Gå til innhold

Så engstelig etter funn på ultralyd!

Mortine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på ultralyd på fredag,ca uke 12. Ville bare ha en bekreftelse på at alt var ok.. Slik var det ikke..

Legen fant ut at nakkefolden var stor og vi fikk komme til Rikshospitalet med en gang. De var sent på dagen og ikke mulig å ta noen prøver, men vi hadde en lang samtale med en lege. Han tok div.målinger med ultralyd og kom fram til at sjansen for Downs syndrom var 20%. Nesebeinet var der, og hjertet så helt fint ut. Fosteret så bra ut ellers også. Men det var altså denne folden som var 5-6mm.

Vi skal ta morkakeprøve 3.juledag.

Jeg er så engstelig og redd. Kjæresten er så flink til å tenke positivt og fokuserer på at det er 80% sjanse for at alt er i orden.

Ventetiden i usikkerhet er værst. Jeg klarer bare å tenke rasjonelt og fornuftig i korte perioder av gangen, før tankene bare løper løpsk igjen.

Vi hadde tenkt å fortelle til 4-åringen nå i jula at hun skal bli storesøster til sommeren.Jeg er veldig glad for at vi ikke har sagt det enda.

Jeg lurer på- hvis det er noe galt med fosteret , og vi skal avbryte svangerskapet- hvordan gjøres det da? Er det utskrapning, eller må det fødes?

Tar det lang tid før kroppen er klar til å bli gravid igjen?

Håper noen vil skrive til meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære Mortine....

Hører ikke til her nå,men må bare svare deg.

Jeg må si at jeg føler med deg i den situasjonen du er nå. Det er ikke lett å holde motet oppe...det vet jeg av egen erfaring. Det er nå ca 1 år siden vi var i samme situasjon som dere er nå.

På vårt foster ble det oppdaget en nakkefold i uke 12 på ca 4,2 mm tror jeg det var. Videre ultralyd viste at det ikke var andre feil på fosteret. Morkakeprøven viste heldigvis at fosteret ikke hadde kromosomfeil:). Men ventetiden på svar på prøven var helt forferdelig med tusen spørsmål som svirret rundt i hodet hele døgnet.

Vi har i dag verdens herligste lille gutt. han er frisk som en fisk.

Ville bare fortelle deg min historie for å vise deg at det faktisk kan gå bra selv om det føles mørkt ut.

Min lege på Haukeland sa at dersom de får henvist 3 fostre med nakkefold,så vil faktisk 2 av dem være friske!Noe å ta med seg på veien kanskje.

Ønsker dere masse lykke til.

Skrevet

Kjære Ariel 80.

Tusen takk for betryggende ord. Det betyr mye!

Vi har tatt morkakeprøve i dag, og er natuligvis veldig spente og nervøse for svaret. Jul og helligdager gjør jo sitt til at ting går litt langsommere..Prøven ble sendt til hurtigsvar, men det kan ta ei uke.

Føler at vi ble godt ivaretatt på sykehuset, og det er godt.

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver om at tankene svirrer rundt i hodet hele tiden.

Men da var det jammen godt at du tok deg tid til å trøste oss litt!

Skrevet

Hei på dere=) Jeg opplevde akkuratt det samme selv. Var på ultralyd, de fant en nakkefold på gutten min. Jeg tok fostervannsprøve for det kunne være downs, turner syndrom eller syndrom som ikke er til å leve med. Det var det værste jeg har opplevd=( Men jeg fikk svar på prøven, var heldigvis ikke noe galt. Jeg var jo redd for det uansett hva prøven viste. Jeg skulle avslutte svangerskapet hvis det var noe galt. Jeg var på ultralyd en gang i mnd etter det for å sjekke hjerte,hjerne, lunger osv. De fant heldigvis ikke noe galt med gutten min=) Den 8 desember fikk jeg verdens nydligste gutt som det ikke var noe galt med=)=)=)=)=) Nakkefolden var også helt borte.

Så jeg håper dere er like heldige som meg!!!!!!!!! Jeg skal krysse både armer og bein=)=)=) Føler med dere!!!!! LYKKE TIL!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Vi fikk svar på morkakeprøven i går. Det var ikke noe bra svar, dessverre.

Det har vært helt forferdelig å gå sånn i uvisshet, synes jeg.

Vi har vært til samtale hos gynekolog i dag, og skal avslutte svangerskapet nå. Gruer meg, men ser fram til å bli ferdig.. Deretter vil vi se framover og håper at det går bedre neste gang...

Takk for svarene jeg har fått her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...