Gå til innhold

hei, jeg trenger hjelp til og hjelpe dere

:::) Frøken Velferdsrett

Anbefalte innlegg

jeg har fått ett oppdrag om og skrive noen råd til mødre som er alene med barnet fra dag en.

nå er det over 1 år siden jeg gikk gravid og mange lurer sikkert på andre ting en meg.

hva lurere dere på? har dere noen tips til hva jeg burde ta med?

Fortsetter under...

noen tips kan jo være:

-hvem skal være med på fødselen

- hvordan forholde seg til barnefar

-under graviditeten

- vedr fødselen ( være med ikke, når besøk)

- etter man er hjemme, samvær

-hvordan forholde seg til barnefars familie

- rettigheter og plikter i forhold til NAV

- rettigheter og plikter i forhold til barnefar/ barnets rett på samvær

- ord og utrykk ; definisjoner av eks felles foreldreansvar, daglig omsorg, samvær etc... også familievernkontoret roter faktisk her med sine begreper - Også i forslag til samværsavtalen som vi fikk derifra ! ( ja, jeg er jurist;-)

- viktigheten av å vente med å skrive under på ting ( ser desverre alt for ofte at vi gravide lar oss " presse", vent til du har fått tenkt deg om, få ev noen andre til å lese igjennom avtaler etc)

- så selvfølgelig ting som hvor få støtte hjelp i svangerskapet / småbarns perioden etc

.. bare noen raske tanker, sikkert mye mer !

lyke til !

Det jeg savnet gjennom hele mitt svangerskap var en bok/ett hefte for kommende alenemødre.. i alle hefter vi fikk av jordmor og i alle bøker sto det liksom alltid partneren ditt og partneren datt, var vondt å skulle være alene og få trykt i seg hvor alene man faktisk var..

Ett hefte om graviditet for alenemødre hadde vært noe for de kommende alenemødre tror jeg:) (vet ikke om det egentlig var noe hjelp i meg men) hehe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...