Gå til innhold

Fenalår!!!!


T.mor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sånn som jeg har forstått det går det bra å spise speket og fenet mat hvis du fryser det først. Problemet med den typen mat er at den er rå (ikke kokt eller stekt) og da er det større sjanse for bakterier og sånn, men hvis du fryser det dør de. Det har jeg gjort:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

myke upasurerte oster kan være listeria i.

 

Var jo på nyhetene at ei som ventet tvillinger fikk servert en slags ost på sykehuset og den var det listeria i..og hun mistet begge ungene :(

 

Så pass dere for slike oster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er en smule overhysterisk nå, men kommer ikke til å spise fenalår/spekemat, spekelaks/ røktlaks, eller den gode kryddersilda jeg laget i forige uke, som bare står å roper på meg i kjøleskapet :-) Ingen upasturiserte oster, bløtkokte egg eller kjøtt som ikke er gjennomstekt/kokt.

Et lite offer å holde seg unna denne type mat, for å sikkre bittelille-frø i magen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://matportalen.no/Emner/Gravide

 

Her står det at man skal holde seg unna speket mat og det er vel fenalår.

 

Anbefaler deg å lese her inne fremfor å høre på synsing. Jeg personlig velger å ikke ta noen sjangser med det lille frøet i magen, og hva hver enkelt gjør får bli opp til dem. Men rent personlig ville jeg hatt vanskelig for å leve med at jeg hadde gjort noe som kunne forårsaket skade eller sa om det skjedde noe i etterkant at at jeg hadde spist, drukket eller gjort noe som ikke er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei! Titter innom dere fra 3.trimester. En god ide,er å lese på matportalen som noen sa over her. Der har du anbefalingene, så kan du selv ta valget utifra det. Når det gjelder røkelaks, ansjos, kryddersild osv er det HELT GREIT å spise.. Når det gjelder spekemat, er det mange som strides.. Mange her på BiM som har skrevet mail til Gilde,og der har de fått beskjed om at spekematen fra Gilde er laget av kjøtt som har vært frosset og kan spises så lenge holdbarhetsdatoen er god.

Når det gjelder ostene så er det snakk om brie,camembert og slike modne oster som er myke man skal holde seg unna. Du kan selvsagt spise alt annet av ost. Brunost,norvegia,tubeost,krydderost, nøkkelost osv osv... Bare ta en titt innpå matportalen. Det er også endel rom for tolkning,så skulle du føle du enda ikke er fornøyd med svaret, ta kontakt med produsenten av maten du har tenkt til å spise via mail, så får man som regel relativt fort svar.. Så lykke til og god jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...