Gå til innhold

Toxo-smitte


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Fant en side med info om toxo og listeria. Tenkte at jeg bare skulle opplyse om hvor sjelden disse sykdommene er. Jeg syns absolutt at man bør være forsiktig i svangerskapet og at det er lurt og følge de retningslinjene som blir gitt. Men ofte kan man få inntrykk av at det er veldig vanlig å få i seg disse typene smitte, når man leser innlegg på forumet. Tenkte kanskje at d var andre enn meg som også blir litt skremt av og til og trenger litt beroling. infoen er klipt og limt av meg. Ingen oppfordring til å spise rått kjøtt altså. ;)

 

Toxo:

I gjennomsnitt antar man at 0,2 % av norske gravide infiseres av toxo-parasitten i løpet av svangerskapet, og av disse overføres parasitten til fosteret i drøyt 30 % av tilfellene. Risikoen er omvendt proposjonal - fosteret smittes sjelden tidlig i svangerskapet (5-10 % i første trimester), men skaden blir i så fall større. Det er vanligere at fosteret smittes sent i svangerskapet (70-80 % i tredje trimester), men skaden blir da mindre.

 

Listeria:

Det meldes om ca. 15-20 tilfeller av listeriose årlig her til lands (gravide/ikke-gravide). i 25 % av tilfellene overføres bakterien til fosteret, enten via morkaken eller fødselskanalen.

http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=234954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...