Gå til innhold

Flere med kynnere tidlig?

moden mamma

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 15 og har nesten hver kveld kynnere (kanskje spes de dagene som har vært litt mer hektiske..), at magen strammer seg.. I tidligere svangerskap er dette noe som ikke har kommet før helt på slutten. Noen andre med samme opplevelsen?

Og - så har jeg begynt å få en del vann i fingrer og ben... andre?

Fortsetter under...

Vel - det kan være et sunnhetstegn, men noen tvillinggravide opplever at livmorhalsen forkortes ved mye kynnere, og det er ikke så bra. Så..jeg ville nå nevnt det for legen min og så får han/hun evt bedømme om dette er noe du må sjekke opp. Jeg sa i fra til jordmor da jeg begynte å få dem (endel senere enn deg) og siden det har de målt livmorhalsen hver 14. dag... Men, nå skal det også sies at det er veldig forskjellig fra sykehus til sykehus, noen mener at det ikke gjør noe om livmorhalsen forkortes og sjekker den derfor ikke i det hele tatt eller veldig sjeldent, mens mitt sykehus synes dette er veldig viktig :)

Men..mange kynnere er ofte et tegn på at du må roe deg ned, så lytt til kroppen og finn sofaen når de setter inn som verst :)

Hei... jeg har hatt kynnere siden uke 17 og er nå i uke 26. Nå har det vært slitsomt en god stund, kan ikke gjøre noe uten at de kommer. Må da bare legge meg ned. Får også når jeg sitter og spiser. ALT er helt pyton akkurat nå. Hjelper ikke at jeg i tillegg har bekkenløsning. Føler meg helt ubrukelig. Får ikke på meg sko uten hjelp en gang.

Tror jeg skal spørre legen min ang. livmorhalsen ved neste undersøkelse. De har ikke sagt noe om det til meg, selv om de vet at jeg har masse kynnere. Har også hatt en infeksjon i underlivet, som kunne føre til for tidlig fødsel. Så jeg ligger ikke så godt an til å gå tiden ut...;) Bare de blir til februar så er jeg fornøyd. Har termin 2 april. Men de veier over en kilo hver nå, og det er langt over kurven. Så litt lettet over det...

Ble litt mer enn det du spurte om dette, men godt å få tømt seg litt kjenner jeg. Ingen andre jeg kjenner som går eller har gått med tvillinger. Kan ikke sammenligne dette svangerskapet med det første.

Tusen takk til alle som har svart meg. :) Takk for dine tips og erfaringer! Selv om dette er 3 svangerskapet mitt, men det er jo så helt annerledes enn de andre. Da er det veldig godt å ha noen andre i samme situasjon her inne.

Måling av livmorhals skal jeg definitivt få gjort - neste gang jeg skal til kontroll. Har fått avslag på fødeplass på riksen, sendt videre til Ulevål nå - venter spent på svar slik jeg får kommet meg inn i "rutinen" for tvillinggravide. Spesielt gleder jeg meg til å få sett på vidunderene våre igjen... :)

Da jeg var på UL i uke 11 (og fant 2...) sa legen at livmoren min var "nedsunken" - tenkte ikke så mye over det da, tankene svirret mer rundt sjokket om å finne 2 inni magen...

Har noen andre fått den beskjeden? Om at livmoren "ligger lavt"?

Annonse

hei... gratulerer så mye. du har vel nesten akkurat fått beskjeden om at det er to du da;) Så moro. Selv fikk jeg ikke vite det før uke 19, så det var et lite sjokk kan man si... hihi... men nå er det bare gleder. Har akkurat feiret jul og fått et par sett til babyene også...;)

Kynnere merker du veldig godt. For deg som er førstegangsfødene kan du tro at fødselen er i gang... Magen blir helt hard og du får en litt rar "smerte" i magen. Kan sikkert være forskjellig fra person til person. Med min første hadde jeg kynnere fra uke 30 og nå uke 17. Så det kan hende du slipper unna en stund til og kanskje du ikke får det i hele tatt. Håp på det siste;) det er litt slitsomt, men ikke noe farlig da. Bare livmora som trener;) Godt det er noe i kroppen som får litt mosjon...hihi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...