Gå til innhold

Barnehageplass til januarbabyen?


ja08

Anbefalte innlegg

Er det slik at man kun tar inn unger fra august i b-hagen, slik at vi januarmødre risikerer å betale for en plass som står tom et halvår? Har spurt om dette i b-hagen som dattra mi går i og fått vite at det må man gjøre dersom man skal være sikret plass. Skal dere januarmødre betale fra august (fra babyen er 7-8 mndr.) og frem til du og pappaen er ferdige med permisjonen og skal ut i jobb igjen? Det blir jo en god utgift på rundt 2500 kr.rett ut i lufta..kjipt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nå en gang sånn at det er vanskelig å få plass i barnehagen i januar. Man er liksom avhengig av at noen slutter da. MEN....har hørt rykter om nye regler der det går på ansinitet om man får plass. Vet ikke hvordan, hvor og fra når dette gjelder, men at det skal være noe sånt som at man bør søke med en gang barnet er født og når det blir ledig plass så står man liksom på lista. Er usikker på reglene og det kan være forskjellig fra kommune til kommune. Ta kontakt med kommunen kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne problemstillinga har jeg ikke tenkt på en gang ennå! I kommunen jeg bor er det ca 400 barn uten barnehageplass, så det er langt unna full barnehagedekning i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var rundt å undersøkte forskjellige barnehager i nabolaget, og de sa for å være sikret plass, må jeg søke fra august, men skal ikke begynne å jobbe før oktober (hvis jeg finner meg en ny jobb på land, that is) Og siden jeg er alene, har jeg hørt at jeg blir prioritert først, etter innvandrere) Men det gjenstår jo å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvordan vi skal gjøre det der! Har tenkt på det, og synes det virker helt sprøtt å søke om barnehageplass nå gutten er rundt to måneder! frister ikke å ut med flere tusen kroner for en barnehageplass en ikke bruker iallefall.. Så vi aner rett og slett ikke hva vi skal gjøre enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min jobber i barnehage, så jeg har prøvd å spørre henne, men hun hadde ikke peiling. Sa hun ikke orket å bry seg med det, er så mange rare regler. hehe.

 

Men i alle fall, jo "verre" du har det, jo lettere er det å få plass. Altså, er du alenemor, student, har en eller annen sykdom eller andre sånne ting, så er det lettere å få plass.

 

Jeg har tenkt å søke fra august (vi vil gjerne ha bare 60%). Det er kjempekjedelig å måtte betale for plassen, men jeg skal tilbake til studier i januar og far har ikke fått pappepermisjon, så har på en måte ikke noe valg.

 

Har tenkt å høre litt med familiebarnehagene rundt i området, om de har andre regler. Syns det hadde vært koselig med familiebarnehage i alle fall det første året, så mulig det blir det på oss. Kan jo hende de tar imot barn fra januar av..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får å få plass i januar så må en annen unge slutte ja..så det kan være vanskelig..da må du enten søke i august eller bruke dagmamma et halvt år før du kan søke igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Jeg er litt ivrig etter å komme ut i jobb igjen etter endt permisjon, så hvis prisen for det er å betale 2500 pr mnd. i et halvår er jeg nok nødt til det. Jeg synes b-hagen dattra mi går i er så fin at der vil jeg ha lillegutt inn også. Tror ikke jeg klarer å overlate barn til ei dagmamma, synes det er tryggere med b-hage. Det måtte i så fall vært hos familie eller venner, men da hadde jeg nok måtte gå kraftig ned på stillingsprosent det halvåret for å være hjemme endel med gutten selv også. Da blir det nok til at jeg søker i april?! Er det ikke da man søker for neste opptak til høsten? Kanskje blir løsningen en annen, jeg har jo noen mndr.å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er april man skal søke.. Er ikke helt sikker, er kanskje forskjellig fra kommune til kommune. Her i huset blir det i alle fall barnehagejakt når nurket bare er noen måneder.. sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke nødvendigvis være slik at en må slutte !!

På en småbarnsavdeling har de lov til å ha så, så mange 1 - åringer, og det vil da si at i januar så vil muligens noen ha fylt to år, og de har da lov til å ta inn en 1 - åring til..

Hvor mange voksne pr barn er belaget på alder, og om det er en inne, eller ute barnehage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre! For jeg har uansett ikke mulighet til å søke allerede i april, fordi vi sannsynligvis flytter til en ny by til sommeren, alt ettersom hvor samboern får seg jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...