Gå til innhold

Har "alle" tidlig UL?


nepomuk

Anbefalte innlegg

Synes jeg leser om folk som har tidlig UL hele tiden på sånne forum. Vi hadde ikke det med førstemann og har ikke tenkt nå heller... Er vi de eneste her inne som har tenkt å vente til ordinær UL? Gleder meg jo veldig til å se det lille nurket, men litt av greia er jo å gå og glede seg og vente synes jeg. I allefall hvis alt er i orden, noe jeg regner med til det motsatte er bevist... ;o) Får jo høre hjertelyden hos legen rundt uke 12, det er min første milepæl. Nå tenker jeg ikke på de som har tidlig UL pga blødninger eller andre medisinske årsaker, men de som bare ikke kan vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har heller ikke tenkt å ha tidlig UL, jeg orker ikke prøve meg mase til det. Så det får vente til legen sier det er på tide. Jeg skjønner godt at flere vil ha det, og hadde det vært lett tilgjengelig hadde jeg nok gjort det jeg også, men orker ikke alt ekstra styret. Har rett og slett ikke tid, og det har ikke legen min heller, så da får det vente.

 

Jeg tror også at det man leser inne på dette forumet ikke nødvendigvis er representativt for gravide flest, de fleste venter nok til første kontroll/ første ultralydtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen planer om det.

 

Hadde en tidlig sist, men det var pga av blødninger.

Å vet du hvorfor jeg blødde? Pga av naturmedisinen jeg tok mot urinveisinfeksjon! Den inneholdt buccoekstrakt, og det kan forårsake abort. Jeg slutta tvert jeg leste det og jeg slutta blø. Om det er sammenheng eller ikke vet jeg ikke, men har iallefall ei nydelig jente idag :) Kanskje jeg skal legge ut en tråd om dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har heller ikke tidlig UL. Ville bare hatt innvendig UL dersom jeg hadde hatt en god medisinsk grunn til det. Og det har jeg ikke på dette tidspunktet. :) Jeg vet at noen har tidlig UL fordi det å se spiren for første gang fører til at det hele blir mer "virkelig" for dem, samt at de får et ekstra sterkt bånd til den lille. Men jeg vet jo at den følelsen kommer etterhvert uansett. :) Så jeg har tid til å vente til ordinær ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både sist og denne gangen..

Hadde sist pga magesmerter og sjekket da at jeg ikke var gravid uttenfor livmoren..

Denne gangen pga jeg tok angrepille (før jeg viste jeg var gravid) og var redd den kunne ha gjort skade også viste jeg ikke hvor langt på vei jeg var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff skummelt da!! står det ikke noe på pakken hel ang fare for abort? isåfall burde det vært opplyst om det.

 

jeg hadde ikke tidlig UL med mine to første..men må si det frister nå da :D

Men er bare 4+3 så jeg får bare tenke på det om jeg skal eller ikke..

 

Hva er tidligst man kan høre hjertelyd med lege da? vil ikke vente helt til uke 12 med å gå til legen..tenkte rundt uke 8 jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt, legen har ikke nevnt og jeg ser ikke noen grunn til å mase meg til det heller. Men lurer jo innimellom på om det faktisk er noe der da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det har jeg også lurt litt på! Er det noen der, egentlig? :) En UL ville jo vist svaret, men jeg regner med at alt er ok til det motsatte er bevist. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører normalt ikke hjertelyd så tidlig som uke 8. I uke 10 kan man høre hvis man er heldig, fra uke 12 hører man normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ikke tenkt å ha tidlig UL. De fleste som har d, har brukt lang tid på å få spiren til å sitte. de trenger å se at alt er som det skal.

Jeg fikk høre hjertelyden hos jordmor i uke 16 sist. Synes det er helt greit å vente så lenge. den som venter på noe godt...! Men jeg skjønner de som vil ha tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidlig ultralyd i uke 6+1 pga blødninger, og da så vi hjertet slå som bare det. Hadde ul i dag igjen (uke 8+2), og så det enda bedre i dag. :-) Jeg syntes det var veldig betryggende, spesielt etter at jeg leste følgende på pasienthandboka:

 

Abortrisiko

Hvis et levende foster er til stede ved uke 8, er risikoen for fostertap de neste 20 ukene på 3%. For mødre under 30 år er tallet under 2%. For mødre over 40 år er tallet mellom 5-10%.

 

Mors alder er svært avgjørende for forekomsten av spontanabort, en dansk undersøkelse viste at 13,5% av alle svangerskap endte med spontanabort. I aldersgruppen 20-24 år var risikoen 8,9%. I aldersgruppen 35 år var risikoen 20%, og i aldersgruppen over 44 år var risikoen 74,7%

 

Fakta hentet fra:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=15423

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og slett innkalt til tidlig UL og da fire foer 12 gaatte uker, og ber ikke om dette selv. Jeg er heller ikke spesielt tilhenger av tidlig UL med mindre det er noedvendig, men man velger jo selv.

 

Har et barn og mistet fire spirer i uke 4/5, og selv om man mener det bare er maks uflaks, siden alle er mistet foer hjertet slaar - og det mest sannsynligvis var noe i veien med spirene og ikke meg - observeres jeg likevel tidlig og ofte. Naar jeg da har kommet til uke 9 som naa, saa er man overbevist om at det gaar fint. Da stopper man UL noen uker og tar en titt igjen uke 12. Er alt normalt da, saa er det ikke noe mer UL foer uke 18. En annen grunn til at jeg faar UL, er at jeg har hatt 3 utskrapninger, altsaa MA. Det betyr at dersom jeg mister, kommer normalt ikke embryo/fosteranlegget ut av seg selv, og man vil noedig at jeg skal gaa rundt med dette dersom de skulle skje igjen.

 

Saa det er nok en "god medisinsk grunn" for at jeg faar UL.

 

Selv er jeg ikke bekymret, heller ikke overnyskjerrig, men takker ja siden jeg blir bedt om aa komme.

 

Det kan umulig stemme at 1 av 5 aborterer, fordi om man er 35 aar, den ville jeg tatt med en klype salt, samme hvor denne forskningsrapporten kommer fra. Da ville det jo vaert ytterst ufornuftig aa faa barn naar man er 35 og oppover, og det er det jo ikke... ! =o)

 

Alder er jo ogsaa saa mangt, noen er unge 40aaringer, mens andre er gamle i 20aarene, det handler mye om hvor gammel kroppen egentlig er, men jeg er ikke sikker alltid paa at det er saa viktig heller jeg da. Har baade supersunne og unge venninner som ikke faar til aa faa barn, men jeg har venninner rett under foerti som yngler som bare det.

 

Jaja, der sporet jeg SOLID av, hehe.... =o) Ikke meningen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...