Gå til innhold

Trenger litt hjelp ang uker og sånn :-) Lurer så


CamillaMedSommerbebi

Anbefalte innlegg

På torsdag var jeg på tidlig ul. Ut i fra jordmors utregninger ( vanlig kalkulatorregning ) var jeg 8 uker på onsdag. I følge mine egne utregninger var jeg 8 uker på fredag. Har i grunn vært nokså sikker på dette i og med at jeg vet ganske sikkert når jeg hadde el. Men på ul var forsteret 16,9 mm, og gynekologen sa da at dette tilsvarte 7, 5 uker. Rundt forbi på nettet står det at fosteret måler fra 15mm til 22mm i uke 8.

 

Så nå er jeg da veldig usikker på hva jeg skal gå etter. Er så greit å vite når jeg går over i en ny uke :-) Dersom noen kan hjelpe er jeg takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

alle leger og jordmødre regner fra første dag i siste mens frem til ordinær ultralyd i uke 17-19. spiller ingen rolle om når eggløsninga var. de går alltid ut i fra en syklus på 28dager og korrigerer heller på ordinær ultralyd.

 

bruk terminkalkulatoren på babyverden.no den er bra.

tast inn første dag i siste mens og du får opp akkurat hvor mange uker og dager du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også den terminkalkulatoren inne på Babyverden fordi den tar hensyn til hvor lang syklus man har. Jeg har ganske mye kortere syklus enn 28 dager. Jeg bruker denne helt til jeg får korrigert termin ved UL i uke 17-19.

 

Ellers så skjønner jeg ikke at legene korrigerer hvor langt man er på vei utifra hvor stort embryoet/ fosteret så tidlig i graviditeten. De vet jo godt at alle foster vokser i rykk og napp - CRL er jo et usikkert mål så tidlig i graviditeten. Det er jo bare snakk om millimeter!! Ved flere tidlige ultralyder risikerer man jo å bli satt både fram og tilbake før man får den endelige terminen ved ordinær ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege og jordmor har ikke regnet en 28-dagers syklus på meg, men 26 dagers, for det har jeg alltid. Så min og legens termin stemmer overens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...