Gå til innhold

Blitt veldig usikker på tøybleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde mer eller mindre bestemt meg for å gå for tøybleier når babyen kommer til våren. Men så får jeg høre av en venninne at to av mine bekjente, som har tre barn hver, og som er skikkelig miljøvernere og øko-bevisste, rett og slett måtte gi opp å bruke tøybleier på sine barn (de prøvde kun på de to første). Årsaken, til tross for de gode intensjonene, var rett og slett at barna fikk såre stumper og mye utslett og ble grinete og sutrete konstant av tøybleiene. (Det var ikke det at de ikke ble skiftet på ofte nok som gjorde det altså, bare for å presisere det). Da de gikk over til engangsbleier, bedret problemet seg straks...

Jeg ble jo veldig overrasket da jeg hørte dette, for dette er to damer som garantert ikke ga opp tøybleiene med lett hjerte!

Er det flere som har opplevd lignende problem? Ble litt satt ut, for har jo hørt at det er papirbleiene som gir såre romper og misfornøyde barn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du googler tøybleier så finner du en side fra de som snakker om parfyme ol i vaskemiddel der de forteller om nye us der de kom frem til at du produserer like mye co2 med tøybleier som med engangsbleier(Libero, Pampers osv) Så ta heller og bruk engangsbleier så får ikke tytten sår stump:) Finnes jo sånn kjempemiljøvennlige engangsbleier også.. men de er jo veldig dyre.

Skrevet

Den siden susann85 snakker om er engengsbleieprodusentenes verk. Bare tull!

Papirbleier er noe av det aller verste du bruker i forhold til miljø. Bruker du tøybleier er det mange måter å gjøre det på, mer eller mindre miljøvennlig, men det blir ALDRI så ille som engangs!

Men, det var ikke det HI spurte om.

Poenget er at tøybleier ikke er EN ting, det er mange alternativer og mange måter å bruke det på. Det kan være du trenger mer innkjøringstid med tøybleier, for å finne ut hvor tykke du trenger å ha dem, hvorvidt barna reagerer på vaskemiddelet og du må skifte osv. Her er tettinntil.no en fantastisk ressursbank hvor du 24 timer i døgnet kan få råd fra erfarne tøybleiebrukere. Min påstand er at det er flere barn som kan finne en tøybleieløsning de trives med enn som finner en engangsbleie de er 100% fornøyd med.

MANGE barn blir såre av engangsbleier også!!!! Og noen få blir det av tøybleier også, selv om de har forsøkt alle muligheter.

Skrevet

Jeg bruker tøybleier på mine små. Vi begynte med papir, men har gått over til tøy etterhvert. Min erfaring er at de er mindre såre med tøy enn de var med papir. Snuppa mi var omtrent konstant sår med papirbleier, men nå har hun vært sår én gang. Vi har brukt tøy i 1 1/2 måned omtrent.

Når mine blir såre så hjelper det å bytte bleietype. Gutten min er litt sår nå for tiden, men et døgn med papir så er han fin igjen. Hadde en slik runde for en stund siden også. Gikk helt greit å bytte tilbake til tøy igjen.

Det viktigste ved såre stumper er å skifte ofte, og lufte huden godt ifbm stell.

Anbefaler også tettinntil.no. Du må søke om tilgang til tøybleieforumet, men det tar sjelden lang tid å få tilgang. Masse god hjelp å få!

Lykke til :)

Skrevet

Hvis man bruker for mye vaskepulver og parfymert vaskepulver blir man lettere sår. For meg høres det ut som at de har brukt litt for mye vaskepulver.

Og til person over her; det der er det dummeste jeg har hørt. Jeg kan vedde alle mine penger på at det er libero eller pampers som har laget den siden. Hvem slipper ut mest co2? Bleier som blir produsert EN gang, og vasket og mest sannsynlig deretter solgt til noen andre, eller bleier som blir produsert hele tiden? Det er jo estimert at et engangsbleiebarn vil legge igjen rundt 1,5 TONN ugjennvinnbart søppel.

Vaskemaskinene er mye mer miljøvennlig nå enn noensinne, så at det går mye strøm er heller ikke hold i.

Skrevet

Det finnes mange varianter av tøybleier... du kan få 100% økologiske, for eksempel... Vaske m miljøvenlig vaskemiddel. det blir litt hva du gjør det til.

Uansett er det i produksjon at papirbleier er den store værstingen.

Men vi valgte ikke tøy nødvendigvis pga miljøet, men fordi det er bedre for stumpen! mer luft, ikke noe kjemikalier, mindre sjans for sopp ol..

og ikke minst mer behagelig.

men så er det jo ¨sånn da, at noen tåler ikke papir, og noen tåler ikke tøy.

Anbefaler bleier m naturmaterialer..

Skrevet

Vi har ikke hatt problemer med sår stump(vi gikk fra papir til engangsbleier). Hva slags vaskemiddel man bruker har mye å si. Vi bruker Blenda Sensitiv flytende vask til tøybleiene. Kjører en ekstra skylling slik at jeg er sikker på at det ikke er noe såperester igjen(det kan barna bli såre av).

I tillegg så er det noen små som ikke tåler å ha fleece rett inntil huden, da går det an å velge en tøybleie uten fleece :-)

Skrevet

Her en fulltidstøybleiebruker. Vi vasker med neutral (parfymefri) uten tøymykner og smører stumpen med jordnøtt- eller mandelolje. Han har aldri aldri aldri hatt sår stump. Når vi bruker papirbleier (veldig skjeldent) da blir han rød på stumpen. Så, jeg vet ikke hva venninnene dine gjorde galt, men min gutt er en kjempefornøyd tøybleiebruker!

Skrevet

Masse gode tips. Meld deg inn på tettinntil og på tøybleieforumet der så får du all den hjelpen du måtte trenge.

Skrevet

Tøybleier er noe helt annet i Norge i dag enn for bare to år siden, utvalget er blitt utrolig mye større mye med utspring i tøybleieforumet på tettinntil.

Jeg har brukt tøybleier noen år, og det var ingen problem å få dette til å fungere. Men du skal vite hva du gjør, og med et nettverk rundt deg som f.eks. forumet på tettinntil så får du støtte til å komme over kneiker med utslett slik som venninnene dine sikkert måtte klare på egen hand og gav opp av.

Grunnen til at jeg begynte med tøybleier var at jenta mi ikke tåler papirbleier. I tillegg var det bare tøybleier jeg klarte å få tett, papirbleier var det bare lekkasjer med. Min erfaring er altså at tøybleiene gir mye mindre sår rumpe en papirbleiene så sant du har en tøybleietype som fungerer i forhold til behovet for absorbsjon og pusting.

Vær spesielt nøye med vask av tøybleier, du kan skape mye utslett og allergi med tankeløs tøybleievask.

Velg tøybleietype tilpasset barnets hud, noen tåler fleese og syntetiske stoffer dårlig, andre har problemer med pul som sperrelag selv om sikkert de fleste tåler begge deler i større eller mindre grad.

Skrevet

Jenta mi blir litt sår viss ho går ein heil dag med lommebleier med PUL (eit vanntett stoff som pustar, men som likevel held tett) men når vi brukar bleier og ulltrekk utanpå har ho kjempefin stump!

Så dei ulike bleiene kan gje ulike reaksjonar på den tynne huda på rumpa.

Elles signerer eg berre dei over her ang uparfymert, flytande vaskemiddel (bruk berre maks halv dose) og skylling av bleiene.

Lykke til!

Og velkommen inn på tøybleieforumet på tettinntil! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...