Gå til innhold

Til dere med (total)ruptur..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere plager fremdeles eller tar dere bare KS for å unngå enda en ruptur? Hvor lenge er det siden fødselen? Jeg hadde totalruptur og vurderer KS til neste fødsel. Det er bare 4 måneder siden fødselen men jeg er fremdeles plaget med svak muskel. Håper det går over. Men kunne tenke meg KS neste gang, selv om jeg gruer meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har få plager etter ruptur (grad 3b), men valgte ks for å unngå ny skade. Følte jeg var veldig heldig tross alt med utfallet av skaden, men ville svært gjerne beholde det slik :) Orket ikke sjanse på at noe skulle skje ved en ny fødsel, selv om jeg er klar over at det også kunne ha gått veldig greit. Ks var nylig, og det var da to år siden forrige fødselen.

Er du plaget med svak muskel skjønner jeg godt at du vurderer ks. Jeg fikk beskjed på sykehuset at dersom jeg hadde hatt plager etter rupturen, så hadde de anbefalt ks.

Var forøvrig kjempefornøyd med ks'et - likte det mye bedre enn vanlig fødsel ihvertfall ;)

Skrevet

helt samme her.. reptur grad 3b sist.. hadde ks for en uke siden, gikk som en drøm.. må ikke stusse, ks gikk kjempe fint. jeg har vært kjempe heldig, ingen smerte etterpå, tok stingene i går.:=) det eneste var at jeg var litt redd for spinal bedøvelsen, den var litt vond ellers overhode ingen smerte.. helt utrolig når jeg ser den nydelige jenten jeg har fått...

Skrevet

Jeg fikk en sfinkterskade grad 3C ved sist fødsel. Har en del plager enda, faktisk blitt verre og verre de siste 5-6 mnd ( 1.5 år siden fødselen)

Jeg skal derfor ha KS neste gang.

Hadde jeg visst at jeg kom til å få en så alvorlig skade under vaginal fødsel, hadde jeg aldri født. Jeg har hatt sex 4-5 ganger på 1.5 år (klarer ikke å slappe av under sex fordi jeg er så redd for å lekke luft, er plaget med brå og sterk trang til å gå på do noen ganger opptl flere ganger daglig. :-( Det gjør det vanskelig i ssiale sammehenger...

Skrevet

Til deg her oppe - lurer på om du har gjort knipeøvelser? Jeg føler at knipeøvelser ikke har hjulpet meg kjempemasse, selv om det bare er 4 måneder siden fødselen. Jeg er plaget med det samme som deg, derfor spør jeg. Hadde heller aldri født hadde jeg visst at dette skulle skje...

HI

Skrevet

Jeg hadde også subtotal ruptur 3b og er gravid med nr.2. Har vært hos jordmor og hun skulle skrive brev til sykehuset når jeg var lengre på vei, da kunne jeg få samtale med en jordmor der ang. neste fødsel. Men jeg lurer også mer og mer på om jeg heller skal insistere på KS?

HI: Har du ikke fått fysioterapi? Det har du krav på....

Skrevet

Jo da, jeg får fysioterapi og er flink med knipeøvelser. Men er fremdeles plaget for det!

HI

Skrevet

Jeg begynte med knipeøvelser i svangerskapet, og fortsatte noen uker etter fødselen både hjemme og hos fyioterapeut. Har fremdeles plager. Er 1.5 år siden jeg fødte.Synes det er så leit at så mange norske kvinner får så alvolige skader i forbindelse med fødsel, sammenlignet med andre nordiske land.

Skrevet

Så leit at du fremdeles er plaget med rupturen. Jeg er også fremdeles plaget, men gjør fortsatt knipeøvelser 4 måneder etter fødselen og må fortsette helt inntil jeg blir bra. Min fysioterapeut sier at det kan ta opp til 1 år med knipeøvelser før alt er normalt igjen. Kanskje det er lurt for deg å ta kontakt med en fysioterapeut som er spesialisert i bekkenbunnsøvelser? Det virker ikke som om du har fått tilstrekkelig med oppfølging. Min fysioterapeut har en spesiell apparat som måler styrket i bekkenet gjennom vaginaen. Er det en slik fysioterapeut du har gått hos? Jeg har et håp om at jeg vil være frisk etter et år med bekkenbunnstrening, selv om jeg er veldig lei meg over at jeg fremdeles er plaget etter 4 måneder. Jeg begynte å miste litt håp men må holde meg positiv foreløpig. Jeg ønsker meg uansett et KS, men har et håp om at jeg blir bra igjen etter hvert. Jeg ønsket å si dette til deg fordi min fysioterapeut sier at det er kjempeviktig med mange mange måneder med knipeøvelser, og evt. vedlikeholdsøvelser resten av livet. Håper dette hjelper deg!

Skrevet

Så leit at du fremdeles er plaget med rupturen. Jeg er også fremdeles plaget, men gjør fortsatt knipeøvelser 4 måneder etter fødselen og må fortsette helt inntil jeg blir bra. Min fysioterapeut sier at det kan ta opp til 1 år med knipeøvelser før alt er normalt igjen. Kanskje det er lurt for deg å ta kontakt med en fysioterapeut som er spesialisert i bekkenbunnsøvelser? Det virker ikke som om du har fått tilstrekkelig med oppfølging. Min fysioterapeut har en spesiell apparat som måler styrket i bekkenet gjennom vaginaen. Er det en slik fysioterapeut du har gått hos? Jeg har et håp om at jeg vil være frisk etter et år med bekkenbunnstrening, selv om jeg er veldig lei meg over at jeg fremdeles er plaget etter 4 måneder. Jeg begynte å miste litt håp men må holde meg positiv foreløpig. Jeg ønsker meg uansett et KS, men har et håp om at jeg blir bra igjen etter hvert. Jeg ønsket å si dette til deg fordi min fysioterapeut sier at det er kjempeviktig med mange mange måneder med knipeøvelser, og evt. vedlikeholdsøvelser resten av livet. Håper dette hjelper deg!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har gått til (og går fortsatt til) en fysioterapeut og en manuellterapeut og fått tilrettelagte øvelser for å styrke bekkenbunnsmuskulaturen.

Har trent daglig (mye hjemme) i nesten 1.5 år og plagene har bare blitt verre. Da det bare var 4 mnd etter jeg hadde født, tok jeg det som en selvfølge at jeg ikke hadde særlig kontroll der nede siden det var så kort tid etter fødselen, men nå 1.5 ÅR etterpå så synes jeg det er skremmende at jeg ikke er bedre - men faktisk verre enn før.

Gynekologen har sagt at jeg kanskje må inn og opereres på ny, hun mente at det var ingen sjanse for at jeg kom til å bli bedre uten "hjelp".

Utrolig trist :-(

Skrevet

Unnskyld, jeg misforstod deg. Jeg trodde du sa at du fortsatte med øvelser i noen uker etter fødselen (altså at du sluttet noen uker etter fødselen!). Men nå skjønner jeg at du begynte noen uker etter fødselen, og fortsatte med dem. Det var trist at du må gjennom dette. Jeg håper virkelig at jeg slipper, men samtidig er jeg jo fremdeles plaget, jeg vet ikke hvordan det blir for meg. Hvordan er forutsiktene for at en ny operasjon blir vellykket?

HI

Skrevet

Jeg hadde også en total ruptur grad 4 for 3 år siden og er fortsatt ikke bra..jeg har vært gjennom en operasjon som ikke gjorde meg bedre og så på a-hus hvor jeg fikk en behandling som har gjort meg mye bedre...men fremdeles ikke helt bra så jeg skal ha ks nå i januar med min neste :-)

Skrevet

Jeg hadde ruptur grad 3c for 2 1/2 år siden og skal ha ks i februar...

Jeg er ikke så veldig plaget, men alt er ikke helt som det var.

Jeg var veldig dårlig i lang stund etter fødselen, hadde mye plager, så det er håp for deg ennå. Det er jo bare 4 mnd siden, fortsett å tren...=0)

Jeg valgte ks, som forøverig var helt opp til meg, fordi jeg ikke vil risikere at det skjer igjen. (..og da evt. få varige men..)

Ettertiden sist vil jeg ikke ha igjen...

Jeg gleder meg til ks'et og tror jeg vil komme meg mye raskere etter det enn jeg gjorde etter fødselen sist.

Skrevet

Om en ny operasjon blir vellykket eller ikke avhenger av hvilken syteknikk som blir brukt, men først og fremst hvor skaden sitter.

Er det en ruptur av muskelen er det større sjanse for en god prognose etter operasjonen. Men er det i tillegg en nerveskade, er utsiktene for å bli god redusert til over halvparten enn hvis det "bare" var en muskulær skade.

For å få kartlagt hele omfanget av skaden må det utføres en manometri og ultralyd, samt nervrologiske tester.

ADELINA2: hvilken behandling fikk du på Ahus som gjorde at du ble bedre? Elektrostimulering?

Skrevet

Til dere med plager etter total ruptur.

Har noen av dere vært hos Ylva sahlin?

i tilfellet ikke- be om å bli henvist til henne. Hun er den beste i Norge på sånne skader og folk kommer fra hele landet til henne.

Skrevet

Jeg hadde en total ruptur grad 4, for 4 år siden. Har heldigvis ikke store plagene nå 4 år etter. Men jeg ønsker ks i dette svangerskapet. Orker ikke tanken på å revne så mye en gang til(jeg får også store unger, rundt 5 kg.....). Men jeg måtte faktisk krangle meg til ks. Den legen jeg var inne på samtale hos på SUS viste ingen forståelse. MEN...jeg ga meg ikke, orker ikke å ødlegge underlivet mitt, med 2 rupturer. Gruer meg en masse til ks som er i januar, men orker ikke å ligge en fødsel å tenke på om jeg revner igjen eller ikke.......

Skrevet

Anonym 00.49:

Husker du hva legen du snakket med på SUS heter?

Helt sykt at du var nødt å krangle deg til KS når du revnet så mye sist!

Skrevet

Vet noen hvor Ylva Sahlin jobber? Skal man be om en henvisning fra fastlegen?

Skrevet

Forresten HELT HÅRREISENDE at SUS prøver å nekte keisersnitt til kvinner med totalruptur!! Har de blitt helt fullstendig gale? Det var sikkert en mannlig lege med ingen forståelse overhodet for hva det betyr å revne nedentil. Jeg blir sint på sånt!!!

HI

Skrevet

Ylva Sahlin holder til på Hamar, og jeg vet at folk blir henvist til henne helt fra finnmark. Hu er visst helt vidunderlig på å rette opp igjen sfnixster skader.

Man kan få henvisning fra gynokolog vil jeg tro, kanskje fastlege også.

Skrevet

Vet ikke hva legen på SUS heter, har nok fortrengt d... :S. Håper jeg slipper å se ham igjen!!!

Anonym 00:49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...