Ildfluå Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Jeg skal ha julemiddag. Da blir det svineribbe. Hjemmefra er jeg opplært til å steke ribba i biter. Altså skjærer den opp i serveringstykker før den stekes. Den blir knallgod, ikke virker denullt så feit, og saftig og god. Her på vestlandet har jeg ikke truffet noen som pleier å gjøredet slik. Kanskje de kommer fra e annen plass i landet. Eller er dette virkelig bar "vår" oppskrift i familien?
Minnie Mom Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 Både min samboer og min svoger er vant til det hjemmefra, de er fra Gjøvik og fra Vågå, altså i samme traktene. Begge mødrene der deler opp ribba i biter og steker den ordenlig. Da blir den jo ikke så fet, og bitene blir stekt, ikke "kokt".. Gleder meg til julematen, nam nam nam... )
Ildfluå Skrevet 20. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2007 Da har jeg kanskje svaret:-) Bestefar er fra Løten, og det er han som har stått for maten:-)
Mrs. icsi og småen Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 Hos svigerfamilien sier de at de lager ribba på Vestfoldvis. De koker ribba hel, (kan gjøres i forkant), så når kvelden nærmer seg, deles den opp i serveringsstykker og "bråstekes" på panna. Lett å få sprø svor, sies det, men jeg har ikke prøvd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå