Gå til innhold

Forekomst av ufrivillig abort


augustbaby!

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er mange som engster oss for MA og SA. Kanskje spesielt vi som er gravide for første gang, og ikke vet helt hvilke symptomer som er vanlige og om det vi føler er normalt. Ville bare trøste dere med at kun 15% av alle svangerskap ender med MA eller SA. Det vil si at det går fint med de aller fleste spirene, hele 85%. Har hørt at forekomsten av ufrivillig abort øker med alder og om man har vært igjennom dette tidligere. Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sorry det stemmer ikke... 40% ender i SA/MA! ikke for å skremme men det er det som er fakta dessverre. men de fleste SA skjer før en vet en er gravid og kommer da som en vanlig mens. når en har sett et bankende hjerte på UL (før uke 12) er det 90% sjanse for at det skal gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm? 40%? Jeg har hørt av veldig mange (leger, venner) at det er mellom 15 - 20% av alle svangerskap som ender i MA/SA. Hvor har du tallet ditt fra, slik at jeg kan lese om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest flere steder om rundt 15% jeg, så det synes jeg er rart. Men sjansen reduseres jo for hvor langt uti svangerskapet man er. Personlig er det ingen i min nærmeste familie eller venner som har hatt ufrivllig abort, så 40% må være for høyt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var jo "oppløftende" lesning. Selv har jeg mistet x flere og er godt over 30..... Så der økte mine sjanser, er det det du sier? Synes det er litt leit at jeg skal minnes på det her, kan ikke denne debatten tas inne på "ufrivillig abort" forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange msister før den opprinnelige mensen skulle være og har ikke visst at de er gravid. Etter at man har kommet til uke 6 så er det 10-15 % sjangse for at det er galt. Fra uke 8-12 er det 92 prosent sjangse. Har man hørt hjertelyd er det kun 3 % sjangse for at det går galt. Leste det i boka mi nå. Så 40 % er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snohvit86, hvor får du de tallene fra??

 

Alle steder jeg har lest viser mellom 9 og 15 % sjanse for å miste i starten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble sjokka selv når jeg hørte svaret til legen min. Trodde ikke helt dette, men jeg var hos gynekolog spesialist for kvinne sykdommer og han sa det samme. (jeg hadde blødninger). Ei god venninne av meg mista i uke 12 og hun fikk samme beskjed på sykehuset når hun hadde utskraping. Grunnen til at tallet er så høyt er at de fleste spontanaborter skjer før en vet en er gravid, så en skal ikke se bort fra ar flere av oss har mistet uten å vite det. Når jeg fikk høre hjertelyd i uke 6 fikk jeg beskjed av samme spesialisten at nå var det 90% sjangse for at det gikk bra. Mener ikke å skremme dere alså, men det er de reelle talla! selvfølgelig kan det jo være slik at av de som VET at di er gravide så mister ca 15%, det vet jeg ikke men det reelle abort tallet er dessverre 40%. Så dette tallet har jeg fra 3 uavhengige personer. Fastlege, sykehuset og en spesialist på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...