Gå til innhold

Prøverør i forhold til kjønnsykdommer...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I Norge er det slik at hvis den ene eller begge har hepatitt eller hiv så får du ikke behandling med prøverør.

Alle andre sykdommer må i så fall behandles før prøverørsbehandling kan starte.

Vet ikke om det var dette du tenkte på men.

Det diskusjonen her i gjengen gikk på var i forhold til kjønnsvorter som kommer fra et virus som en aldri blir kvitt. Ubeskyttet sex vil smitte partneren og jeg har også hørt at det er en viss risiko forbundet med barnefødsel dersom mor også er smittet. Noen som vet hvordan en da stiller i forhold til prøverørsbefruktning?

Hei!

Mener du kjønnsvorter som i HPV viruset? Det er et virus som sikkert 7 av 10 seksuelt aktive kvinner har i dag. Det er et veldig vanlig virus.

Viruset vil en alltid ha i kroppen etter at en er "smittet", men det trenger ikke å bryte ut flere ganger enn 1 etter at det er påvist. Det mest negative ved dette viruset er at en har en liten økt risiko for livmorhalskreft sier legene. Men det er et litt rart utsagn siden så mange har det syns nå jeg da...

Jeg har 4 venninner som alle har hatt disse kjønnsvortene og de har alle blitt kvitt de med salve/krem på resept fra legen. Ingen har måtte fått de fjernet operativt (de fryses/brennes da bort om de ikke vil forsvinne av seg selv). Og jeg har aldri hørt de snakke om smittefare ovenfor partner og 3 av de har ikke fast partner en gang. 2 av de er mødre og jeg har ikke hørt de utale seg om noen risiko rundt barnefødsel.

Jeg tror at jeg kan si bestemt nei på at selv om en får påvist HPV, så kvalifiserer en på langt nær til IVF m.m. Om det da er det sammen vi "snakker" om her og det tror jeg det er. En må nok feile mer alvorlige ting enn HPV/kjønnsvorter. Men om en skal ha IVF etc. og har fått påvist HPV, så vil en nok bare prøve å behandle det før forsøket.

Lykke til og god jul! :-)

Hei,

Jeg høerer ikke til her inne, men svarer deg fordet. Jeg her genetiker og jobber med HPV og livmorhalskreft. Viruset du sikter til er HPV, og det forblir IKKE i kroppen resten av livet. Dette er IKKE et virus som kan sammenlignes med herpes som går i nervebanen. Dette er et lokalt virus som setter seg i epitelceller (vortevirus) og som kroppen fint kvitter seg med! Det er i de tilfellene hvor kroppen ikke greier å kvitte seg med det med en gang at det kan forårsake celleforandringer i livmohals for eks. Evt kjønnsvorter.

60-80 % av alle seksuelt aktive kvinner vil få dette viruset på et eller annet tidspunkt i livet. Men som sagt, så ordner immunforsvaret opp igjen! Til og med leger tror at dette viruset forblir i kroppen, og det gjør meg faktisk rasende å vite at så mange leger er så uvitende!!!

Hadde alle som hadde HPV skulle fått prøverør så hadde ikke mange kvinner fått barn med naturmetode. SÅ svaret på spørsmålet ditt er "nei". Det kvalifiserer ikke til prøverør. Og til info..... Kondomer beskytter IKKE mot viruset. Det er et lite vortevirus som holder til i huden og vil være i området rundt underlivet også utenfor området hvor kondomen sitter.

Etter at jentegjengen her diskuterte dette, så har jeg sjekket en del på nettet, og fant dette:

"Det finnes 150 typer papilomavirus. Noen typer forårsaker kjønnsvorter, mens andre typer kan ha kreftfremkallende egenskaper ved infeksjon i livmorhalsen. "

"Barn kan også smittes ved fødselen. " "Vorter kan også forekomme hos gravide og viruset kan da smitte over til barnet under fødselen. Det kan gi utvekster på stemmebåndene og vorteforandringer nedentil. Vorter hos helt små barn er derfor ikke nødvendigvis tegn på seksuelt misbruk."

"Hvis man en gang har blitt smittet med kondylomer må man regne med at man har viruset i seg resten av livet, og de kan dukke opp en gang imellom. Mange opplever kun et enkelt utbrudd. "

"Kondom beskytter delvis." "Det er ingen måte å påvise at man har vortevirus på, før man har fått vortene. Den eneste måten å beskytte seg på er å bruke kondom. Særlig viktig er det ved nye eller tilfeldige partnere. Når man først har fått vorter, må man bruke kondom så lenge man behandles for vorter og i 3 måneder etter at vortene er borte. Det tar så lang tid før man kan være helt sikker på at vortene er vekk. Man kan være smittsom i den første tiden etter at man tror vortene er borte, da viruset kanskje fremdeles er tilstede."

Det tilfellet vi diskuterte hadde mannen hatt mange utbrudd, de kom med jevne mellomrom. Men han trodde det smittet hele tiden så lenge han hadde smitten i seg, men som det da står her så er det kun ved utbrudd og i tiden etter det smitter, men er jo synd hvis det er utbrudd på gang uten at han merker det, da vil han jo kunne smitte henne. Fant også at kvinner som er smittet vil ofte oppleve oppblussing under graviditet, og at nesten ingen av behandlingsformene kan brukes under graviditet, og så lenge det også er fare for å smitte barnet ved fødsel, så er det jo ikke gunstig å risikere smitte... Greit at det ikke er en kjempealvorlig kjønnsykdom, men likevel... Skjønner at det ikke er gunstig å "gå til anskaffelse" av... ;-)

Annonse

Hei igjen,

Man vil alltid finne masse informasjon om ting på nettet. Det er ikke alltid de er like pålitelige.. :-) Det meste av det du skriver stemmer. Bortsett fra det at man må regne med å ha det i kroppen resten av livet. Jeg jobber kun med dette viruset - både diagnostikk av pasienter og forskning. 90 % av alle som blir smittet av dette viruset kvitter seg med det i løpet av 1-2 år. Det er uavhengig om det er HPV typene som gir kjønnsvorter eller celleforandringer i livmorhalsen (noen gir begge).

Det stemmer at de fleste som har det i kroppen før en graviditet ofte vil få en oppblussing under graviditeten. Dette fordi immunforsvaret senkes mens vi går gravide, og derfor vil viruset få bedre livsbetingelser. Det er svært sjeldent at barn blir smittet under fødsel. Som regel vil en kvinne med mange kjønnsvorter fryse disse bort før fødselen. Alternativet er jo keisersnitt hvis det er særdeles mange vorter. Men ingen har vorter et helt svangerskap. Viruset går i sykluser, og selv om man får utbrudd under et svangerskap så betyr ikke det at man må ha det ved tidspunktet for fødsel.

Ang kondom så er dette veldig diskutert. Det kan beskytte noe hvis man kun har små vorter der kondomen dekker. Men mange har også vorter rundt penis skaftet og da vil ikke en kondom beskytte. I tillegg er dette et lite virus og kan derfor penetrere kondomen.

Som sagt så vil 60-80 % av alle seksuelt aktive personer få HPV i løpet av sitt liv. Det betyr ikke at 60-80 % av oss har HPV til en hver tid.. Da ville hele verden ha hatt HPV til slutt og helt umulig å beskytte seg mot. Dette er et virus som kun sitter i epitel cellene i huden og vil derfor være lett match for immunforvsaret å kontrollere.

Hele masseundersøkelsen mot livmorhalskreft er jo basert på screening av celler i livmorhalsen hvert 3. år. Har man celleforandringer så tas en HPV test. Er denne positiv så vil man komme til kontroll hver 6. mnd. HVis HPV testen blir negativ før man kommer til et stadium hvor celleforandringene trenger behandling, så går man tilbake til 3. års intervallet på screeningen. Dette ser vi daglig at skjer så viruset blir faktisk borte fra kroppen!

Forøvrig er HPV det samme viruset som ga oss vorter på hendene da vi var små.. HPV er et vortevirus. De fleste av oss gikk igjennom en periode med vorter på fingre etc, men som ble borte etterhvert og ikke har kommet tilbake. Vi har tilegnet oss en viss immunitet mot det etter smitten som barn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...