Northernlights Skrevet 22. desember 2007 #1 Skrevet 22. desember 2007 Må jo spise det mens jeg er hjemme, og kjøpte en halvkilo i dag. Er interessert i å høre hvordan du lager et sånt måltid. Selv skjærer jeg den i tynne strimler,og steker sammen med løk. Har kokte poteter til. Hm, har faktisk ikke smakt det på mange,mange år. Gleder meg =o)
Gjest Skrevet 22. desember 2007 #2 Skrevet 22. desember 2007 Jeg har pleid å steke hele greia som en biff. Tar litt tid å få det gjennomstekt da, men godt likevel:)
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 22. desember 2007 #3 Skrevet 22. desember 2007 Pleier å ha den i skiver jeg. Vender de i mel og steker i godt med smør, tilsett vann og kok i ca en time. Dette jevner seg og blir saus. Smak til med salt og pepper og ha i fløte! Pleide å lage det på denne måten på et eldresenter jeg jobbet på og det var stor suksess.
LadyLuck & Skrevet 22. desember 2007 #4 Skrevet 22. desember 2007 ååå... og så med potetmos til. *sulten* Eller i stroganof gryte (nammenam)
Gjest mphs Skrevet 22. desember 2007 #5 Skrevet 22. desember 2007 Jeg skjærer den opp og steker den som biff. Lager rømmesaus i panna etterpå. Har ovnsstekte mandelpoteter og broccoli til. Gleder meg til jeg kan spise det igjen, men det blir nok minst 1 år til siden jeg er gravid nå og har tenkt å amme lenge etterpå.
prekæs Skrevet 22. desember 2007 #6 Skrevet 22. desember 2007 Stekes i panna med salt og pepper. Kok ut panna mellom omgangene og hell det over i en kjele. Legg deretter i hvalkjøttet, og la koke til mørt. Bruk gjerne løk i sausen. Den er det ikke nødvendig å steke først. Bruk melgjevning (eller maisenajevning) for å tykne sausen. Serveres med kokte poteter og grønnsaker. Slik lagde min bestemor og hvalfangerkone hvalkjøtt.
Northernlights Skrevet 22. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 22. desember 2007 Skal det kokes så lenge som en time?? Tok bare et kvarter i skyen før jeg spiste det..var godt,da.. Har alltid løk i skyen. Synes det er best. Er sikkert 10 år eller deromkring siden jeg smakte hvalbiff. Ikke noen suksess for guttene...de likte det ikke i det hele tatt..
prekæs Skrevet 22. desember 2007 #8 Skrevet 22. desember 2007 Det er sjelden jeg har det, men det behøver ikke koke lenger enn til det er tyggbart. Kan jo være litt seigt.
Gjest Skrevet 22. desember 2007 #9 Skrevet 22. desember 2007 Jeg husker jeg var så¨glad i det som barn. Spesielt hvalkjøttkaker og hvalbiff. Da bodde vi nordpå. Så spiste jeg det ikke på veldig mange år- var ikke å få, men en sommer for noen år siden, hadde ei tante med seg kjøtt sørover på sommerferie hos mine foreldre og hun skulle lage gryte ja...På den varmeste sommerdagen i manns minne, da jeg i høyden kunne tenke meg å spise en salat, blir det servert hvalgryte...Har aldri likt det siden, smakt det en del ganger, men nå har jeg gitt opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå