Gå til innhold

3 kronisk syke barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 7. Vi har fem barn, der de tre yngste på 4, 2 og 1 år har alvorlig astma. I tillgg er den yngste under utreding for refluks og vi håper å få startet utredning for refluks på 2 åringen også.

Jeg er hjemme med de to yngste, da de er for dårlig til å kunne gå i barnehagen. Nå i vinter har den yngste vert så dårlig, at det har vert nødvendig for mannen min å gå ned i 80% stilling. Vi får ikke dagene til å gå rundt ellers. Dette blir selvsagt et kraftig innhogg i en allerede liten inntekt.

Vi får hjelpestønad for alle tre, men dette kan ikke veie opp for den tapte arbeidsinntekten.

Finnes det flere hjelpeordninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det lurer jeg på også, kan ikke hjelpe deg dessverre... Vi har to med astma og en av dem har i tillegg refluks og atopisk eksem. Mulig den andre har refluks også, skal utredes nå. Jeg er egentlig student, men har måttet avbryte, for her er det sykdom hele tiden... Kjenner til det med ikke å få dagene til å gå rundt. Jeg er sykemeldt fra studiene mine fordi jeg er utslitt, og legen har henvist oss til forebyggende team i kommunen. Dette er med tanke på å få avlastning. Mulig det kunne være aktuelt for dere også. Synes selv det er en forferdelig tanke å sende mine barn bort for en helg innimellom, men vet så veldig at vi trenger det, og det gjør sikkert dere også, hvis dere ikke har masse familie som kan hjelpe dere (vi har ikke det). Vi sliter også økonomisk. Bor altfor trangt, men får ikke flyttet fordi vi ikke har råd... Vet så veldig godt hvordan dere har det...

Vil bare si lykke til! Tror stedet for dere å begynne er fastlegen i hvert fall - eller kanskje du kan bestille time hos NAV, som kanskje vet mer. Sykdom er i hvert fall et forferdelig uføre å havne i økonomisk sett...

Skrevet

Jeg får pleiepenger ved omsorg for alvorlig sykt barn som reguleres av Lov om folketrygd §9-11.

"Hvem kan få pleiepenger?