktisk.

Jeg trodde at alle barn av diabetikere ble "skilt" fra mødrene etter fødselen, men det var ikke tilfelle i Trondheim. Så siden alt var helt uten komplikasjoner fikk jeg ha gutten hos meg hele tiden på sykehuset og reiste hjem tredje dagen.

Skrevet

Hei og gratulerer med jenta!

Jeg har egentlig ikke vurdert pumpe. Anbefaler du det framfor sprøyte? Har hatt en elev som bruker pumpe, men hun er like ustabil med den som med med sprøyte. Selv har jeg blitt så vant til å ta sprøyter at det ikke gjør meg så mye. Må bare huske å ta den med overalt, det slipper jo du...

Lykke til videre!

Skrevet

Hei! Koselig å se deg også her. Håper det kommer flere innom etter hvert :)

I dag har jeg og barna søkt ly hos svigersen, for mannen min har hatt dårlig mave. Det er noe som går her for tida. Håper vi andre slipper unna. Nyttårsaften har vi bedt til oss mange gjester, så da passer det ikke å være sengeliggende...

Godt nytt år!

Hilsen

Skrevet

Hei hei :)

Jeg har ogsaa type 1 diabetes og har en gutt paa 2 aar. Har hatt diabetes i snart 15 aar, bor naa i Australia, men foedte i Norge. Har ogsaa leita etter flere med diabetes, men vaert veldig liten respons her. hehe.

Hilsen

Skrevet

Hei og velkommen i "klubben"... :)

Så spennende med Australia, da! Sikkert godt og varmt hos deg nå. Har vært på skøyteisen i dag, vi (uten skøyter, faktisk, prøvde å holde treåringen på bena med sine glatte Sherrockser...). Storesøster fikk skøyter til jul, men også hun var fornøyd med å skli på beina i dag. Får se hva det blir til i morgen. Tror pappaen skal få stå for opplæringen. Vi har en naturlig isbane på en demning - skikkelig flott.

Har de god diabetesoppfølging i Australia?

Hilsen

Skrevet

Hei Line_85 og velkommen i klubben ;-)

ja jeg har også lett etter andre diabetikere innimellom, men stort sett har jeg funnet dem under gravid-sidene..

og det er vel kanskje naturlig også.. De fleste av oss lever nok helt normale liv til vanlig, men når vi blir gravide og får et høyrisikosvangerskap så blir det jo fort mye mer...

Satt for morroskyld og tittet over antall kontroller jeg har hatt i mine to svangerskap (har skrevet dem ned)

Første gang hadde jeg 29 kontroller der 7 var UL. Da ble jeg lagt inn i uke 33 og fikk ca 4-5 UL etter det som jeg ikke har notert

Andre gang hadde 47 kontroller der 17 var UL. Da ble jeg ikke lagt inn før uke 39 og hadde kun 1 ul før fødselen ble startet.

Så det er jo temmelig mye mer kontroller som gravid med diabetes enn om jeg hadde vært frisk. da er det jo kun 8 kontroller inkl 1 ul....

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen! I kveld er jeg værfast her ute på øya mi. Både ferje og hurtigbåt er innstilt pga stormen som herjer ute. Mannen min kom seg ikke hjem fra jobb, så han må overnatte hos foreldrene mine på fastlandet. Jeg har ikke lyst til å være alene om natta med alle tre barna, i tilfelle føling, så svigermor skal overnatte her. Greit med familie, du...:) Det er fint å ha et nettverk rundt seg når noe skjærer seg. Hvordan er det med dere? Må dere takle alt på egen hånd, eller har dere noen som stiller opp?

Skrevet

heihei!

Jeg har hatt diabetes siden 90 tallet, og har i dag en sønn på 16 mnd. Er så vidt i startfasen for å prøve på en til :o)

Bruker også pumpe, og er veldig fornøyd med det!

Noen av dere som hadde komplikasjoner under svangerskapene?

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei til deg, mamma til lillegutt! Lykke til med nr. 2. Det er kjekt med søsken dersom man har mulighet til det. Jentene mine på 4 og 6 har stor glede av hverandre. Lillebror på 5 mnd er jo ikke akkurat den helt store lekekameraten ennå, men han kommer vel til å kreve å få bli med etter hvert, han også... :)

Jeg hadde ikke noen komplikasjoner ved svangerskapene, men det var luksus å bli så godt fulgt opp hele veien, likevel. Jeg innser jo at jeg er en yndlingspasient, da; kronisk diagnose uten spesielle plager betyr mange korte konsultasjoner, noe som er innbringende for sykehuset. Jeg brukte jo minimalt av ressurser i forhold til hvor mye de får betalt for at jeg var innom.

Jeg har egentlig ikke vurdert ordentlig å gå over til pumpe, er det noe du vil anbefale?

Skrevet

Jeg hadde svangerskapsforgiftning med min første.. men bor på en liten plass og det var ikke noen vanlig SF.. har skrevet om dette noen ganger før så beklager om jeg gjentar meg selv litt...

Jeg ble lagt inn i uke 33 pga en veldig stor unge + en del andre ting de ikke forstod.. hadde alle tenkt på SF, men siden det også var motstand av blodgjennomstrømning i navlestrengen så skal barnet krympe.. Gutten jeg hadde i magen hadde en tilvekst på ca 60%. noe som er umulig når den ikke får næring. og jeg hadde hele tiden en veldig fin hba1c.. lå stort sett under 5,5% hele svangerskapet

Sykehuset jeg hørte til sendte meg til St.olavs fordi de ikke forstod og det gjorde de forsåvidt ikke der heller, men fikk beskjed om at denne ungen måtte ut.. Der hadde de sett dette før, men det var langt fra vanlig.

Denne gang var nok legene ekstra på "tuppa" fordi de fortsatt ikke forstod hva som skjedde sist, men jeg fikk en stor gutt denne gang også.. vi var helt friske til termin begge to og ble satt igang til termin. Denne gutten hadde tilvekst på ca 20% til tross får en hba1c som lå på 5,0% mesteparten av svangerskapet..

Nå er både jeg og faren til mine barn veldig store og legen min mener at jeg nok aldri hadde fått små barn om jeg ikke hadde hatt diabetes.. for jeg kunne ikke vært bedre kontrollert...

DET har ihvertfall vært veldig godt å høre for man føler jo litt på det når man sitter der med et barn på 5 kg.

En annen ting som også beviser dette for meg var at det andre barnet jeg fikk aldri fikk lavt blodsukker etter fødselen og trengte aldri å bli sendt til overvåkning. På noen sykehuset vet jeg dette fortsatt er rutine, men ikke i Trondheim.

Min første gutt som ble født over 5 uker før termin lå 11 dager før blodsukkeret var stabilt, men premature barn er vanskligere å stabilisere enn de som er født til termin. Normalt tar det 1-2 døgn, men noen er også som min siste gutt at alt er normalt fra første stund.

Noe annet jeg har hatt problemer med er amming.. det har tatt meg 2 mnd før jeg har kunnet fullamme. Å amme er alltid vært veldig viktig for meg så jeg syns denne jobben er verdt det. Har snakket med ammehjelpen flere ganger og selv om mange diabetikere klarer dette uten problemer er det visst økt problematikk rundt amming for oss også.. både sugeteknikken hos barnet og vår produksjon.

Men nå er gutten min akuratt blitt 6 mnd og jeg så og si fullammer fortsatt.. gir litt grøt to ganger dagen.. han er ikke så ivrig på den, men blander jo den med mm også.. så når ting først er igang er det ingen problemer ihvertfall...

Skrevet

oi dette ble visst litt langt...

Skrevet

hei igjen!

Min lillegutt er blitt 16 mnd alt, tiden går så fort. Har ingen plager med min dia nå, og hadde det heller ikke under svangerskapet. Var svært nøye, og hadde en HbA1C på 5.4. Ganske stolt av det :o) Men jeg fikk svangerskapsfogiftning i uke 33, og lillegutt ble tatt med haste ks i uke 34. Jeg fikk Hellp og lå i nesten en mnd på sykehuset.. ingen morsom opplevelse. Derfor litt angst i forhold til et mulig nytt svangerskap.

Mannen min er skeptisk til å få flere barn, ettersom det nesten gikk galt sist. Ammingen gikk veødig bra for meg i starten, men jeg måtte gå på mange ulike medisiner, som ikke var forenlige med amming, og måtte desverre gi det opp.

Moro å høre om andre med liknende erfaringer. Synes jo det var et langt svangerskap, ettersom jeg var p første sykehuskontroll i uke 6 og deretter hver uke/annenhver uke.. følte at sykehuset var mitt andre hjem :o) Det som var koselig med det hele var jo å "smugtitte" på den lille ved hver UL da.

Ha en flott helg :o)

Skrevet

uff ble litt langt det forrige innlegget mitt.. var jo egentlig ikke meningen. Men blir litt slik når man tenker tilbake.. forstår du har mange tanker om det å bli gravid igjen når du fikk SF første gang..

Men alle svangerskap er ulike selv om du har økt risiko for å få det igjen også så slipper de fleste det flere ganger..

Jeg ble utskrevet 3 dager etter fødsel andre gang og hadde min lille hos meg hvert eneste minutt på sykehuset. og det var virkelig godt kan jeg si. Har levd på den opplevelsen jeg fikk i hele høst jeg.

Det var virkelig et så enormt kick og bli mor den gangen her. Og ekstra gøy fordi jeg fikk oppleve ting jeg ikke trodde var mulig for meg.

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei igjen!

Håper dere har det fint nå som det går mot vår...

Mistemann hos meg ble født i båt på vei til sykehuset i sommer. Nå har kommunen oppe til diskusjon om de skal legge ned driften av denne båten siden det nå har kommet krav om at det skal følge med ambulansepersonell på all syketransport, og det har de ikke råd til. Jammen er jeg glad for at jeg ikke har tenkt å ha flere fødsler... Selvsagt er det bra med ambulansepersonell, men når alternativet er ingen båt i det hele tatt, velger jeg heller å komme fort fram til kyndig hjelp. Småbarnsmødre og andre her i havgapet har protestert voldsomt mot dette, så jeg håper kommunen hoster opp ekstra midler.

Ellers har jeg det fint her hjemme sammen med gullklumpen på snart sju måneder - en fantastisk alder med mye latter og tøys.

Skrevet

uff håper virkelig ikke de legger ned den båten.. Tviler ikke på at den er viktig i små øysamfunn...

Ellers er eldstemann 3 år og jeg er i full gang med kakebaking og forbredelse til bursdag...

(og i år skal jeg kose meg med skikkelig kake og ikke sånn sukkerfri smakløs som jeg lagde i fjor) hehe

• 3 uker senere...
Skrevet

Hehe - er enig i at kaker skal smake godt! Har selv akkurat stekt en sjokoladekake til et selskap vi skal i i morgen. Det lukter godt i hele huset. Har ellers laget en del gjærbakst i det siste. Jeg synes det er godt å ha litt i fryseren, for vi får stadig besøkende som gjerne tar en kaffetår. Nå i påska har det vært mange feriegjester her på øya, også. Vi hadde tenkt å reise på fjelltur for å finne snø, men det har snødd så masse her at vi ikke behøvde det. Så både store og små har vært mye ute. Vi har en passende akebakke ganske rett utenfor stuevinduet, så ungene kan være ute alene, også. Men det er selvsagt mest gøy når voksne er med... Fireåringen min likte spesielt godt å stå bak på mine ski.

Lilleknerten har holdt seg mest inne, da. Nå er han endelig helt forkjølelsesfri, og slik håper jeg det kan være en stund.

Vårklem fra

• 1 måned senere...
Skrevet

Åhhh..så gøy å se noen "gamle" navn og nye ;) Var mye inne på bim da jeg gikk gravid.. men har liksom ikke fått kommet meg inn hit noe etterpå.. Så nå ble jeg glad ;)

(ps.. maskinen har klikka, så får ikke bytta nicket- er ikke høygravid lengre)

Skrevet

Jeg hadde visst klart det..

Gamle nikket var Knatten- men det var visst opptatt nå... ;(

Skrevet

Koselig å se flere dukke opp her inne. Selv om vi diabetikere kanskje ikke har like mye spørsmål og behov for å snakke med likesinnede nå som vi ikke er gravide.

Selv om jeg kjenner flere diabetikere og det er godt å snakke om erfaringer og ting rundt diabetesen. Det gjør jo at man samtidig blir litt mer bevisst denne tilstanden..

Skrevet

Trykket visst på anonymknappet jeg.. var ikke helt meningen det..

Håper alt står bra til med dere alle..

Her har vi hatt en vinter med mye sykdom. Ikke noe alvorlig, men er likevel lei.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen!

Det er så deilig med vår og litt varme! Jeg nyter permisjonstida og prøver å ikke tenke for mye på at jeg må uti jobb igjen i august. Har fått 80 % stilling til høsten og er fornøyd med det, selv om jeg må skifte skole og begynne å pendle til fastlandet. Skal være kollega med mannen min, det blir en ny erfaring... :)

Jeg var på diabeteskontroll i dag og hadde vikarlege fra trøndelag, kanskje din lege, Brummelise? Han var veldig koselig og grei, også mot de to minste barna som jeg måtte ha med i dag. Det er kjekt med leger som ikke er "ovenfra og ned".

God 17. mai til dere alle!

Skrevet

Hei hei!

melder meg på her jeg og;)

jeg er gravid med nr to nå, har ei jente på ttre år fra før. nå er jeg ca halveis. går til kontroller hver 14 dag med ul. pluss med pol hver mnd. pluss diasykepl hver mnd. pluss fastlege hver mnd. hehe fulltidsjobb å være gravid synes jeg. godt jeg er sykemeldt... :-s

jeg ser at flere av dere har fått barn med god størrelse, og det er jo det man som oftest hører om. men jeg er litt motsatt.. jenta mi var veldig lita, og denne spiren ligger godt under gjennomsnittet, noe som gjør meg litt bekymret. blir fulgt ekstra opp pga dette. er det flere som hadde "for små" barn? huff, det hørtes fælt ut, men..hehe

koselig med en tråd som dette, greit å kunne snakke litt med likesinnede iblandt. :)

Skrevet

Hei og velkommen!

Tror ikke det er vanlig å få så veldig små barn, nei, men så er du kanskje ikke en kjempe selv, heller? Mine tre var ikke unormalt store; 3140, 3590 og 3750 gram. To jenter og en gutt.

Du har rett i at det er mange kontroller under svangerskapet. Men det lagde en trygg og god ramme, og jeg følte meg godt passa på hele tida.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...