Gå til innhold

3 kronisk syke barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 7. Vi har fem barn, der de tre yngste på 4, 2 og 1 år har alvorlig astma. I tillgg er den yngste under utreding for refluks og vi håper å få startet utredning for refluks på 2 åringen også.

Jeg er hjemme med de to yngste, da de er for dårlig til å kunne gå i barnehagen. Nå i vinter har den yngste vert så dårlig, at det har vert nødvendig for mannen min å gå ned i 80% stilling. Vi får ikke dagene til å gå rundt ellers. Dette blir selvsagt et kraftig innhogg i en allerede liten inntekt.

Vi får hjelpestønad for alle tre, men dette kan ikke veie opp for den tapte arbeidsinntekten.

Finnes det flere hjelpeordninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det lurer jeg på også, kan ikke hjelpe deg dessverre... Vi har to med astma og en av dem har i tillegg refluks og atopisk eksem. Mulig den andre har refluks også, skal utredes nå. Jeg er egentlig student, men har måttet avbryte, for her er det sykdom hele tiden... Kjenner til det med ikke å få dagene til å gå rundt. Jeg er sykemeldt fra studiene mine fordi jeg er utslitt, og legen har henvist oss til forebyggende team i kommunen. Dette er med tanke på å få avlastning. Mulig det kunne være aktuelt for dere også. Synes selv det er en forferdelig tanke å sende mine barn bort for en helg innimellom, men vet så veldig at vi trenger det, og det gjør sikkert dere også, hvis dere ikke har masse familie som kan hjelpe dere (vi har ikke det). Vi sliter også økonomisk. Bor altfor trangt, men får ikke flyttet fordi vi ikke har råd... Vet så veldig godt hvordan dere har det...

Vil bare si lykke til! Tror stedet for dere å begynne er fastlegen i hvert fall - eller kanskje du kan bestille time hos NAV, som kanskje vet mer. Sykdom er i hvert fall et forferdelig uføre å havne i økonomisk sett...

Skrevet

Jeg får pleiepenger ved omsorg for alvorlig sykt barn som reguleres av Lov om folketrygd §9-11.

"Hvem kan få pleiepenger?

Foreldre til barn med fremadskridende nevrologiske tilstander kan få pleiepenger:

- når barnet er innlagt i sykehus dersom sykdommen er livstruende eller svært alvorlig.

- i kritiske perioder ved pleie i hjemmet når én av eller begge foreldrene må være hos barnet på grunn av funksjonshemningen og dens behandling.

- i perioder som ikke er ”kritiske” men hvor barnet har et spesielt omfattende omsorgsbehov og foreldrene må ta seg av barnet i hjemmet."

Jeg tror ikke astma kommer inn her, men det er jo mulig å nevne det for legen? Det er svært vanskelig å få pleiepenger, dessverre.

Omsorgslønn kan jo være aktuelt.

"Hva er omsorgslønn?

Foreldre med funksjonshemmede barn utfører et omfattende pleie- og omsorgsarbeid i hjemmet når de tar seg av barna. Dersom omsorgsarbeidet du utfører er såkalt særlig tyngende, kan du få omsorgslønn. Formålet med lønnen er å bidra til best mulig omsorg for de som trenger hjelp i dagliglivet og å gjøre det mulig for deg som privat omsorgsyter å fortsette med omsorgsarbeidet. Denne ordningen er i hovedsak ikke koplet til om du må være borte fra arbeid eller ikke. Omsorgslønn beskattes som vanlig inntekt etter skatteloven.

Mye av den informasjonen du finner nedenfor bygger på rundskriv fra Sosial- og helsedepartementet I-42/98: Omsorgslønn."

Jeg tror man må ha forhøyet hjelpestønad sats 4 for å kunne søke omsorgslønn, men dette kan kanskje variere fra kommune til kommune.

Anbefaler å gå inn på Frambu sine hjemmesider.

http://www.frambu.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=419&I=12799&mids=

Lykke til! :)

Skrevet

Kriteriene for omsorgslønn varierer fra kommune til kommune, du bør , som Tøddel sier, undersøke hva som gjelder der du bor.

Bare nevn dette mede pleiepenger for legen din, han eller hun bør vite om du får det. Selv om astma er en kronisk sykdom høres det jo ut som om den er i en ustabil fase, da kan du ha rett på PP uansett.

Vil ikke hetse unødig mot NAV, men mitt inntrykk er at de kommer til å svare nei når du spør dem , drøft dette heller med legen din og vær forbered på å få avslag på søknaden og ( forhåpentligvis ) tilslag på klagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...