Gå til innhold

Hvor farlig er urinveisinfeksjon når man er gravid?


gullfunn

Anbefalte innlegg

Jeg har urinveisinfeksjon for hundrende gang. Hadde en i uke seks og fikk straks behandling. Fikk en nå rett før jul og ble sittende på legevakten i over 4 timer. Dessverre virker ikke anitbiotikaen i det hele tatt. Har ikke lyst til å sitte nye 4 timer i julen. Jeg har mye blod i urinen og er redd for det har slått seg til nyrene igjen. Kan jeg vente til i morgen og gå til fastlegen eller er det viktig å komme seg til legen straks.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har desverre ikke noe svar på dette, men hvis det kan være noen trøst har jeg også urinveisinfeksjon for hundrede gang...er drittlei...ingenting som hjelper:( Men jeg har ikke vært hos legen enda....bør jeg dette så snart som mulig eller?

Jeg har fått tilbud om å gå til urolog for å finne ut hvorfor jeg får det så ofte...kansje du skulle ha prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urinveisinfeksjon er viktig å ta på alvor når man er gravid, fordi mange da har fysiologisk lett utvidete urinledere (fra blæra til nyrene), også kalt hydronefrose. Dvs at infeksjonen lettere sprer seg til nyrene og kan gi nyrebekkenbetennelse. Og symptomene ved urinveisinfeksjon er ofte vagere når man er gravid, slik at man går lengre med det uoppdaget, hvilket igjen øker risikoen for spredning til nyrene. Nyrebekkenbetennelse gir oftest dårlig almentilstand, feber, ryggsmerter, men kan også være temmelig uspesifikk.

Hvis du føler deg ellers vel, kan du trygt vente 12-24 timer til fastlegen åpner, hvis du holder ut ubehaget da. Ved feber el dårlig almentilstand bør du oppsøke legevakten.

God bedring!

 

P.s. Og til deg Peanut: Kom deg til legen og få tatt en dyrkning av urinen for å finne ut nøyaktig HVA som hjelper, dvs hvilket antibiotika som mikrobene er følsomme for. Kjerringråd hjelper sjelden, er ihvertfall min erfaring, og i svangerskapet skal man helst kvitte seg med urinveisinfeksjonen av grunnene nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takker for svar.

 

Gikk til legevakten allikevel for sikkerhetsskyld. Måtte vente i over tre timer i julerushet, men det var verd det. Mye blod i urinen. Han tok meg veldig seriøst rinte til gynekologisk avdeling for å høre hvor farlig det var for fosteret. Ble fortalt at det var en økt aborttendens med ubehandlet urinveisinfeksjon. Fikk nye tabletter og er nå mye bedre.

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gullfunn!

Det var jammen meg bra at du gikk til legen:) Så flott at legen tok deg seriøst...ikke alle på legevakter som gjør det desverre:(

 

Jeg gikk til legen selv, men der vistes det ikke noe...så nå er urinprøven på dyrking....håper jeg slipper tabletter. Men hvis urinveisinfeksjon er farlig for fosteret må det jo være bedre å få det bort med tabletter.

 

Lykke til og håper du slipper å få mer av det svineriet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra det går bedre med deg :)

 

Tenkte bare å slenge inn noen generelle tips som har hjulpet meg når jeg merker at jeg begynner å få urinveisinfeksjon (var legen min som tipset meg om dette). Drikk mye appelsinjuice (den er sur og senker ph i blæra, hvilket gjør det mindre trivelig for bakteriene, samtidig som den inneholder c-vitamin som er bra for immunforsvaret. Alternativt hvis man ikke liker appelsinjuice er jo andre sure drikker - yoghurt kan kanskje funke?). Kutt ut koffein og andre ting som er vanndrivende (husker ikke hvorfor, men colakutt sammen med appelsinjuice ser ut til å funke bra på meg i alle fall), men drikk rikelig med vann og som sagt juice/tilsvarende. Da får du fylt blæra godt før du tisser, forhåpentligvis, og det blir stor "gjennomtrekk" der. Og prøv i det lengste å gå lengst mulig mellom hver gang du går på do selv om det er ekstremt vanskelig når man har urinveisinfeksjon - det å få fylt blæra skikkelig opp og deretter tømt den helt er et bra triks for å "spyle ut" bakteriene. Småskvetting hele tiden gjør det lettere for bakteriene å forbli der inne. Og så er det selvsagt kjempeviktig at man virkelig kjenner etter at man har tømt seg skikkelig når man først er på do - da er det mer sannsynlig at man får ut flest mulig av bakteriene. Står det igjen en liten skvett i blæra vil det være LANGT flere bakterier som har sluppet unna og kan fortsette hærverket sitt.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...