Gå til innhold

Slapp av!

Leah & Marcus & Tilda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare si til alle gravide, slapp av! Det er ikke farlig å smake på røkelaks i romjulen, man kan spise litt spekeskinke og slike ting. Og dersom man har valdig lyst til å smake noen slurker rødvin til pinnekjøttet så kan man det!

Man skal da kose seg under gravidieten ikke sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg spiser ikke noen av de tingene og rører heller ikke en eneste slurk med alkohol uansett om det er jul eller ikke..

Skrevet

ikke jeg heller...jeg kan kooooose meg med mye annet godt enn d:)

Skrevet

Det er helt riktig det du sier, noen slurker vin et par ganger iløpet av svangerskapet er ikke skadelig. Spekeskinke kan man fryse i 24 timer, da er bakterien man kan få toksoplasmose av drept, og det er i oster etc man finner listeria, så oster skal man holde seg unna (upasteuriserte iallefall..)

Bare så det er sagt, så kommer jeg ikke til å smake alkohol selv, men det er mest pga at jeg ikke drikker noe særlig ellers heller, så hvorfor når jeg er gravid..

Jeg spiste spekeskinke med god samvittighet i forrige svangerskap, og kommer nok til å gjøre det i dette også.

Skrevet

Jeg mente ikke at folk skulle kaste seg over flasken, men poenget mitt var at det blir teit å være helt hysterisk. Det er mye som kan være farlig som ikke myndighetene advarer mot...

Ta livet og svangerskapet som det kommer og ikke heng dere opp i bagateller!

Skrevet

Det tror jeg man forstod også, iallefall jeg.. =0)

Skrevet

fra idag blir det ingen fenalår/spekemat, ingen dråper alkohol..røkelaksen er jeg usikker på..leste man kan spise visst den er helt fersk..men tenk visst det skulle være listeria i den og man ble smittet..tar ikke sjansen nei

Skrevet

Enig i at man ikke skal være hysterisk, men hvorfor skal man ta sjansen? Jeg har det like fint uten spekeskinke, gravlaks og vin! Så kan jeg heller koe meg med det når barnet er ute. Når det er sagt så skal det utrolig mye til for å få toxoplasmose eller listeriose. Har faktisk aldri hørt om noen som har fått det i min omgangskrets, gravid eller ei. Når det gjelder alkohol så finnes det mange typer alkofritt vin og øl som smaker ok.

Skrevet

Jeg elsker selv spekeskinke men har hørt at det kan finnes listeriose i den og.. Og det kan IKKE fryses vekk.. kunn varmebehandles..og varm spekeskinke er IKKE godt.. med mindre man surrer det litt i olje og blander med krydder og pasta.. god nødløsning da...

Hvorfor ta noen sjanser?.. Jeg er IKKe hysterisk i hele tatt.. tar d hele med ro... men som sagt.. hvorfor Må man på liv og død spise alt?..hehe.. Jeg har da ett helt liv å spise spekeskinke på senere.. Jeg har prøvd å bli mamma i 1,5 år..og tar ingen sjanser på at dette går galt!

klem

Skrevet

Jeg er helt enig i at man skal slappe av og nyte svangerskapet. Men for min del er det ikke avslappende å spise røker laks og vite at der er en mikroskopisk risiko der. Derfor er det mest bekymringsløst å unngå det for min del!

Skrevet

Tror denne voldsomme tilgangen på informasjon man har nå om dagen gjør folk lett hysterisk. Hvis jeg skal kunne kose meg gjennom de neste 6 månedene så kan jeg ikke ha en liste hengende på kjøleskapet med nei-mat, herrejesus, den hadde jo rukket ned til gulvet.

Selvfølgelig bruker jeg sunn fornuft og dytter ikke i meg mengder av mat man egentlig skal holde seg unna, men hvis jeg har lyst på en bit med røkelaks, så spiser jeg det.

hadde jeg hatt lyst på tre slurker vin til julematen, hadde jeg sikkert drukket det også, men greier ikke drikke annet enn champagnebrus så det skulle nok gå greit:-P

Kos dere i julen, bare styr unna styrt-fylla;-)

Skrevet

skal man høre på alt man ikke kan spise,så er lista lang...

på generelt grunnlag ingenting da etter at forskere gjorde en undersøkelse om at man kan få kreft av potet og kylling+knekkebrød....

og hva det ikke var...

spiser det jeg har lyst til jeg,og den lille har ikke tatt noen skade av det til nå...

ingenting som er galt på tidlig ultralyd i allefall...

*inne fra trimester2*

Skrevet

Hei jenter!

Jeg er inne fra andre trimester og tyvtitter. Der har denne debatten blitt diskutert, og spesielt da dette med vindrikking. Jeg må jo si jeg stiller meg undrende til at dette er noe å diskutere i det hele tatt. Det er jo en pågående kampanje fra myndighetene der de sier at man ikke skal ta noe alkohol i svangerskapet uansett. Jeg elsker rødvin, men kommer ikke til å røre noe i svangerskapet. Når det gjelder listeria så stemmer det at den kun drepes ved varmebehandling. Jeg elsker også spekeskinke og brie, men ser det virkelig som et lite offer og ikke kunne spie det akkurat nå:) Lykke til med graviditeten alle sammen, vi overlever nok noen måneder uten alt vi er vant til å kose oss med!

Skrevet

Jeg var ganske raus med meg selv i forrige svangerskap og er noe prektigere denne gangen, men IKKE hysterisk. Man maa ikke oedelegge svangerskapet med aa vaere saa redd og full av angst som man kan bli av f.eks disse skrekkelige kampanjene. Huff av meg.....

Det er vel forresten gravet laks man skal holde seg unna, all annen laks er jo roekt trodde jeg.... Jeg har spist laks jeg og det er jeg ikke stresset paa.

Dette med vin ogsaa, hjelpe meg, jeg tar kanskje et halvt/lite glass vin en sjelden gang til god mat, og det har jeg IKKE daarlig samvittighet. Forrige svangerskap hadde jeg italiensk gynokolog, og han sa at han gjennom 30 aar hadde hatt gravide kvinner som drakk vin "som normalt" - altsaa en 4-5 glass i uken eller saa, og at det kunne jeg bare gjoere. Naa gjorde jeg ikke det, men jeg tok meg nok et glass vin foran tv fredagskvelden i ny og ne ja, litt mindre av det naa.

Men forskningen gaar jo framover, saa man skal ikke kimse av alt heller, men hysterisk og redd blir jeg aldri, det har ikke noe for seg.

Tvetydig & ikke hysterisk hilsen fra meg.

Skrevet

Jeg synes ikke vin eller annen alkohol smaker i det hele tatt når jeg er gravid, så det har jeg ingen problemer med å avstå fra. Spekeskinke og upasturisert ost venter jeg med til babyen er ute, ingen problem. Og jeg er ikke hysterisk. Er da så mye man kan spise som gravid, dette burde da ikke være et problem.

Skrevet

Haha, samme her, skulle smake et glass vin her en anledning, og ga det rett til mannen, rett foer jeg brakk meg.....saa det er ikke noe savn nei. Mente bare at prinsippielt ville jeg nok unnet meg et halvt glass vin en sjelden gang dersom det hadde smakt. Det har man ogsaa i Norge gjort helt til i aar faktisk. Men det er selvsagt lurest aa vaere helt avholds dersom det er det en lever best med.

Du hoeres ikke hysterisk ut og det er det beste. Det er vel den HI mener, at man maa kose seg med det valget man tar, og vaere forsiktig, men ikke hysterisk eller redd hele tiden da.

Jeg er helt enig i at jeg lever godt med de forbudene som er, det er saa mye annet man kan spise, saa det boer ikke vaere noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...