Gå til innhold

toxoplomose


Trulte76

Anbefalte innlegg

Jeg har katt..innekatt. Hun får være ute på verandaen da, men det er alt.

 

Så jeg må jo skifte på den kassa , men vasker meg veldig godt etterpå da.

 

Men er det sånn at visst man har blitt smittet engang, så blir man ikke smittet igjenn? Synes å ha hørt det..

Får siden jeg har katt, så tar de vel prøve på legen er det ikke så?

 

Hadde ikke katt de to første svangerskapa mine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sjekker deg for toxoplasmose hos legen. Min forrige lege(som jeg hadde sist svangerskap) lurte på hvorfor jeg på død og liv ville ta denne testen, det var jo så sjeldent man fikk dette. Denne gangen går jeg til en ny lege, og hun sa på første kontroll at hun ville teste meg for toxoplasmose, da jeg sa jeg hadde katt.

Veldig forskjell på legene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også innekatt, hadde ikke det sist jeg var gravid. jeg vet desverre ikke mer enn deg...så jeg blir å nevne det til jordmor/legen når jeg skal på første kontroll. Har du noen andre som kan ta kassen??? mannen min nektet egentlig først, men forsto at det var lurest at jeg holder meg unna den. Men jeg har kjøpt engangshansker, for jeg må sikkert trå til en gang i blant. Er min og dattera min sin katt..hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jo minste jenta mi 6 år , så det er en stund siden jeg var gravid da hehe..men mener å huske de spurte meg om jeg hadde katt for da hadde de tatt en test, men de gjør det ikke på de som ikke har katt..mener jeg å huske da..men skal iallefall be om en test ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er på sjøen 5 uker i slengen..dro i går..samme dag som jeg testet positivt hehe..rakk ikke å teste før han dro..

 

Men når jeg bruker spade og pytter det i en pose..så vasker meg godt etterpå..skulle jeg tru jeg unngikk smitte..

 

Enganghansker skulle jeg nok ha kjøpt meg ja..må vel på apoteket da sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært rutine å teste på Toxoplasmose, men i praksis finner man omtrent ingen personer som er smittet. Det finnes lite av dette i Norge. Trives i varme. Ei jeg vet om er svært aktiv i dyrebeskyttelsen med daglig kattekontakt i flere år, også med kattedo. Hun er gravid, men hadde heller ikke smitten i seg ved testing. Man bør være forsiktig med katter i varmere strøk. Får man påvist at man har vært smittet er man immun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hadde jo vært utrolig greit da å vært smittet før, og vært imun nå :)

Men som du sier det er veldig få som har vært smittet..så sjansene er vel små..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nei da må du ta "støyten" selv...Tror nok det holder å vaske hendene sine godt..bare jeg som er pittelitt smånervøs...men jeg har skiftet uten hansker helt til jeg testet positivt. Jeg vasker meg jo godt uannsett om jeg er gravid eller ikke:) men har nettopp kjøpt hansker på apoteket;) sånn i tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt dumt spørsmål, men hva er egentlig toksoplasmose? Hva slags symptomer får man? hva slags skade kan det gjøre?

 

Vet at det smitter via katters avføring, men kunnskapen stopper dessverre der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tre katter... har hatt katt i alle år og tok test nå før jeg ble gravid, som var negativ (hadde vært bedre om den var positiv, så hadde jeg vært immun) Det sier noe om hvor vanskelig det er å få i seg smitten!

Men, gode forholdsregler er: vask deg godt når du har kost med katten, bruk hansker hvis du må skifte på kattedoen (engangshansker på apoteket koster ca 100,-) og skyll godt av salat, grønnsaker etc. Alt kjøtt bør være godt stekt eller kokt...

Lykke til, hilsen glad i katter :0))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig vanlig misforståelse at katter er den viktigste smittekilden for toksoplasmose. Svært få (ca 1%) av alle katter er til en hver tid smittebærere, og det er først og fremst kattunger. Første gang kattene får toksoplasmose er de smittefarlige i noen få uker, etter dette er det sjelden at de skiller ut smittestoff (det hender feks i forbindelse med annen sykdom, når de har redusert immunforsvar). Det sier seg dermed at det skal mye til å treffe på en katt som er smittebærer. Når det er sagt er jo konsekvensene så ille hvis man først får det når man er gravid, så det er jo absolutt greit å ta forholdsregler. Men det holder altså lenge å vaske hendene etter kattekontakt. Har hørt historier om gravide som har kvittet seg med katten når de har blitt gravide; det er jo det rene og skjære vanvidd.

De fleste i Norge som har antistoffer mot Toxoplasma har fått det gjennom mat i syden (feks salat).Så kos der mad katten;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kjøtt som har ligget i fryseren kan være lite stekt visst man ønsker det..bare en liten opplysning :D

 

hvordan er det å fryse fenalår hehehe..jeg får garantert det med jobben i år..får det hvert år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke så lenge siden jeg fikk mi rinsesse..det er en rase katt..sibirkatt heter den rasen..samboe er allergisk så denne tåler han :D

 

SÅ de som kvitter seg med kattene når de blir gravide..fatter jeg ikke..da burde de tenkt på før de skaffet den om de noen gang var tenkt å bli gravide!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig, og annepålandet har veldig rett, det er ikke katten som er den største smittekilden. Men, greit å ha litt regler om god hygiene. God håndvask, koking, steking eller frysing dreper denne parasitten.

Ellers, sydligere strøk har større risiko og de fleste som har blitt smittet har fått det i seg ved uvasket eller rå mat (friskejordbær, uvaksede er faktisk en hyppig smittekilde) dette går bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...