Gå til innhold

Jeg skal lage hel kalkun for første gang. Noen som har tips om god stuffing, og i det hele tatt hvordan jeg skal gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aldri laget hel kalkun før, og nå blir vi 8 stk på nyttårsaften og skal servere helstekt kalkun for første gang.

Hvor stor kalkun trenger jeg? (4 par og tre av guttene spiser MYE)

Hvor lang tid i forveien tar jeg den opp til tining?

God stuffing?

Andre tips?

Hjelp! Hjelp! Hjelp!

Takk :D

Fortsetter under...

Skrevet

hei.

jeg har hørt at epler skal være godt.. det skal også gjøre kalkunen saftigere:)

Skrevet

Du trenger sikkert rundt 8-10 kg så enten kjøp den størsten du finn (men det er vanskelig å finn en så stor en i norske butikker) eller kjøp 2 medium/store kalkuner. Husk at kalkun er nydelig som rester så det er bedre å ha for mye enn for lite.

Den tar flere døgn å tines pga det bør gjøres i kjøleskapet... ikke latt den bare stå ut på kjøkkenet. Hvis du trenger å gjøre det fortere så kan du tine den i vann. Eller så kjøper du en som ikke trengs tining og gjør det enda enklere.

Lykke til!

Skrevet

Stuff den med kun epler og svisker, det vil da trekke ut i kjøttet og gjøre den saftig og god. Serveres med fløtesaus, poteter og waldorfsalat og rosenkål og gulerøtter.

Skrevet

Trodde det var vanlig å beregne 500 gram pr person. Men jeg ville regnet litt mer enn det hvis noen spiser MYE.

Jeg fyller med champignon, bacon og løk som jeg steker på pannen først. Det er kjempegodt. Oppskrift på det ligger inne i esken når jeg har kjøpt Prior Kalkun

Skrevet

Hei.

Vi hadde kalkun på 6 kg til 6 voksne og 2 barn, vi har mye rester igjen...(men 2 menn og 4 damer da...) 7-8 kg burde vel absolutt være rikelig???

Lurt å starte tiningen et par dg i forveien. Da skal man tine den langsomt feks kjøleskap el kaldt rom- vi brukte innglassert veranda =)

Bruk steketermometer ca 70-72 grader, noen kalkuner kommer med et lite ett som popper ut når den er ferdig. Vi brukte stekepose, lav temperatur 110 grader, tror det ble ca 4 t steking og så skal den hvile. Pakkes inn i alu.folie og håndkle. Bedre å beregne god tid, gjør ikke noe om den hviler lenge. Kalkun kan godt serveres lunken. Stuffing gjør ikke kalkunen saftigere( er visst bare en seiglivet myte ifølge eksperter...) men gir vel kanskje litt smak. Brukte et par grønne epler og svisker.

Den kraften som kom ut i stekeposen helte vi over i det som skal bli saus. Gned kalkunen inn med grovmalt pepper både inni og utvendig dagen i forveien.

Saus: jeg knekte av ytterste del av vingene, disse sammen med innmaten pepret og saltet jeg før jeg brunet det i panne. Ta det over i en kjele med noen hele pepperkorn, et par gulrøtter og en løk. Fyll opp med vann. Dette skal småkkoke en god stund, lot det koke 2,5 t-3t. Fylte opp med veske fra kalkunen og silte kraften. Brun smør i en kjele når nøttebrunt ha mel i (tok på slump god klatt med smør og ca 3 ss mel) når det har fått fin brunfarge, trenger ikke bli veldig mørk, tilsetter du kraften(obs koker voldsomt!). Så en skvett fløte og smak til med salt og pepper. Blir nydelig saus( gikk utrolig mye!!!)

Jeg liker waldorf salat og rødkål til, men mange bruker rosenkål.

Ble detaljert men håper det kan være til nytte.

Lykke til!

Annonse

Skrevet

Sopp og baconfyll

1l brødterninger

1dl melk

2 egg

100g bacon

150g champignon

1 løk

salt

pepper

litt muskat

persille

bacon klippes i små biter. løk og persille finhakkes. Soppen skjæres i skiver. Brun sopp og bavon, ha i pesille på slutten av bruningen. hell dette over brødet som er blandet med egg og melk. Smak til med salt pepper og muskat.

Dette er simpelthen verdens beste stuffing. Kunne nesten droppa hele kalkunen ;-p Ellers vil jeg anbefale å blende krydder med smeltet smør før du gnir inn kalkunen og dynke ofte. Da blir det mer smak i kjtt og skinn...

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg beregner alltid 500 gram per person, pluss litt til. Men ta gjerne en stor kalkun, da blir den ofte saftigere. Jeg pleier å gni hele kalkunene, innvendig og utvendig med en sitron først. Det er godt å fylle kalkunene med eple og ananas biter. Min personlige favoritt, som ALLTID slår godt an er kjøttfarse, purreløk og peanutter. Det er NYDELIG!!! Jeg stuffer med dette og syr igjen. Så smelter jeg et par skjeer smør, blander i ca 1 ss med malt nellik, masse pepper og salt. Dette pensler jeg over hele kalkunene. Deretter binder jeg vingene sammen og setter den i ovnen med steketermometeret. I løpet av stekingen pensler jeg kalkunen igjen med det som renner av den ned i langpanna. Man må se det litt an, men av og til er det nødvendig å snu kalkunen fra side til side en gang i løpet av stekingen. HUSK å la kalkunene stå en stund etter at du har tatt den ut av ovnene. Skjærer du den opp for tidlig renner masse kjøttsaft ut, og kalkunen vil bli mindre saftig.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...