Gå til innhold

Jenta vår på 3 år vil ikke smake på noenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 3 år som hele veien har vært veldig spesiell og sær når det gjelder spising. Ho vil ikke smake på noe nytt og blir da naturligvis lei det ho spiser etterhvert.

Nå er vi inne i en periode hvor ho ikke vil prøve nye ting. Det eneste ho spiser på brød er brunost og hvitost. Når det gjelder middag spiser ho pølser, fiskekaker og kjøttkaker i brun saus. Vil ikke ha poteter, ris, makaroni el grønnsaker. Ho liker heller ikke noe godteri, annet en ren sjokolade (det er jo i grunnen bra da),men vil derfor ikke spise syltetøy osv heller.

Er det noen som har opplevd det samme og hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må treåringen smake på alt. Hvis ikke får han ikke gå fra bordet. Og en verre skjebne kan du lete lenge etter.

Men han må ikke gumle brokkoli. Men han må smake hver gang vi har det.

Jeg har ikke tenkt å bli en spesialkokk som serverer tre forskjellige middager alt etter barnas kresne vaner.

Vi har et søskenbarn, skolegutt, som er helt tulling med hensyn til dette. Eller rettere sagt, det er foreldrene som ikke setter grenser. Og selvsagt: Etter bare å ha pirket i en potet med et tonn salt på, så får han sjokolade.

Det er greit at unger ikke greier å spise alt, men de skal smake, og her er det heller ikke lov å sitte og prate om at man ikke liker datt og ikke liker ditt.

Vi bestemmer hva de skal spise (med hva vi serverer), vi bestemmer at de skal smake på alt og det er ikke lov å spytte ut mat. Og så spiser de det de vil ha på tallerkene, og slutter når de er mette.

Har vi vanskelige matperioder serveres ikke sukkerrike matvarer. Da er det bare sunne alternativer.

Kanskje strengt? Men det funker her. Og jeg har ikke kapasitet til tull og fant og jåleri. Og den tullinga med maten er det mange som ikke gir seg med når de blir voksne heller. Og jeg skal love deg at slike gjester ikke er særlig velkomne med sine spesialønsker her i huset.

Skrevet

Det var da voldsomt. Det er jo bra at dine barn smaker, men det er faktisk ikke så lett som du skriver. Hun nekter å smake og vi kan ikke fysisk holde henne og presse det i ho. Ho får ikke noe annet hvis ikke ho vil ha det vi har. Men ho må jo spise et eller annet ellers går det utover formen. Ho spiser heller ikke mye utenom måltider og heller ikke godteri. Høres ut som du tror vi ikke har prøvd. Sorry, men like opplegg funker ikke på alle barn.

Men takk for svar alikevel.

Skrevet

Jeg er enig i at man ikke kan servere hvert familiemedlem egen middag , men at 3-åringen må smake brokkoli HVER gang skjønner jeg ikke vitsen med ... Liker han det ikke på mandag , liker han det ikke på onsdag heller !

Jeg er absolutt for at barn skal smake før de kan si de ikke liker .

Noen råd til HI ha jeg ikke . Selv er vi "heldige" med en jente som liker det meste ! Men vil hun ikke ha middag en dag , så er det greit. Da får hun en brødskive eller noe annet !

Skrevet

Anonym her: Jeg tror nok du har prøvd det meste. Og mitt innlegg var ganske bastant i formen. I praksis på kjøkkenet (og ellers) er jeg nok mer innovativ og leken enn bastant og konfrontativ. Det funker bedre slik. Men det er klare grenser her. Og målet er at barna skal kunne spise det meste her i verden. Det er ufint når voksne sitter og gjeiper og pirker i maten. Jeg vil ikke at mine barn skal oppleve at folk synes de er uhøflige når de er på restaurant eller besøk.

Du skal selvsagt ikke fysisk tvinge mat i ungen. Og serverer du sunn mat (og ikke sukkerboller, kaker, brus, saft, godteri, og annen veldig sukkerholdig mat), variert kosthold etc. så har jeg lest at det ikke gjør noe om ungen bare spiser det ene eller det andre i perioder. Fordi undersøkelser viser at de i sum får i seg alle næringsstoffer de trenger. Unntaket er hvis du serverer sukker. Da spiser de det i stedet.

Men spiser hun ingen grønnsaker? Da ville jeg nok tatt noe de fleste liker og sagt at hvis hun ikke spiser tre biter gulrot (feks), så blir det ingen pølser. Men det funker bare hvis ungen vet at du mener det da.

Og en annen ting: Jeg tror ikke det finnes en unge i Norge som står i fare for å dø av sult. Tvert om tror jeg de fleste hadde hatt godt av å kjenne at de er sultne litt oftere.Kanskje får man et bedre forhold til det som serveres da?

Og en ting til: Det finnes mange veier til Rom. Du finner din. Lykke til!

Skrevet

Jeg er i grunn enig med anonym her,med at man må smake på maten. Jeg skulle egentlig ønske jeg hadde hatt den oppdragelsen selv og har vært veldig bevist på det når det gjelder min sønn. Det anonym skriver om at barn i Norge ikke kommer til å dø av sult stemmer jo, men samtidig viser nyere undersøkelser at mange barn begynner å bli feilærnert og det er jo et tankekors at barn er avhnegig av vitaminer.

Så til hovedinnlegger, når begynte dere å lage egen middag til henne? Hun kan jo ikke alltid ha vært kresen siden veldig små barn smaker jo på alt (sand t.o.m. bare se i barnehagen;-)) Klart hun blir lei av ensformig mat, som jeg skrev i et annet innlegg her, snakk med henne om det, forbered henne på at hun må begynne å smake på nye mat, fortell hva ulik type mat gjør for kroppen, jeg tror nok at det beste er å snakke om dette når dere ikke spiser. Pakk inn en spennede gave som dere setter høyt slik at hun kan se den og fortell henne at den kan hun få når hun f.eks har funnet 5 nye ting hun liker eller når hun har spist samme middag som resten av familien, så klart må det være noe annet enn det 3-4 tingene hun til vanlig spiser.

Jeg er også mot tvang, men ved å snakke mye med sønnen min om hvor viktig den og den maten er, hvor flink han er som smaker på alt osv. Det eneste jeg i grunn kan komme på at han sier han ikke liker er kokte gullerøtter (men han elsker rå) og kokte poteter uten noe saus, ellers spiser han alt mulig. Men som sagt så har jeg brukt mye tid på å snakke med han om maten, gi han skryt og at han må smake på maten også på litt grinete dager.

Og til du som sier at om man ikke liker brokkoli på mandag så liker man det heller ikke på onsdag, har du barn? Barn sier mye rart og etter en lang dag i barnhagen/skolen kan de ha en sikkelig "nei"-dag og da liker de gjerne ingenting, men dersom onsdagen da er en fin dag så går alt ned på høykant.

Skrevet

Maser du ofte på henne? Om at hu skal smake? Kva med å oversjå henne? Heller snakke med mannen din om kor godt middagen smaker osv. Ikkje be henne prøve, men heller lag middag der du veit hu spiser 1 av tingene. Mulig det kan tirre nysgjerrigheten hennes litt, men det kan nok ta nokre dager i så fall.

Skrevet

Takk for alle tips. Nei, vi maser ikke på henne. Vi har fått råd ang dette tidligere og prøver å ikke lage noe nummer ut av det. Vi har vel egentlig prøvd det meste føler vi og det er ingenting som fungerer. Dette har vært et problem helt siden hun var 1 år. Men vi får bare ta tiden til hjelp og håpe at hun snart vil smake på nye ting igjen.

Skrevet

er det noe min 4åring ikke liker el vil smake på...ikke vil ha...pleier jeg å si at det er feks: pippi spagetthi,lotta makaroni...det er sånn pippi spiser for å bli sterk,det funker hver gang.hun er veldig opptatt av astrid lingrends figurer...har tante som bor rett i nærheten av astrid lingrend parken..en periode fungerte det også bra med belønning,feks en liten sjokoladebit som lå ved siden av min talerken og for hver bit hun tok av middagen kom sjokoladen nærmere henne og spiste hun opp havnet sjokoladen på talerken og hun fikk den som belønning,sammtidig klappet og heiet jeg frem hver gang hun tok en bit...jublet skikkelig for henne...på den måten lærte hun å spise potet...(det var et råd jeg fikk igfjenom barnevernstj.)

Skrevet

Hei og takk for mange tips. Vi har siden ho var ca 1 år prøvd de fleste tipsene uten hell. De få gangene hun har tort å smake, så brekker hun seg. Så dette må være et stort problem for henne, ikke vet jeg. Senest i dag til middag, fikk vi henne til å smake en kjøttbit etter ca 1,5 time og da hun gjorde det brakk hun seg igjen.

Så vi får bare se om det blir bedre..........

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har ingen gode råd til deg, men jeg ville bare si at det er akkurat som å høre om sønnen min. Han spiser kun brødskive med et par utvalgte pålegg, poteter, kjøttkaker/boller, fiskekaker og grøt. Han spiser ikke godterier, kun sjokolade. Siden jeg ikke får lurt i han grønnsaker på noen som helst måte, og heller ikke gitt han vitaminer, så har jeg begynnt å lage kjøttkaker og kjøttboller selv. Inn i disse tilsetter jeg moste/maltrakterte grønnsaker. Men jeg kan ikke ha for mye i, da han nekter å spise hvis de avviker litt i utseende. Har også funnet ut at han spiser mer, hvis hver matvare ligger for seg på tallerken. Han er veldig nøye på at alt på tallerken skal kunne identifiseres. Vi har prøvd å tvinge han til å smake på grønnsaker, men han brekker seg og sliter skikkelig. og vi har prøvd lenge... Jeg vurderer selv å ta kontakt med helsestasjonen for hjelp, for jeg tror ikke han får i seg de vitaminene han skal. Han har sprø negler, og er ganske tynn.

Skrevet

Det er som å lese om vår sønn. Han spiser kun brødskive/knekkebrød med enten kaviar eller brunost, havregrøt, pølser og speltpasta med rød saus (den kan vi til gjengjeld lure litt grønnsaker oppi, men kan jo ikke ha det hver dag). Har vi noe annet til middag vil han ikke ha noe. Han smaker ikke på noen ting han ikke vet hva er fra før, eller noe han har bestemt seg for at han ikke liker. Han spiste mer variert før, ris, brokkoli og gulrot sluttet han bare å spise for en stund siden. Han spiser ikke godterier, med unntak av krones-is med sjokolade (bare den typen, aldri annen iskrem) og noen få non-stop hvis han får det -- før han begynner å mate oss med non-stop istedenfor.

Vi får ikke i han vitaminpiller lenger (han aksepterte det før), men Omega3/6 olje med tuttifrutti-smak går ned til protester.

Det som redder han fra feilernæring er ernæringsshake fra Herbalife, det drikker han heldigvis i perioder. Vi gir han vaniljeshake uten søtningsstoffer i og han liker det faktisk. Har hørt at barn som spiser lite variert "suger" til seg de få vitaminene de faktisk får i seg, så jeg håper jo at han får i seg nok gjennom pastamiddagene og shake'en. Vi har foreløpig ingen strategi for å få ham til å smake på mer, annet enn å "håpe på at det skal gå seg til". Litt passivt, kanskje, men vi har bevisst forsøkt å unngå konflikter knyttet til mat. Vi har nok av venner og familie som har gått i stå i slike vil-ikke-spise konflikter og ønsket ikke at han skal bruke mat som maktmiddel ovenfor oss på den måten. Han spiser veldig godt av det han liker og virker veldig sunn.

Skrevet

har du skjekket om hun har noe problemer med feks mandlene el allergier,barn som har allergier el problemer med halsen kan få brekninger av enkelte typer mat.

Skrevet

Prøvd å "leke" med maten da?

Om vi har ekstra god tid stanser vi ut mat med pepperkakeformer ol. så småen får være med i matlagingen.

Vi setter sammen maten til artige figurer ol.

Småen smaker på alt han blir tilbudt.

Det er 4 ting han ikke liker.. rå tomater, salatblader (på begge disse er det konsistensen han ikke liker, spiser det om han får det i gryter ol.), brus og godterier.

Han spiser alt av frukt og grønt ellers og spiser alt av fisk.

(til og med sursild, sardiner, ansjos ol.).

Skrevet

Hei!

Mannen min og jeg snakket om dette senest i går. Da poden var på den alderen og faktisk helt til han ble 5 år, var han superkresen. Kun leverpostei og fiskepinner eller pølser stod på menyen. Har aldri presset ham til å smake, synes det egentlig er en uting, men det er nå så. Vi brukte litt bestikkelser innimellom bare for å sjekke om han virkelig IKKE likte det.

Han fikk 50 øre-1 krone for å smake på det som lå på fatet, og da tok han som regel en liten bit som han strevde for å få ned.

Sånn hadde vi det altså til han var litt over 5. Nå spiser han alt fra salat, linser og laks til kjøtt og grønsaker/supper o.l. Det snudde seg nesten over natta. Han elsker mat nå, vil gjerne hjelpe til med å lage den også.

lykke til..

Skrevet

Vi har en regel, jenta vår skal alltid ha "alt" vi har til middag på tallerkenen. Selv om hun ikke liker brokkoli, skal det ligge litt på tallerkenen. Noen ganger når vi spiser og prater glemmer hun at hun ikke liker det og spiser det og, andre ganger blir det liggende igjen.

Vi har aldri gjort noe stort nummer ut av det, vil hun ikke ha så kan hun la vær å spise.

Når vi lager middag står hun på en stol ved kjøkkenbenken, da vil hun smake på alt og liker alt, når det kommer på bordet er det ikke alt hun liker lengre.

Skrevet

Her er det ganske enkelt. Han må spise 3 små biter av alt som serveres ellers blir det ingen barnetv. Det er bare til å finne noe som barnet vil ikke gå uten og så løser det seg. Jeg føler at hvis han spiser 3 biter av alt så har han fått nok. Jeg synes det er bare tull å lage egen middag til hver person. Beklager men det er min mening.

Skrevet

Takk for mange svar og råd.

Dessverre så er det enkelere sagt enn gjort. Mange av disse tipsene fungerer for noen, men ikke alle. Jenta vår har alltid vært vanskelig når det gjelder dette, og vi har prøvd mange av disse tipsene uten at det fungerer. Ho har nok en liten sperre på dette, vi får bare håpe det retter seg av seg selv.

Skrevet

Jeg har også en vanvittig kresen liten jente :) Det ble så ille at hun tilslutt nesten ikke spiste noen ting. Om vi satte ned foten klarte hun ikke å spise, hun brakk seg og var helt fra seg når hun ikke fikk viljen sin...

Så var vi på helsestasjonen og fikk et veldig godt råd.. ! Hva er det hun liker best av alt? Vi klarte å rote frem tre middager som hun klarte å spise. KjøttPølser og Potetmos, Fiskekaker og wienerpølser i brød :)

På brødskiven ville hun ha kaviar, ingen ting annet..

Helsesøster satt opp et forslag til hvordan vi kunne spise igjennom uken. Vi la opp til at vi spiste middag etter hun hadde lagt seg, men likevel spiste litt slik at hun så at også vi spiste. Så laget vi de tre rettene i tur og orden i over ett halvt år! Hun fikk bare kaviar på maten. Så begynte hun å forstå hva vi spiste, så ville hun ha salami. Så ble ris godt, kjøtt og ketchup. Vi kunne altså utvide vår middag og tilslutt spiste vi sammen igjen som vanlig.

Nå etter et år spiser hun litt mer enn før, men hun er fremdeles VELDIG kresen..! Hun har nå for første gang begynt å spise både eple og gulrot så vi er på veg mot noe fint! Og det ser ut til at dette går rette veien.

Helsesøster kalte dette en pause fra mat, eller noe og mente at dette var kjempe effektivt, og det var det, men det krevde en del disiplin. Og mye oppvask siden vi da lagde to middagsmåltider om dagen.. :) men vi hadde bare en.

Skrevet

Litt treg, men skjønte ikke helt dette. Stemmer det at dere lagde den middagen ho likte og spiste den sammen i et halvt år? Derfor skjønte jeg ikke at ho etterhvert så hva dere spiste, hvis dere spiste det samme som ho.

Vi også spiser det ho liker til middag hver dag, er ganske lei enkelte ting kan man si. Noen ganger har vi (foreldrene) noe annet og da prøver jeg å få ho til å spise dette, men det vil ho ikke smake på.

Vi har vært i kontakt med helsestasjon ang dette tidligere og fått råd. Nå avventer vi det litt siden vi har en liten gutt på 9 mnd som det er mye styr med.

Skrevet

Det man gjør er å gjøre maten til noe morsomt! Titt i diverse kokebøker for barn - der er det mange idéer på hvordan maten kan SE litt mer spennende ut. Du vet, typen pølse og potetmos som er smil og hår osv. Lag morsomme fjes, og figurer ut av maten.

Skrevet

Hadde det bare hjulpet så.... Har prøvd det meste for å si det sånn. Men ingenting funker dessverre. Blir ganske desperat og rådvill, spesielt om hva jeg skal prøve til middag hver dag....

Skrevet

Min jente er snart 4. Hun spiste alt mulig da hun var liten, men har gradvis blitt særere og særere. Jeg har det som deg, har prøvd alle gode råd. Hun er med på å lage maten uten at hun vil spise den. Må hun smake på noe hun ikke vil kommer hun aldri i verden til å like den. Dessuten blir det utrolig dårlig stemning ved bordet, middagen blir ødelagt for alle og hun får alt for mye oppmerksomhet, noe som jo vil føre til at lillebror før eller senere kopierer henne.

Derfor er det nå minst mulig oppstuss rundt dette hjemme hos oss. Har vi noe hun liker til middag spiser hun det, ellers så spiser hun brød. Jeg er ikke bekymret ernæringsmessig hun får tran og vitaminer og spiser godt de andre måltidene. Jeg lager ikke egen middag til henne, men et par ganger i uken lager jeg jo mat jeg vet hun liker.

Mitt håp er at hun blir nysgjerrig av seg selv etterhvert hvis det ikke blir en sak av det. Hvis ikke, så får det bare være slik. Andre foreldre synes sikkert dette er hårreisende, men dette funker best for oss. Vi har en hyggelig middagsstund sammen igjen, og det synes jeg er det viktigste.

Skrevet

Mine unger har hatt sine rare matperioder de også, spesielt yngste som nå er 3,5 år.

Det som har hjulpet hos oss for å utvide matsortimentet er å lage "plukkemat."

Det vil si at jeg kutter opp en god del forskjellig mat i glade farger som jeg legger på et fat - gjerne i mønster. Så får småtten sitte og plukke det han vil ha, noen gange bruker han tannpirker sånn at han får stikke i maten, det synes han er morsomt.

Jeg legger opp feks. paprika i ulike farger, gulrot, ostebiter, eplebiter, brødbiter med kun smør, brødbiter med ulike pålegg, pasta i rare fasonger, pølsebiter o.l. Noen ganger får han en lien skål med dip eller dressing midt på fatet.

Utrolig nok spiser han ting han ellers ikke ville ha prøvd seg på - han koser seg med å velge, dippe, stikke og smake. I begynnelsen var det mange spørsmål om "hva er dette?" - og da fikk han som svar at han måtte gjette eller rett og slett at det var plukkemat. Han spiser ikke like mye av alt, og jeg er konsekvent med å ikke fylle på med mer ost hvis han feks. har spist opp alt det først.

Middag får han servert som vanlig - ikke noen egen middag der i gården. Han spiser det han vil ha, og har etterhvert lært at hvis han ikke spiser middag da blir han sulten til kveldsmaten. Vi legger ikke vekt på hva han spiser av middagen - men han har blitt flinkere til å spiser mer av alt etter en periode med plukkemat.

Kanskje verdt et forsøk?

Skrevet

Tusen takk for kjempefint forslag. Vi prøvde dette her om dagen og det gikk ganske bra. Vi hadde mest ting ho likte da, siden ho ikke har spist så mye i det siste. Ho syns hvertfall det var kjempespennende og ho er veldig nysgjerrig på hva ulike ting er. Men ho sier ho ikke tør smake.

Har tenkt å utvide plukkematen etterhvert og se om hun tør smake på nye ting. Det som er veldig positivt med sånn plukkemat (hvertfall for henne) er at hver ting ligger for seg på fatet.

Så det går seg nok til etterhvert, men tror ho har noen sperrer som hun må overvinne på egenhånd. Kommer sikkert etterhvert når hun skjønner mer.

Tusen takk for gode råd hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...