Gå til innhold

Jenta vår på 3 år vil ikke smake på noenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da er jeg her igjen.

Ho spiser fortsatt lite og prøver ikke noe nytt. Sier stadig vekk at ho ikke tør og smake. Ho legger merke til den minste (da mener jeg mikroskopisk) prikk el endring på den enkelte matsort hun får servert. Hvis det feks er en liten bit med kjøtt på en grønnsak el lign. Kan ikke endre noe, verken farge, konsistens eller mer grønnsaker i. Hadde fløte i lasagnen istedet for melk en dag og da ville hun ikke ha.

I barnehagen sier de at ho spiser bra, og ho gjør nok sikkert det og spiser sikkert mer der enn hjemme. Men ho smaker ikke på noe særlig der heller. Og de kan jo ikke ha full kontroll over hvor mye alle spiser til enhver tid.

Idag var vi i barnebursdag og de hadde sjokoladekake som var dekt med et tynt lag krem på. Fikk et stykke på asjetten, men spiste ikke siden det var noe hvitt der (liker sjokoladekake til vanlig).

Forslaget med plukkemat fungerte heller ikke så bra når vi hadde nye ting. Hun er nysgjerrig og spør hva det er, men tør/vil ikke smake.

Synes dette er veldig vanskelig og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke så lyst at dette skal bli et større problem for henne. Føler at ho har en "sperre" i hodet sitt på en måte. Er ikke så bekymret ifht vekt for den er bra. Har tenkt en stund om jeg skulle lagd middager som vi foreldre spiser og som hun har sett før, men ikke smaker på i noen dager. Tilslutt når ho blir sulten nok, så spiser ho kanskje.. Men syns dette blir litt drøyt, da hun plages med humør og mage hvis ho ikke spiser det hun vanligvis gjør.

Uff, dette ble langt, men er litt fortvila over situasjonen.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsøkt premiering for å smake da?

Om man smaker en ting ti ganger vil man sannsynligvis venne seg til smaken.

Høres ut som hun er engstelig i forhold til mat.

Har hun hatt, reflux, allergi eller noe slik som baby?

Skrevet

Takk for tips, men har prøvd det som alt annet. Nei, ho har ikke hatt reflux eller allergi som baby, men overgangen til kumelk var ho litt følsom på. Ellers spiste ho veldig bra da ho var rundt 10 mnd og til ho var litt over 1 år ca.

Så ho er nok engstelig ifht til mat, håper det bare ikke blir verre og at det retter seg etterhvert. Får ikke i ho vitaminer heller og ser at ho kunne trenge det, da ho er mye trøtt og slapp.

Skrevet

Har du forsøkt Sanasol? Det pleier jo de fleste barn å like. Her er det fest hver gang Sanasolflasken kommer på bordet. Da vil hun jo hvert fall få dekket vitaminbehovet.

Skrevet

Takk for tipset, skal prøve det.........

Ha en god helg alle sammen.

Skrevet

Hei, veit akkurat korleis du har det. Har sjølv ei småspist jente på 4,5 år. Men, må ikkje ordet MAT kome inn i biletet, for da rører ho ikkje maten.

Eg har til tider brukt småkakeformer til å lage div skivefigurer, laga forskjellige type middager, med forskjellige varianer....

Foreks pigsvinmiddag.... Altså, lage pigsvin ut av potetstappe med snute og det heile... Og bruker fiskepinner som pigger. Joda, det gjekk ned. Foreks bålmiddag og...

Men, REGEL nr 1... ikkje stress med maten. Lag heller maten på ein tallerken og berre sett den der. Ikkje sei noko i det heile tatt. La det berre stå der.

REGEL nr 2. Ha alt på tallerkenen og fortell ho at ho ikkje trenger å spise det ho ikkje liker. Så etter kvart, så vil nok nyskjerrigheita bli for stor. Men, ALDRI kommenter kva ho tar i seg av mat.

Bruk fantasien til å pynte middagen i forskjellige varianter.....

Skrevet

Jeg har en gutt på 3 som også er veldig kresen. han spiser også kun brunost og gulost på skiven. Til middag har det vært kjempevanskelig.

Men jeg har nå latt han være med å lage middagen, enkle ting som å finne fram grønnsaker, bestemme om vi skal ha pasta eller potet f.eks og latt han få røre i grytene (selvfølgelig mens jeg står sammen med han). Dette synes han er veldig spennende og vil gjerne smake etterpå siden han og mamma har laget middagen. Dette har funket veldig bra for han iallefall. Han spiser fremdeles ikke alt, men han smaker litt på det meste. Har også som regel at alt vi jhar laget skal på hans tallerken også selv om han ikke må smake på alt.

Skrevet

Et lite forslag..

Kjøp noen artige små sukkertøyesker eller noe med fine bilder på.

tøm den for sukkertøy og kjøp animal parade vitaminer.

fyll den med en daglig dose med f.eks. dagsdosen mulitivitaminer, dha, calcium, greens, zink osv og server henne den til frokostbarnetv f.eks.

• 2 uker senere...
Skrevet

Vil takke alle for gode råd og kreative forslag.

Har nå også prøvd sanasol, men det falt heller ikke i smak. Ho spiser fortsatt lite og tør ikke smake, selv om ho ser at lillebroren smaker.

Vi får bare ta tiden til hjelp og se hva som skjer. Må jo bli bedre etterhvert.

Skrevet

Jeg har mye samme problem som deg, selv om min datter faktisk spiser brød og diverse frokostblandinger. Har forsøkt å ta tiden til hjelp å ikke stresse, men begynner å få kalde føtter. Lillebror begynner å bli større og jeg vil helst ikke at han tar etter henne. Dessuten blir hun bare særere og særere. Har derfor begynt å pønske ut et belønningssystem der hun kan få samle klistremerker for hver gang hun smaker på all maten og så få bestemme middag, gå på kino el etter f.eks fem klistremerker. Håper det å smake skal bli mindre tvang og mer stas, men er redd det blir en del forhandlinger om hva som egentlig er å smake ;-) Men det er vel verdt et forsøk, tenker jeg.

Skrevet

Vi også har vært inne på tanken med belønningssystem. Men helsesøstera tror ikke dette har noe for seg, da ho mener at det ikke passer hennes personlighet. Vi har prøvd dette noen ganger, spesielt i forhold til do trening, men har ingen effekt her. Så håper at ho skal tørre litt mer når ho ser lillebroren smaker. Håper ikke han tar etter her eller.

Det er ganske slitsomt å ha det sånn, syns jeg, for det påvirker jo det meste. Humør, mage og blir en del stress med det.

Hvor gamle er barna dine da?

Lykke til til dere og

Skrevet

De er 4 og snart to. Er litt skeptisk til belønningsssystem jeg også, for jeg vil jo aller helst at middag skal være noe man koser seg med frivillig, ikke får ros og belønning for å spise. Og min datter er en mester i å forhandle om hvor mange biter hun skal spise eller hvor nærme tungen må være maten for å smake hvis man først lar henne komme inn i den banen. Så jeg må pønske ut et vanntett system :-)

Og så blir det jo lett sånn at når man ikke får klistremerke så oppfattes det som straff, slik at systemet ikke blir en postitiv oppmuntring likevel. Har vært veldig i mot slikt egentlig, så at jeg planlegger å prøve det ut sier litt om hvor desperat jeg er i ferd med å bli. Men jeg vet at hun spiser ting i barnehagen hun ikke spiser hjemme. Selv om hun er ganske kresen der også. Så min jente er nok en litt annen type en din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...