Gå til innhold

DESPERAT! Forbanna sopp-helvete!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt et innlegg tidligere ang. sopp i underlivet, på brystvortene og i juniors munn.

Var hos legen og fikk salve til meg og mikstur til barnet.

Merket ingen bedring og var hos legen igjen.

Etter et råd fra dere her inne ba jeg om resept på diflucan, siden hele kroppen tydeligvis er infisert. :(

Fikk denne og sprang på apoteket, der fikk jeg beskjed om at denne diflucanen var gått ut, men fikk nøyaktig det samme, men annet navn.

Fikk streng beskjed av legen OG farmasøyten om ikke å amme i 4 dager, da denne engangstabletten ville være i kroppen.

Så da var det bare å pumpe og kaste, men vel verdt det for å bli kvitt jævelskapen!!!!

På mandag (17/12) var første ammedag etter kuren og jeg gledet meg villt, kjedelig å pumpe/kaste/koke osv..

Men hvor lenge var jeg i paradis? Nøyaktig disse 4 dagene..

Soppen er tilbake for fullt, både her og der..

Innrømmer at jeg er på grensa til å gi opp, Junior er 2 mnd og det vil si at jeg har hatt soppinfeksjon konstant i ca 7 uker, det merkes, tro meg!!

Ingenting av Canesten og lign. produkter hjelper, griner meg i søvn om kveldene og har det egentlig ganske jævlig..

HJELP!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sendt en henvendelse på epost på ammehjelpen.no, og spurt om hvis de ikke kan svare om de kan sende spørsmålet ditt videre til Nasjonalt senter for amming - de burde være landets fremste eksperter.

Holder på med soppkur selv, for mine bryster og guttens munn.

Kjenner ikke noe særlig smerte i mine bryst lenger, men hans belegg på tunga er stadig like hvitt etter 2 uker. Kjenner du fortsatt mye smerte i brystene?

Skrevet

vet akkurat hva du snakker om!!!!!

Prøv å tenke deg om mht hva du spiser. Sukker gir næring til sopp..... Les på nettet om dietter for folk med candida. Be om ny langvarig kur med mykostatin og ta denne kontinuerlig i 4 uker uansett resultat. Ta ny kur med canesten vagitorier og krem. Fortsett med krem i disse 4 ukene når vagitoriekuren er over. Koke/vaske klær, håndklær etc som kommer i kontakt med barnets munn og dine pupper/underliv og smokker i hele perioden. Prøv!!! Sove med bh og truse, slik at ikke soppsporer setter seg i sengetøy etc. Bytte sengetøy ofte uansett.

Skrevet

Mye smerter i brystene ja, egentlig kronisk i brystvortene.. :(

Stikker og svir hele tiden, for deretter kjennes ut som blir knivstukket av noe brennende.. (Nå har jeg aldri blitt knivstukket da, men innbiller meg at jeg har peiling.. ) ;)

Skrevet

hei

vil bare si at jeg føler med deg for har hatt mye av de samme probleme selv. slet med sopp infeksjon i 3 mnd nesten og håper jeg er kvitt det nå. men nå skal det være sagt at det var kun jeg som hadde det på puppene. mitt råd er som følgende: ta kontakt med nasjonalt kompetanse senter for amming på rikshospitalet, jeg mailet med en helse søster v navn elisabet tufte. de er kjempeflinke. limer inn utdrag fra mailen jeg fikk fra henne ang behandling...:

"En del kvinner blir ikke kvitt soppen med kun mykostatin krem. Noen må ha en tablettkur ; Diflucan(

Fluconazol) samtidig som barnet fortstter med pensling i munnen. Vanligvis er det en statdose åå¨200 mg og deretter 100 mg hver dag i to uker. Ta dette opp med legen din, som eventuelt kan ringe oss om han/hun er usikker på denne behandlingen. Det ligger et dokument til leger med info om behandling av forskjellige tilstander i brystet hos ammende ute på vår nettside og dette er bla beskrevet der.

Skal man bruke krystallfiolett er det en oppløsning på 0,5% og pensling på brystet(brystknopp+ det brune området) en gan om dagen i max en uke."

dette var det jeg gjorde. gikk først på mykostatin kur til meg og henne i 4 uker så opphold men kom tilbake. så krystall fiolett en uke, pass på du blir lilla og baby blir lilla men går over:-) så gikk jeg på tabletter i 4 uker i den styrken og så vedlikeholdsdose i 4 uker på 50 mg kapsler annenhver dag. håper og tror jeg er kvitt det nå.

i tillegg må du selvfølgelig følge alle de andre rådene for sopp....

hvis legen din er i tvil så JA!!!!!!!!!! du kan amme når du står på diflucan/fluconazol-ikke noe problem. står noe inne på relis.no om det eller be legen ringe rikshospitalet. leger generellt kan veldig lite om disse plagene og det er synd!!!

krystall fiolett er resept fritt bare så det er sagt og finnes i små flasker på 100 ml om jeg ikke huske feil. bruk q tips og klin på, men ikke i åpne sår.

håper du får en bedre jul og du får bedring på pupper og i underliv:-)

Skrevet

hmmm.. hun har sopp i munnen, jeg bruker noe så enkelt som farris med sitron smak.. funker her ivertfall...uff.. håper det blir bedre for dere

Skrevet

hei!

huff da... mitt lillegull hadde sopp i munnen og litt i underlivet i noen uker, og vi gikk på medisiner både jeg og hun. men det ga seg ikke, og jeg begynte med farris siden jeg etterhvert var ganske desperat. det funket kjempefint!! sammen med mixturen hun fikk ble soppen borte på en to tre! jeg smurte på farris hver morgen og kveld helt til jeg var sikker på at det ble borte, selv etter mixtur-kuren var over. da vi sluttet med farris var det helt borte og vi har ikke hatt det etter det. :)

håper farris kan hjelpe deg og barnet ditt, hvis ikke en av dere iallefall. lykke til! hang in there! :)

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger alle sammen!!!

Skal prøve alle rådene, starter en canesten kur, fortsetter med salve på brystvortene og mikstur i munnen hans + starter også opp med farris til han. Skal faktisk ta farris på brystvortene også.. :) Alt skal prøves!

Gir det 14 dager, da oppsøker jeg lege, selvfølgelig før hvis ingen bedring overhodet, eller hvis det rabler for meg.. ;)

Krysser fingrene!!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Ingen bedring what so ever.. :(

Så da blir det legebesøk. Kjenner jeg er sliten nå. :(

Innrømmer det lett; synes veldig synd på meg selv.. Blæh!

Skrevet

Trist å høre.

Jeg synes absolutt du må få legen din til å kontakte Nasjonalt Senter for Amming - det er begrenset hva en fastlege vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...