Gå til innhold

trenger råd ang barnehagebytte, litt langt......

Anbefalte innlegg

heisann

er i fryktelig tvil om dagen, har en gutt på 2,5 år som nå har hatt plass siden september (altså 4 mnd) i en korttidsavd, to dager i uka fra 9-15. vi venter nr to i starten av februar, og har nå blitt tilbudt 100% barnehageplass for gutten vår i en privat barnehage tilknyttet mannen min sin jobb 25 min unna med bil. Lurer veldig på å ha han over der fra rett etter jul, men bare å benytte meg av 3-4 dager i uka, synes det kan holde.. veldig usikker på hvordan han vil reagere på å bytte etter så kort tid (4 mnd) til en ny barnehage. For i tillegg til høsten ønsker vi at han skal begynne i en barnehage her i nærmiljøet, slik at det kan bli lettere å hente han, ha flere og heller kortere dager (dette blir vanskelig hvis han er 25 min unna og vi bare har en bli..) dette med å få barnehageplass nå er som sendt fra himmelen, hadde vært deilig å fått sovet ut og hatt mer overskudd, da mannen bare kan ta med seg eldstemann på vei til jobb. gutten vår er ikke flink til å leke med seg selv, er veldig sosial og krever en del.. han er veldig utadvendt, men kan samtidig være usikker i blant.. veldig i tvil på hva som er best for han..

vil han kunne takle tre ulike barnehager på så kort tid.. altså en ny barnehage hvert halvår? er det beste å takke nei til dette barnehagetilbudet og heller ha han der han er nå (to dager i uka) frem til sommeren og heller bare bytte da? men ser for meg at han vil kunne kjede seg mye, jeg være trøtt og sur og han sjalu og trass med den nye ungen. Hva er best? så veldig usikker, vi har til romjula og bestemme oss.. fikk vite det igår.. veldig usikker.. hva ville du gjort? kan jo være at han er kjempehjelpsom med lillebror og at lillebror samtidig er kjempesnill og bare sover og spiser, men dette vet jeg jo ikke... gutten vår var ikke slik nemlig... så har liksom bare dette å sammenlikne med.. dilemma...

tilvenninga i den barnehagen han går nå, går gikk i grunnen veldig bra, han fant veldig trygghet i primærkontakten sin, men en stor trygghetsfaktor var nok at hans søskenbarn på samme alder også går der, de er omtrent som brødre da jeg og søstera mi bor 5 min unna hverandre og de er med hverandre stort sett hver dag.. det er liksom stort sett de barna han treffer, fetteren sin og så barna i barnehagen. treffer innimellom andre barn, men svært få av mine venninnner har barn enda..

så dette er jo også en viktig faktor ved barnehagebytte, de er veldig avhengig av hverandre.. var å så barnehagen igår, så veldig bra ut der, koselige ledere. kunne vært et alternativ å hatt han der litt lengre enn bare til høsten, men uansett vil et bytte være aktuelt, og litt dumt kanskje å vente for lenge, til han er blitt veldig godt kjent..

åh hva er best...?

Fortsetter under...

Eg sjølv hadde nok ventet til hausten. Eg hadde eit valg om å få ny barnehageplass til tulla mi ifrå januar, men siden ho trives så godt der ho er venter eg med barnehagebytte til hausten el. når ho er 3 år (da må ho bytte). Grunnen til at eg vurderer bytte frå hausten igjen er at den barnehagen ho går i ikkje passer så bra inn med jobben min p.g.a. opningstidene deira.

Men no er jo barn ulike, så muleg tilvenninga går veldig bra både i denne og ved eit evt. bytte til hausten igjen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...