Gjest MMJ Skrevet 25. desember 2007 #1 Skrevet 25. desember 2007 Er så .... stressa ang nyttårs middagen... Er det dumt å kjøpe kalkun filet? I steden for å steke en hel en mener jeg? Er de like gode de fryste på Rema 1000 som ferske en annen plass (vet ikke hvor jeg får tak i færsk). Går det ann å lage maten dagen før, så man har en "ekstra-sjanse" hvis det blir helt fiasko?? Noen som har god sausoppskrift?
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 25. desember 2007 #2 Skrevet 25. desember 2007 Jeg ville hatt en hel kalkun jeg. Ville lakt den samme dag. Du kjøper en fryst på rema. Det ligger ved "bruksanvisning". Du stapper inn et steketermometer som følger med i pakken. Når en rød dings i termometeret popper ut, er kalkunen ferdig stekt. Veldig enkelt Sausen lages på kraft fra kalkunen. Evt. litt fløte
piano♫ Skrevet 25. desember 2007 #3 Skrevet 25. desember 2007 Mannen min er "kalkunminister" her i huset. Han sier følgende: Kjøp helst hel kalkun, gjerne frossen. Det står veldig greit på hvordan man tilbereder den - og når den er ferdig. Man kan helt klart lage den i stand dagen før, og varme opp dagen selskapet skal være. Saus: Bruk gjerne en sånn "basis-kylling-saus" (Toro e.l.). Tilsett kraft fra kalkunen og creme fraiche. JEG kan skrive under på at det smakte nydelig :-)
Gjest MMJ Skrevet 25. desember 2007 #4 Skrevet 25. desember 2007 Uffff... enkelt og enkelt... Har jo gjort det før, men står på kjøkkenet HELE dagen da... FÅr bare ikke til sausen. Og den kalkun... det skal jo masse inn i det (EKKEEEELT), har brukt epler og svisker før... Kokte opp den innmaten, men det stinka jo, så kasta den krafta...
rødhette* Skrevet 25. desember 2007 #5 Skrevet 25. desember 2007 Lag saus av posesaus: bland peppersaus og viltsaus, og bruk rømme, fløte, melk, vann til å blande den til. Kjempegod saus! Ang. hvilken type kalkun, kommer det jo an på hvor mange dere skal være. Det blir bare oss tre her i huset, så vi skal ikke ha hel kalkun... litt vel mye mat for bare oss.
Gjest MMJ Skrevet 25. desember 2007 #6 Skrevet 25. desember 2007 Vi blir 4 voksne, regner ikke med de små (under 3). SKal jammen med prøve lage den sausen din i morgen rødhette!!! Takk skal du ha, håper det smaker "delishes", hehe
rødhette* Skrevet 25. desember 2007 #7 Skrevet 25. desember 2007 Mannen i huset lagde den til julemiddagen, og sa han tenkte vi kunne ha den til kalkunen også. Jeg har ikke smakt den før, men den var knallgod, synes jeg. Og jeg er kresen på sauser...
hund&barn@fullrulle Skrevet 25. desember 2007 #10 Skrevet 25. desember 2007 Har ikke du spurt om dette før?? Hel kalkun er absolutt best. Stuff den med svisker , epler og appelsin. Eplene og sviskene serverer du so tilbehør, appelsin gir fuktighet til kjøttet... Sett den gjerne inn tidlgi og stek den lenge på lav varme. Pensle den med olie med appelsinsaft (klemt fra fersk appelsin), paprika og grillkrydder. Vann den ca hver time og smø på kryddeblandingen hver gang. Kok innmaten (selv om den ikke lukter godt, for det ER god kraft). hakk gjerne i litt løk som du bruner sammen med innmaten før du heller på vann og koker kraften. Lag saus med smør og mel jevning/bruning. Ha i krafta. Ha gjerne hønsekraft, om ikke det hønsebuljon også for å få masse kraft. Så må du ha fløte. Krydre med pepper og salt, ha i brunost og litt sennep. Så har du i sjyen fra kalkunene med det gode krydderet til slutt. DEILIG, og kjøpesaus blir aldri det samme uansett. Lykke til
Gjest MMJ Skrevet 25. desember 2007 #11 Skrevet 25. desember 2007 Ja... forbaska det der... jajja, jeg får se hva jeg skal gjøre.... Mulig jeg spurteom det i fjord...
rødhette* Skrevet 25. desember 2007 #12 Skrevet 25. desember 2007 Hvis du skal gjøre som AKG skriver - forsikre deg om at ingen er allergiske mot appelsiner først.
hund&barn@fullrulle Skrevet 25. desember 2007 #13 Skrevet 25. desember 2007 Ok, var kanskje et annet sausspørsmål du hadde... He he. Husk hvis du gjør som jeg sier så smelt og brun smøret ganske godt men ikke svi det. Så har du i mel og da setter du varmen ned på halv varme. Og rører og rører (bruner) det i ca 20 min.Ja, leeenge men da slipper du å få den svidd men det blir den gode bruningssmaken. Lykke til.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 25. desember 2007 #15 Skrevet 25. desember 2007 Vi lager en hel på samme dag, dytt i steketeemometeret og sleng den i ovnen.. google litt så kanskje du finner en stuffing som du liker også
Gjest Skrevet 25. desember 2007 #16 Skrevet 25. desember 2007 Det er ingen skam å servere kalkunfilet! Mye enklere for deg og enklere å skjære opp også! Sats på delikate skiver av kalkunfileten og nydelig tilbehør: *god saus, mange gode tips ovenfor her *hjemmelaget waldorfsalat *sukkereerter (trekkes kun 2 - 3 min i kkende vann, uten lokk *rosenkål *rødkål *mandelpoteter Ikke glem persilledusken!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå