Gå til innhold

Ul i uke 6, bør man kunne se hjertebank?


Sash

Anbefalte innlegg

Var hos lege, ble nettopp ferdig med uke 6, og hun tok innvendig ul og vi så ikke noe hjerte.:-/ hun mente at den var alt for liten for å være 6 uke og jeg må tilbake om 2 uke for å se.

Trodde man kunne se hjetrebank i uke 6..

Er litt redd og lei meg for at babyen min er mindre en det som er "vanlig"

Noen andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde jeg var 7+6 da jeg var på ul, men ble satt til 6+3. Og da kunne vi fint se hjerte, jeg fikk til og med høre det!! 122 slag pr. min!

 

Det kan godt hende du er litt kortere på vei enn det du tror. Kanskje har du hatt eggløsning litt senere, el sæden har overnattet/brukt litt tid på å befrukte egget og ev. at egget har brukt litt tid på å feste seg. Mange grunner til at det kan bli dager i avvik fra det man tror.

Slapp av du! det er jo ikke så lenge til du får se hjertet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde planlagt tiden rundt eggløsning og alt det der, så jeg forstår ikke helt hvordan kan det være mulig at den er mye mindre en uke6, og at vi ikke kunne se hjerte, legen mente at det er litt forskjellig fra person til person hvor fort fostere vokser og at noen ganger så går det litt sakte for så vokser det fort, jeg er mest redd for at babyen ikke lever og at det bli abort, da min mor har opplevd mange MA, og tenker at hvis det er arvelig, synes legen var egentlig litt dårlig til å forklare og beroliger meg :(

Er veldig skuffet egentlig.

Om det er som du sier at det har tatt litt lengere tid før sæden feste seg, så kan det vel ikke være mulig at særseler overleve mer enn 48 timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei snuppa som ble 2 år i går, og da vi var 6+4 med henne så fikk vi beskjed om at hun var en MA... Var ingen hjerteaktivitet og det var knøttlite. Ble satt opp til utskrapning 3 dager etter, men heldigvis var det en lege som tok et blikk til og det ble ingen utskrapning!

 

2 uker etter så så vi hjerteaktivitet :-)

 

Dette kan så absolutt gå bra!!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk.. det er godt å høre at det er kanskje noe som lever og alt er bra.. vi har fått ny time etter nyttår, det er veldig lenge til, og jeg kommer å bli helt gal i hodet til da.. er liv redd. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er redd. Det var vi også, bunnløse i sorg de 3 dagene vi ventet før vi fikk kontrabeskjed om at det var i live alikevel.

 

Har også mistet 2 ganger i sa i år, og er gravid for 3 gang dette året så litt erfaring begynner jeg å få, hehe. Aldri så dumt at det ikke er godt for noe :-)

 

Men tok de ikke hcg blodprøve?? Det ville jeg forlangt, eller iallefall spurt pent. Det er en påkjenning å vente i uvisshet, men samtidig er det ingen ting gjøre om det er noe galt. Og tross alt så trøster ejg meg iallefall med at når det har gått galt så er det stort sett alltid fordi fosteret ikke er levedyktig alikevel. MAger trøst men dog.

 

Håper alt går bra med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du er så hyggelig. :) og du har helt rett.

 

Legen sa ikke at fostere ikke lever, sa bare at hun ikke kunne uttale seg noe særlig, da det var ikke lett å se noe hjerteslag, men kunne se noe som ligner på et foster boble, husker ikke helt hva det heter i farta.

 

Hun mente at det var tideligere en 6 uker, noe som det er helt umulig.

Tok ikke noe hcg prøve, fikk bare ny time etter nyttår.

Men hvorfor skal man ta hcg prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man måler hcg i blodet ser man hvordan hormonet hcg oppfører seg. Dobler det seg hver 2-3 dag slik det burde gjøre om fosteret lever og har det bra er det supert!

Om det ikke dobler seg så er det noe galt. Det være seg at fosteret ikke lever, eller at det er på vei til å dø eller at fosteret er i en eggstokk og flere andre scenarier.

 

Man tar derfor blodprøve med 2-3 dagers mellom rom for å se om dette hormonet øker i menge eller minker. Dette for å vurdere hva de skal gjøre videre, og du vet da hva du kan forvente deg.

 

Ved min siste sa, så minket hcg før jeg fikk blødning og jeg ventet bare på at blødningen skulle starte. Det tok 1 uke. Ikke noe gøy, men best at kroppen ordner selv.

 

Håper alt er iorden med deg og spira!!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til UL da jeg trodde jeg var 6+4, men ble satt tilbake til uke 5, man kunne ikke se rart, annet enn at det "var noe der". Kom tilbake til uke 7, som det da skulle vaere, og var jammen meg 7+3. Kom tilbake i dag, en uke etter 2. UL og da var jeg visst 9+1. Klarer du aa lese den utviklingen?? =o) Den vokste saaaakte i begynnelsen og vokser raskere naa. Saa det er fullt mulig at alt er normalt, spiren din kan ha brukt litt tid paa veien ned i livmorhulen, den kan ha brukt litt tid paa aa bli befruktet og den kan ha tatt seg god tid med aa grave seg ned i tide. Min ventet nesten helt til TR! Snakk om aa grave seg ned i tide.... =o) Lykke til, du skal se alt er i orden. Det viktigste er aa kjenne paa seg selv at man er gravid og tenke at det er tegn godt nok inntil man vet mer. Men ikke lett da, forstaar det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspille,det setter jeg stor pris på!

Jeg klare ikke å gjøre noe annet i dag ennå grine, man leser jo her hele tiden om alle og at folk ser jo hjerte slår og er kjempe kvalm osv osv.. jeg der i mot har bare vondt i bryste og grine hele tiden og har ikke noe kvalme eller andre plager, for så komme til lege i dag og høre at hun ikke kunne se noe annet en liten boble og noe som ligner på spiren min, og ingen hjertebank og at den er veldig liten... jeg blir jo helt histerisk og livredd for at det skal gå galt..Men det hjelper å få trøst av dere, har liksom ikke så lyst å grine hos min kjære hele tiden heler, han blir redd og bekymret han også, og da er det veldig godt å ha dere. :)

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er nettopp derfor vi er her for hverandre!! Det er liksom hele vitsen det vettu.... =o) Bruk oss for det det er verdt.

 

Jeg tror ikke du trenger aa vaere saa lei deg, naar du bare er i uke 5/6, da KAN man faktisk ikke alltid se noe. Det er det jeg har sagt om tidlige UL foer, de kan for noen - og noen ganger - vaere mer frustrerende enn til glede. Var ikke hoey i hatten jeg heller, da jeg ble satt tilbake til uke 5, fra noe jeg trodde var 6+4 - men saa ordnet det seg jo. Og jeg har faktisk mistet 4 tidlige spirer i uke 4/5 og saa bloedde jeg kraftig uke 5, med det som i dag er datteren min. Saa for meg, var ikke uke 5 det kjekkeste aa bli "satt tilbake til", men likevel, og med saa mye odds mot meg (dersom jeg hadde fokusert negativt da, noe jeg nekter aa gjoere fakisk) saa har det jo gaatt kjempefint! Naa er jeg jo over 9 uker og det kan saa lett gaa fint - har jeg laert.....

 

Det haaper jeg det gjoer for deg ogsaa. Husk at det spirer absolutt ikke trenger, er at mor er veeeeeeeldig bekymret, det gavner ikke deg, ikke mannen din og i hvert fall ikke spiren. Saa inn i deg selv naa og finne den koselige rugeformen, tving deg til det, og saa skal du se det gaar rette veien.

 

Mange lange klemmer fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei. skal bare tilføye at man ikke behøver å være kvalm i svangerskapet. mitt forrige svangerskap fantes jeg ikke kvalm. bare ømme pupper og trøtt.

Vil tro at alt er i skjønneste orden, å bare gled deg over din lille spire :)

 

bare et tilleggsspørsmål til alle; er det noe grunn for at dere er på UL så tidlig??? mitt siste svangerskap var jeg i 18 uke. (som vanlig) og il tro det blir det samme nå! Er dere bare sååååå spente, at dere på se spiren med en gang..hihi...

Jeg regner med at jeg bestiller jordmor time når jeg er i uke 12.

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har UL tidlig har som regel en grunn til det, jeg har vaert uheldig aa starte 4 svangerskap som bare har gaatt til uke 4/5, men jeg har ogsaa hatt et normalt og fint svangerskap og har et normalt og fint barn... =o) Selv er jeg ikke saa bekymret, da det er helt likt med alle fire som ikke ble noe av, veldig tidlige MA (en EXU uten operasjon). Saa jeg ber ikke om UL egentlig, men legen mente det var viktig i ukene 6-9, naa faar jeg neste innkalling uke 12 og saa tenker jeg at jeg er inne paa normal ULtrack, altsaa uke 18.

 

Men det er ikke bare fordeler med tidlig UL, det er noe med aa se dette bittelite og knytte seg til det, saa jeg tenker at jeg tar det jeg blir innkalt til og ber ikke om mer.

 

Forrige svangerskap gikk jeg et sted hvor legen tok UL HVER GANG, det ble litt saann at jeg ikke kikket saa mye paa slutten, for jeg saa det jo hver 14. dag og var ikke saa mye endringer paa slutten kan man si.

 

Noen er bare nyskjerrige og kjoeper seg en privat UL, det faar man gjort hvis man vil. Kanskje mest vanlig at man gjoer dette i uke 12/13 da, eller fryktelig tidlig, dersom man evt skulle vaere bekymret for at ting ikke er i orden etc.

 

Jeg er over uke 9 naa og er ikke bekymret, kjenner jeg, bare glad og har faatt noen konstateringer siste mnd paa at alt er i skjoenneste orden. "Naa gidder jeg ikke se deg foer uke 12, sa gyn i dag...... =o) Det passer meg fint ogsaa.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at alt er i den skjønneste orden:)

 

Er så spennende med den tiden vi går i møte med nå. dert er sååå utrolig deilig å gå gravid...å enda mer å få det lille barnet:)

 

Jeg gleder meg med alle her inne:)

 

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...