*Minnie Mus* Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Vi har bestandig fått peispakker av nissen på morgenen når vi våknet opp.. Var så utrolig spennende å våkne, dra med meg søsteren min ned trappa for å se om nissen hadde vært der og kastet gaver nedi peisen. Da hadde vi også noe å styre med frem til middagen og de store pakkene:-)
Himmel og hav Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 Vi har lillejulaftenskveldsmat. Da tar vi fra all den gode maten: sild, sylte, varme medisterkaker osv og sitter og koser oss og slapper av sammen.
hit og dit Skrevet 20. desember 2007 #3 Skrevet 20. desember 2007 1. Oppgaver og rebusløp for unger om morningen. 2. Frokost første juledag. som varer heile dagen, og det er derfor ingen middag. Heimelaga sildesalater, lammerull etc
Veronica ♡ lille Emilie+spire Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 På lille julaften pynter vi treet, og etter vi har pyntet treet spiser vi ribbe
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 20. desember 2007 #5 Skrevet 20. desember 2007 Vi spiser julekveldsmat med naboene i nabolaget på lille julaften HVERT år. Holder selskapet på tur. Er 3 familier. Alle bidrar litt. Kjempefin tradisjon!!
Pocoyoツ Skrevet 20. desember 2007 #6 Skrevet 20. desember 2007 Vi spiser julegrøt med mandel på lillejulaftens kveld. Vinneren får en diger marsipangris. Også står ALLE opp kl 0800 for å se på julemorgen på nrk, og da spiser vi strømpegodt.
smily2 Skrevet 20. desember 2007 #7 Skrevet 20. desember 2007 julestrømpe med div innhold etter alder julaften morgen. Spiser risengryns grøt til frokost på julaften. Bruker brun saus til pinnekjøttet, laget av kraften til pinnekjøttet
Stratos med 3 barn Skrevet 20. desember 2007 #8 Skrevet 20. desember 2007 Mannen min spiser ørret på julaften. Slå den a
minst Skrevet 20. desember 2007 #9 Skrevet 20. desember 2007 Alle ungene får ny pysj på lillejulaften )
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 20. desember 2007 #10 Skrevet 20. desember 2007 Tror de fleste islendinger med barn har denne tradisjonen, men i Norge er den jo veldig rar. På Island har vi nemlig 13 julenisser som bor i fjellet. Men en etter en kommer de til byen til jul. Den første kommer natt til 12. des, så kommer det en hver natt helt til den siste kommer natt til 24. des. De har med seg små gaver til alle barna, og det er måten de leverer disse på som er veldig spesiell. For barna putter en sko i vinduet og får ting i den hvis de har vært snille...har de derimot vært slemme får de en potet! Den siste nissen heter Kertasníkir (Sterainlyssnikeren), og da legger man ut et stearinlys til ham som han tar...til gjenngjeld får man en ekstra stor gave den natta (som er jo natt til juleaften),- da har jeg en strømpe i vinduet slik at det blir plass til litt ekstra! Men nå er jeg jo for stor til dette, og barna mine for små, men neste år så er snulla 2 år, så da skal jeg videreføre tradisjonen!:-) Ang mat så spiser vi alltid fruktsalat til lunsj på juleaften...men det er en salat bestående av tropisk frukt (sånn på boks der man heller av safta), piska krem og hakka sjokolade! De fleste spiser det på loff, mens jeg spiser det fra en skål!
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 20. desember 2007 #11 Skrevet 20. desember 2007 vi spiser sylte og lefse med edikk til klokken 12 på julaften.. nam nam. gleder meeeeg. også gir mora mi ut julehefter samtidig... hihi.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 20. desember 2007 #12 Skrevet 20. desember 2007 Jeg og søstern fikk rebus av mamma for første gaven, ingen pakker før den var unnsgjort. Og den kunne vare en time ++, ute og inne... (etter middag) men vi slutta med den etter at vi fikk barn. Siste gangen var for 4 år siden... (ikke akkurat barn lenger da) I tillegg har vi alltid fått en morgengave som holder oss opptatte resten av dagen =))
Gjest Skrevet 20. desember 2007 #13 Skrevet 20. desember 2007 vi feirer julaften 2gangen vi da. er hos svigerforeldrene mine 1.dagen. alle tre gutta komme hjem med familier den dagen, også har vi en juleaften til. bytter ikke gaver før 1. og da er ordentlig middag og gaver under treet en gang til:) og på 2.dagen er det julemat med alle søsken hjemme hos mamma og pappa ( bare meg m/min familie som er der på julaften ( og de to brødrene mine som bor hjemme- har tre søsken til som aldri feirer jul med pappap), maten kommer på bordet kl 14 og varer til mellom 20 og 22:) triller ut. denne siste dagen er en typisk dansktradisjon som mamma har tatt med seg opp hit, fra sine foreldre.
Nilena Skrevet 20. desember 2007 #14 Skrevet 20. desember 2007 Vi har tradisjon om at alle barna pynter juletre til både oldemor og besteforeldre... og når det er gjort er det godteri til grevinnen og hovmesteren før man hviler ut til julaften. Julaften må man ha med seg Askepott før noe som helst gjøres... I år skal vi på fem feire jul alene for første gang, og lage våre egne tradisjoner så det blir spennende å se.
jubaloooo med to stk Skrevet 20. desember 2007 #15 Skrevet 20. desember 2007 gaverebus om morgenen på julaften. hvert barn fikk hver sin rebus, der man må løse oppgaver for å komme til neste oppgave, tilslutt finner man en gave som er gjemt en eller annen plass i huset og hygger seg med den resten av dagen:) det har ofte gått i dvd, spill, bøker for å få tiden til å gå for de små.
hit og dit Skrevet 20. desember 2007 #16 Skrevet 20. desember 2007 Riga + snulla & vesla: I ungarn har dei noe det samme. Her får dei gave av julenissen i skoene sine den 12.12., dersom skoene er nypussa vel og merke. Dei får ein gave og ein bjørkeris, jo kortere risen er jo snillere har barna vert. Tuva fikk ein veldig kort bjørkeris og eit par tøfler av naboane våre.
hit og dit Skrevet 20. desember 2007 #17 Skrevet 20. desember 2007 Eg er med på rebusen enda eg, og eg er 27 =) Fortsatt like morro.
Klara-Q <3 <3 <3 <3 Skrevet 20. desember 2007 #18 Skrevet 20. desember 2007 Det fikk vi også som barn, og den tradisjonene har jeg ført videre til våre barn. Husker så deilig det var å få av seg kjolen og på med ny pysj når jeg var liten.
Klara-Q <3 <3 <3 <3 Skrevet 20. desember 2007 #19 Skrevet 20. desember 2007 Denne skulle ligge under den med pysjen
hund&barn@fullrulle Skrevet 20. desember 2007 #20 Skrevet 20. desember 2007 En ting jeg husker veldig godt fra jeg var liten og som jeg nå skal starte opp med her nå som barna skjønner litt mer er å sette ut grøt til nissen på lille julaften kvelden.... Like spennende hver gang å se at skåla er tom om morran. Veldig greit når man har to hunder til å spise den opp også. Koker altså grøten til riskremen lille julaften. Det er det vi gjør som ingen andre her har skrevet ennå i allefall
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 20. desember 2007 #21 Skrevet 20. desember 2007 Nei, så kult! Kjenner ei som har en mann fra Ungarn, men vi har tydeligvis ikke veksla juletradisjoner, så dette visste jeg ikke. De siste åra før jeg fløtta fra mamma ga vi hverandre bokstaver i skoen, og på juleaften måtte vi sette sammen de til et ord eller setning for å få gave!:-)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 20. desember 2007 #22 Skrevet 20. desember 2007 Har riskrem til dessert etter pakker men har ikkje raud saus til. Pappa plukker molter om høsten også sukkrar mamma dei og fryser dei ned heile, når dei tinar så blir det god god lake på dei. Det brukar me på riskremen og er bare heilt nydelig!! Før når det var lite molter så var det kun molter på julaften til riskremen. Nå dei siste 5år ca så har det vert meire molter og mamma og pappa har hatt ein god del i frysaren så da hender det at det kjem opp eit glass til vafflar. Også har eg fått glass som eg kan ha når eg ikkje er heime, min svigerfamilie har nesten slutta med raud saus for når eg kjem med moltene så er det det dei vil ha!! hehe Har to glass i frysaren til den store dagen, mamma hadde så mykje i frysaren sin....... syns det er fin fint at pappa likar å gå turar i fjellet for å plukke molter!!!
WP-TLogPeanut Skrevet 20. desember 2007 #23 Skrevet 20. desember 2007 Savner barndommens jul jeg...snufs *sliten og sentimental i dag*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå