Gå til innhold

Andre som sliter med vekta?? :-(

Anbefalte innlegg

Er kjempe glad for aa ha faatt verdens vakreste baby, og vi koser oss masse!! Men har den siste tiden foelt meg saa utrolig stor. Hadde noen ekstra kg foer jeg ble gravid ogsaa. Veide 76 kg foer jeg ble gravid, gikk opp til ca. 89 foer foedselen, gikk ned til 82 etter foedselen, og naa har jeg gaatt opp til 84.. Har saa godt som INGEN klaer som passer meg lenger. Ikke engang gravid-klaerne passer noe saerlig.. Foeler at brystene, hoftene og laara er utrolig store. Magen er liksom ikke saa stor, men veldig "ploesete", og magen er fortsatt ganske hoey (ikke noe midje).

Vet jeg ikke burde klage, man maa liksom "regne med saannt naar man har faatt barn".. Men blir litt smaadeppa av det. Andre som foeler noe av det samme?? Eller noen som har noen gode tips for aa gaa ned i vekt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136362364-andre-som-sliter-med-vekta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har og samme problem som deg. Veide litt for mye i forkant av graviditeten, la på meg nesten 20 kg når jeg va gravid og nå har jeg bare tatt av 15. Føler meg helt pløsete.... Men, vekta er noe man kan gjøre noe med....

Gode råd:

# Start med å gå i butikken å kjøp noen klær som faktisk passer. Da slipper du å føle deg helt tragisk hver gang du prøver å presse deg inn i de klærne du brukte før graviditeten.... Gir bare dårlig selvbilde. Jeg brukte 1000 kr på klær til meg selv rett før jul av akkurat pga dette!

# Spis lite og ofte. Har du problemer med motivasjonen, kan du mld deg inn i vektklubb.no(vg). Det er et relativit billig alternativ. Du legger inn vekta di 1 gang i uka og dataen regner kaloriene for deg + hvor mye du forbrenner ved ulike aktiviteter.

Funket kjempegodt for meg når jeg fikk nr 1. Slo meg da sammen med noen venninner som hadde samme problem. Vi møttes 1 gang i uka på cafe der vi snakket om hvor mye vi hadde gått ned (evt opp) og andre hverdags ting.. Veldig koselig!

# Tålmodighet. Ikke slank deg for mye for fort.... man kan miste melka. Prøv heller å tenke livstilsendring- at dette er noe varig.

# Heng et bilde av deg fra din skjønne ungdom i skapet. Hver dag når du kler deg kan du si: snart kjære, snart! Husk at dette gjør du kun for din egen del.

Dette er min framdriftsplan over nyttår. Vi får se hvordan det går. LYkke til til oss begge!!

Synes det er helt greit å være litt "jålete" selvom man har blitt mor. Selv har jeg begynt intensiv trening og tenker å starte en fornuftig diett etter jul. Her er min plan:

1. Langsiktighet og tålmodighet! Jeg har gitt meg selv ett år på å nå målet.

2. Gå, gå, gå!! Trilleturer er fantastisk trim! Minimum 1 time pr. dag. Hver gang venninner spør om å ta en kaffe spør jeg om vi heller kan gå en tur. Kjempekos å gå å skravle mens man trimmer!

3. Styrkeøvelser på stuegulvet sammen med babyen. F.eks knebøy mens jeg holder babyen (Min favoritt - meget effektivt!!), push-ups mens babyen ligger under meg, sit-ups med babyen på magen osv.

4. 3 ganger pr. uke går jeg på treningsstudio på aerobic eller andre gruppetimer. Jeg avtalte dette med mannen min før jeg ble gravid så det ikke skulle bli noe problem å få dette til.

5. Prioriter trimmen foran andre ting så er det lettere å få tiden til å strekke til. Jeg prioriterer trim over husarbeid, matlaging og tv-titting. Da viser det seg at jeg faktisk HAR tid..

6. Fornuftig kosthold. Ikke nødvendig med sultediett dersom man er flink å bevege seg.

7. I helgene vil jeg prøve å få til "familieaktiviteter" som innebærer mosjon. F.eks. skogstur, besøk i svømmehallen, sykkeltur (når babyen er stor nok til å sitte i sykkelvogn) osv.

Dette har i allefall jeg tro på! Og jeg vet at jeg vil bli en bedre mor når jeg føler meg sunn, sprek og sterk og komfortabel i min egen kropp!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...