Gå til innhold

Sobril og graviditet ....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen erfaringer ?

minste dose 10 mg inntil to ganger om dagen , 2 trisemester, kan denne økes for å kommer gjennom jula ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med at du går på sobril i samråd med legen din ettersom jo sobril ikke er anbefalt til gravide - man får det kun dersom fordelen ved å bruke det oppveier en mulig risiko.. Med det i tankene synes jeg ikke du skal begynne å gjøre noe med doseringen selv, men du bør snakke med lege for å få råd......

Skrevet

joda, er i samråd med lege som du sier, etter vurderingen oppveier mulig risiko. Er jo spes tredje trisemester som advares mot pga faren for slappt barn og pusteproblermer ( spes i forhold til for tidlig fødsel slik jeg har forstått det ? så lenge barnet får næring etc via navlestrengen ikke så farlig ??).

Legen har selfølgeig juleferie og jeg må komme meg gjennom julaften og et par tvangsdager til med ei maske på uten bare å grine og skjelve.

Sliter selvfølgelig mye med søvnen også og vil helst bare bort fra det hele ( gjerne under dyna om jeg kunne få ro der..).

Legen virket trygg på å gi meg sobril, men vet ikke om det er noen alternativer som kan gi meg litt ro og forhåpentligvis søvn i en svært turbulent tid ? ( han anbefalte meg å kaste ut samboer og skifte lås på døra da jeg fortalte hvordan ståa er hjemme nå som jeg er gravid..deilig med klare ord selv om jeg ikke klarte den uka før jul ;-)

Skrevet

huff, høres ikke ut som en god situasjon... Håper det ordner seg for deg... Men, ettersom sobril er en såpass "farlig" medisin så synes jeg likevel at det beste er om du klarer å holde ut disse dagene og så ta kontakt med legen i romjulen.. Evt kontakte legevakten - men de kjenner jo ikke din situasjon så det beste er nok å få snakket med din egen lege. Ta opp med ham hvor mye ekstra du evt kan ta i "vanskelige" perioder slik at du har noe å forholde deg til framover også.. Du er sikkert klar over at sobril er avhengighetsskapende så det beste er jo å holde dosen på det minste som gir effekt...... Når det gjelder andre medisiner som kunne hjelpe finnes det jo et hav å ta av - men ingen av de er anbefalt til gravide dessverre!! Så nok en gang er nok det beste å snakke med legen om det for å høre om det er noe annet som kan hjelpe...... Ønsker deg lykke til videre i graviditeten og håper du får det bedre framover....

Skrevet

Hei !

er klar over det med avhengighetssakpende, har brukt en pk a 25, og fått en til. Har klart meg tre dager uten nå, men nå er styret igang igjen her, og jula enda nærmere. Tanken er å komme seg gjennom jula så får jeg finne andre overlevelsesstartegier da. Vil da slutte før jeg kommer til 3 trisemester. Vet du hvordan det er i forhold til babyen ? har tidliger ikke tatt paracet i svarngerskapet engang så det er rimlig nederlag å ikke klare tilværelsen bedre enn det jeg gjør nå..

Har en del fordommer selv også i forhold til medisiner, er vannt til å være sterk fysiks og psykisk og den som er der for alle andre både via jobb og privat- vanskelig å skulle være den som ikke lengre fikser alt ikke minst siden jeg bekymrer meg for babyen. Den bør ikke lide for at jeg har rotet meg borti en mann med store personlighetsforstyrrelser som slår ut for fullt etter at vi har flyttet sammen og jeg er gravid. Sliter med at jeg ikke "så" signalene tidligere.

Sånn er imidelrtid verden, det ene øyeblikket tar man ekstravakter på krisesenteret det neste trenger man hjelpa selv, ikke noe enklere om man kjenner systemet fra andre siden, heller større nederlag..

Takker masse for dine innspill uansett, godt å kunne være anonym og avklare litt. Legen har desverre ferie til ut i januar, orker ikke starte på ny med viker el, har mye profesjonell kontakt med legesenterene og vil derfor helst ikke "blottstille " meg mer enn nødvendig, lite sted og vet desverre hvor svakt taushetsplikten innimellom sitter hos en del av kontorpersonalet, kommer jeg med problemer er det nok nyheter..

Synes dosen virker svakere og svakere, men forsøker derfor flest mulig dager uten når det er rolig her for å holde effekten oppe når jeg virkelig trenger den og ikke minst iforhold til avhengighet og barnet i magen..

Må imidlertid fungere som mamma for de andre ungene i huset også.

De skjønner desverre mer enn de bør, har foreløpig forklart sambos oppførsel med at han er veldig sliten og litt syk men må jo ta en lengre prat etterhvert..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...