Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #1 Skrevet 19. desember 2007 Lurer på hva dere mener om at far skal ha noe å si i avgjørelsen om abort eller ikke? Jeg mener at siden det er kvinnen som må være gravid, er det hun som burde ha mest å si. Men en veninne av meg mener at faren skal ha like mye å si. Er kanskje tildels enig...er litt usikker. Men hvis jeg f.eks blir gravid med en one-night stand, er det rettferdig at jeg da beholder barnet, å dermed bestemmer at mannen skal være far resten av livet, å må betale bidrag? Men på en annen side, hvis 2 voksene mennesker har sex uten beskyttelse vet begge hva som kan skje, å burde takle konsekvensene. Så, hva mener dere?
mamman t o.a Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 synes far skal ha sitt og si jeg... hadde ikke kunnet tatt en besluttning uten og brydd meg om hva far har og si jeg i allefall
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 Når jeg blei gravid hørte jeg på barnefar til en viss grad, han ønsket mest jeg skulle ta abort. Men jeg bestemte meg alikevell for å beholde, fulgte min egen magefølelse. Men har har til en viss grad søttet valget jeg tok da, hatt forståelse, men hele tiden vært klar på at det her var MITT valg og ikke hans. Jeg og barnefar var ikke sammen, var heller ikke et ONS, men en kortvarig romanse som aldri rakk bli alvorlig.
72moddelen og tulla Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 Skrev dette innlegget litt tidligere, og velger å svare med det nå. Har lest en del av innleggene her inne og ser at det er ganske mange fortvilte damer som føler de må ta abort da kjæreste, samboer eller ektemann ikke vil ha flere barn. Dette damer gjør meg skikkelig dritt sur. Hvis disse mennene ikke vil ha flere barn, hvorfor i helvete kan de ikke strilisere seg, slik at de slipper å presse sine "kjære kvinner" til å gjøre noe som strider mot det de står for. En ting er hvis begge er enige i å avslutte et svangerskap, men veldig mange her inne gråter og synes livet er helt forferdelig for de presses til noe de ikke kan stå inne for. Min mann prøvde seg, men jeg sa at hvis han mente det alvorlig så kunne han finne kofferten og se til å pelle seg ut på røde rappen da han mente jeg kunne ha styrt det her. Må sies han angret da ordene kom ut omtrentlig og er en ypperlig far og ektemann og gleder seg nå til tuppa kommer. Men jeg sa klart i fra at ville han ikke ha flere uhell så måtte han begynne å ta litt ansvar selv for ting, så nå har han bestilt time for å få en rekvisjon til å kutte strengen, jippi sier nå jeg da som også synes vi får nok nå, men som aldri kunne ha utført en PA fordi vi selv har bommet med prevensjon. Vel uansett så må jeg si til dere alle, lykke til med valgene deres og ikke la dere presse til avgjørelser dere ikke selv kan stå inne for uansett hva det måtte være, stor klem til dere alle sammen fra "lille" meg.
Supertea Skrevet 27. desember 2007 #5 Skrevet 27. desember 2007 Jeg synes far skal ha noe å si når det gjelder å BEHOLDE barnet. Det er ikke riktig å tvinge en mann til å bli far dersom han ikke vil. Et barn fortjener å komme ønsket til verden - ønsket av begge foreldrene. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å beholde et barn mot farens vilje, hverken overfor ham eller barnet. Når det gjelder ABORT synes jeg kvinnen skal bestemme helt selv. Ingen skal måtte tvinges til å måtte gjennomgå en graviditet hun ikke ønsker. Dersom faren vil, og moren ikke vil blir det jo egentlig samme sak som ovenfor. Altså synes jeg man skal ta hensyn til den som ikke vil bli forelder.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2007 #6 Skrevet 27. desember 2007 Barnefar kan jo mene og tro hva han vil, men det er kun èn som kan ta den endelige avgjørelsen. Og det kan ikke bli noen annen enn mor faktisk. Det er umulig å likestille meningene til både mor og far, hva når partene er uenige? Og hva når en dame er blitt gravid etter et overgrep/voldtekt, skal da far kunne ha noe å si? Det er litt for enkelt å si at det er to voksne mennesker som har hatt sex uten beskyttelse, og bør kunne takle konsekvensene. Hva skjer når kondomen sprekker? Hva sker når dama lyver og sier hun går på pillen? Så jeg mener at barnefar skal kunne komme med sine innspill, men at den endelige avgjørelsen bør og skal ligge hos den gravide. Noe annet er ikke gjennomførbart.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2007 #7 Skrevet 27. desember 2007 Jeg synes fras mening burde bety endel. Greit, det er kvinnens kopp, men barnet er også hans. I tillegg synes jeg at menn burde kunne "ta abort" slik som oss kvinner. Da med å fraskrive seg alt ansvar og alle rettigheter som far på livstid. Og at den eneste som kunne forandre på dette var barnets mor eller barnet selv etter fylte 16 år etter direkte ønske fra far.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2007 #8 Skrevet 27. desember 2007 En løsning som sikkert mange menn som puler rundt uten å ville tenke på konsekvensene ville satt stor pris på. Men fortsatt like lite gjennomførbart. At menn skal kunne ha en slik angrefrist er vel ganske forkastelig i bunn og grunn. Uansett hvordan vi vrir og vender på det er det to personer som har vært deltakende her. Og uansett hvordan vi vrir og vender på det så skal det ikke være mulig å tvinge en kvinne til å bære fram et barn eller ta en abort. Uansett! Hvor mange menn ville ikke benyttet seg av denne muligheten når dama ble gravid? Eller er det kanskje kun ved ONS, og hvem skal da kunne bestemme hva som er et ordentlig forhold eller ikke. Dersom dette er noe absolutt alle menn skulle tatt stilling til, gifte, samboende, kjærester, single, utro osv så ville det blitt et realt kaos. Og en ting vil jeg ha sagt. Dersom min sønn kom hjem og fortalte at han ikke hadde tatt ansvar for sine handlinger, og latt en gradvid dame i stikken, med MITT barnebarn... Så skal jeg love deg at han skulle fått så mye juling at han sent ville glemme det. Man kan ikke ta slike avgjørelser på vegne av andre mennesker, her; barnet og slekt.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #9 Skrevet 28. desember 2007 Men vi KVINNER skal ha rett til å bestemme over mannens liv? Hadde MIN sønn kommet hjem og fortalt at han ufrivillig skal bli far, hadde jeg latt dette være HANS valg!Men jeg som bestemor hadde selvfølgelig valgt å stille opp. Jada,det er kvinnens valg og kvinnens kropp,det er jeg helt enig i.Men som nevnt i et innlegg lengre opp her:da må mannen få lov til å fraskrive seg alle krav,han også! Jeg vet selv hvor vanskelig det er å stå over et abortvalg,men menn har ikke valg i det hele tatt! Hvor mange menn opplever å få et brev i posten om krav på barnebidrag som de ikke ønsker,med en kvinne de ikke ønsker å ha noe mere med å gjøre?! Eller enda værre:de mennene som faktisk ØNSKER å ha kontakt med barnet sitt,men som ikke får lov av barnemoren! Vi kvinner sitter med total makt, noe som desverre veldig mange av oss bruker til fulle også!!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 De menn som ønsker kontakt med barnet, kan gå til advokat og ordne med dna test, som mor da er pålagt å gi. Viser det seg at barnet er hans, har BARNET krav på kontakt med far.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 jeg ville hørt litt på far også. han har trossalt vært med på å få det til og skal gjerne ta del i det som kommer.. men man må jo til syvende og sist ha lyst på barnet selv, ellers kan man få problemer senere.. at man ikke klarer morsrollen kanskje. lytt til deg selv;)
Hikken Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Sambo og jeg brukte lang tid på avgjørelsen om å beholde eller ikke, og hvis ikke han hadde kommet til meg (dagen før aborten faktisk) og sagt at vi kunne beholde hadde jeg ikke gjort det. Jeg hadde slitt etter en abort, det hadde vært kjempetøft, men jeg hadde kommet over det. Hvis jeg derimot hadde presset han til å få et barn han ikke har lyst på, hadde jeg forandret hele livet hans. Det ville jeg ikke. Heldigvis tok han til fornuft ;-)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Jeg vil anta at de fleste menn rundt i dette langstrakte land, er klar over at det kan bli et barn som resultat når de stikker pikken inn i ei dame for å få tømt seg. Svaret er veldig enkelt: bruk kondom i alle situasjoner hvor man ikke er interessert i å kjøre jenta på tjukken. Nå må vi ikke undervurdere mannen oppi dette her.
lioness* Skrevet 16. januar 2008 #14 Skrevet 16. januar 2008 Man kan ha så mange prinsipper og moralske standpunkt man vil, men det koker i bunn og grunn ned til dette: Skal man kunne gjennomføre tvangsabort på kvinner der hvor barnefaren ikke ønsker barnet? NEI, det kan man ikke. Når paret eller partene kan snakke sammen og komme frem til en løsning som begge kan være med på, så er det jo fint. I situasjoner der man vil forskjellige ting er det kvinnen som har et valg, fordi det er hun som er gravid. En gravid kvinne skal aldri! kunne tvinges til å gjennomføre en ufrivillig abort. Det er umenneskelig og faktisk et alvorlig overgrep på den det gjelder. Tapet over en det barnet man "sviktet" kan bli veldig vanskelig å bære dersom aborten ikke var ønsket av kvinnen. Menn som ikke ønsker å bli fedre må la være å ha sex eller være svært påpasselige med prevensjon. Enkelt, men vanskelig.
Miss Misantrop Skrevet 16. januar 2008 #15 Skrevet 16. januar 2008 En mann har da absolutt et valg. Hvis han velger aa stikke tissen sin inn I en kvinne, uansett hva den kvinnen sier hun gaar paa av prevensjon, uten kondom har han tatt et valg om kanskje aa bli far den natten. Han velger ogsaa hver dag aa ikke sterilisere seg- noe som er en mindre operasjon en en abort. Hvis jeg hadde oppdratt sonnen min slik at han skrev fra seg farskapet sitt vil jeg ha skjonnt at jeg hadde misslykkes totalt. Man kan nemlig ikke fjerne barnet sitt med et pennestrok.. 00000000forresten det kan man, kalles bort adopsjon. Forferdelig aa ha en saann far der ute et sted.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2008 #16 Skrevet 26. januar 2008 Det må være den som ikke vil forandre den nåværende situasjonen som bestemmer.. Altså den som ikke vil ha barn. Et barn er et for stort ansvar for en person.Hun skal ikke ta besluttningen om at han skal bli far og må betale for det resten av livet skal hun vel.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #17 Skrevet 27. januar 2008 spesielt når man er i et forhold så synes jeg far skal ha like mye å si som mor. på et one night stand hadde jeg nok ikke valgt å sagt det til han visst jeg hadde bestemt meg for abort..hadde ikke sagt jeg var gravid altså..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå