Gå til innhold

Noen som vet hvilken rom man bruker i strawberry daquiri og mojito? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lys, feks baccardi

Skrevet

mojito har en spesiell rom.. husker ikke hva den heter..men jeg pleier bare å bruke vanlig bacardi:)

tror du kan søke etter det på nettet..

Skrevet

Syntes den saker bedre med vanlig bacardi:)

Skrevet

Ok=) takk for svar! Men da kjøper jeg bare vanlig bacardi da=)

Skrevet

Brun rom. F.eks. den brune bacardien. Men funker helt fint med vanlig bacardi også. Yummi!! :)

Skrevet

Brun rom i mojito hvertfall..

Lys i daquiri tror jeg.

Skrevet

MOJITO - ORIGINAL

Oppskrift til en drink

12 mynteblader,

2 limebåter eventuelt saften av en 1/4 lime

2 ts sukker

Knust is

4 cl Bacardi Superior

Myntestilk

Ta mynteblader, lime og sukker i et glass og press ingrediensene sammen med en muddler, en liten trestav for mosing. Har du ingen muddler kan en 0,5 mineralvannsflaske i plast med korken på brukes. Fyll glasset med knust is og tilsett rom og rør godt. Til slutt skal drinkene toppes med litt Club Soda/Farris. Pynt drinken med en myntestilk og server med sugerør.

Mojito er en litt søt drink, gjør den gjerne surere med limesaft eller søtere med sukker. Balansen bestemmer du. Husk at sukkeret fremhever myntesmaken.

Skrevet

6 cl hvit rom

3 cl nypresset limesaft

2 ts sirup

7 friske jordbær

(hvis det ikke er sesong kan eventuelt

frosne jordbær

benyttes)

Framgangsmåte:

Alle ingrediensene unntatt ett jordbær kjøres i en mikser med knust is til blandingen er glatt.

Serveres i et avkjølt cocktailglass. Pyntes med det ene jordbæret.

Skrevet

Begge er hvit rom.

Skrevet

Ok=) tusen takk!

det finnes ikke noe flytende greier jeg kan bruke istedenfor å måtte knuse peppermyntebladene og sånt vel?

Skrevet

Personlig tror jeg at jeg hadde mæla det ned i en foodprosessor (selv om man ikke skal knuse is i dem) fordi jeg er lat. Aner ikke om det finnes noen miks på stoffet.

Skrevet

Men limesaft får du kjøpt i innvandrerbutikker og matbutikker med godt utvalg.

Skrevet

Ok, tusen takk=)

noen som vet om mojito kan lages på forhånd og stå i kjøleskap en stund? Så man slipper å dra frem mixeren hver gang?

Og hva i all verden pisang er, og hvor man får kjøpt sour mix? (skal lage sur grønn)

Skrevet

pisang er en likør, husker ikke hva slags men den er vel grønn. Sour mix får du kjøpt på steder som har godt utvalg i essenser og sånne drinkting. Kan være vanskelig å få til. Finner du ikke får du prøve med litt sitron. Det blir ikke helt det samme men det går greit.

Skrevet

Ok=) da får jeg se om jeg finner det da=)

Så får jeg løpe på polet snart, er vel kaos der nå...=P

Skrevet

Pisang Ambon er en grønn likør.

Sour mix selges i de fleste velassorterte dagligvarebutikker f.eks Meny, Coop Mega..

Skrevet

Romen som brukes i Mohito er Cacaca, det er en brasiliansk brennevin av sukkerroer som står delvis i saltvann. Romen har en lukt og en smak som minner litt om reker(!)

Romen som smaker best i SD er Havana Club. Bacardi er noe fæle greier, og kan vel knapt nok klassifiseres som ekte rom. Det er noe vestlig oppfunnet skvæl, synes jeg. Men hey, man blir da full;)

Pisang Ambon er en grønn bananlikør, den kan brukes til mye spennende;)

Skrevet

På Cuba laget de begge med hvit Havana Club.

De hadde i tillegg Angostura (en bitter) på toppen av

Mojitoen slik at det ble et rødskjær.

Hvis jeg skulle drikke noe liknende med brasiliansk

sukkerørsbrennevin, kan jo Caipirinha være godt.

Skrevet

Takk for alle råd=)

Nå har jeg vært og handlet inn=)

Men blir ikke noe sur grønn da, fikk ikke fatt i sour mix...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...