Gå til innhold

Bakovervendt ved påkjørsel bakfra

Anbefalte innlegg

Vel jeg har vært borti flere ganger at noen har kastet seg ut rett foran meg. Har fortsatt tilgode å kjøre på noen. Fordi jeg leser av trafikken og handler alltid etter det. For å være en god sjåfør så må du kunne lese trafikken og forutse hva som kan skje. Skal man si det samme om man kjører på et barn?? Jammen h*n løp ut foran bilen *rykke på skuldrene* det er jo ikke min feil liksom.....

Som bilist har man et stort ansvar man er tross alt fører ev en ca 2 ton tung drapsmaskin og du må man bruke hodet deretter. Ser alt for mange som ikke skulle vært sluppet ut i trafikken i det hele tatt og enda mindre bak rattet

Fortsetter under...

Nesj, jeg bare kjeder meg. Vi kjører knapt bil, så det er passe lite relevant, og vi humpet med god samvittighet rundt bakpå en fullstendig usikret pickup-truck med ungene senest sist vinter, så syndere i sommersol er vi nok uansett. Men det fascinerer meg at anbefalingene fremstår som såpass ulike i Norge og en del andre land.

Vel flaks er det ikke, for vi selve har blitt påkjørt bakfra mange ganger, i prinsippet alltid i kø under rushtrafikk. Og jeg kan garantere deg at jeg ikke kommer til å kjøre på den personen som ser en flyvende tallereken fordi JEG alltid holder avstanden. Du må ha nok avstand til å rekke å reagere og agere. Ellers er du ikke en god nok sjåfør. Og ja jeg kan med nesten 100% sikkerhet garantere at jeg ikke kommer være skyld i en ulykke, men man kan aldri garantere noe. 100% For alt jeg vet kan jeg få et illebefinnende, besvime eller noe.

Og hva gjelder det andre su skriver. Det var ikke det jeg svarte på, jeg svarte bare på det med at den som kjører på bør ha barna i bakovervendt. Den andre diskusjonen gidder jeg ikke være med i. Alle får ta sitt eget valg på sine egne grunnlag for min del. Gidder ikke være dommere over andres valg

Nei man kan ikke forutse alt til 100% men derfor må man prøve å tenke på det som kan skje og kjøre deretter. Vare seg det gjelder fartsanpassing, avstand eller annet som f.eks. å ikke kjøre når man er for trøtt eller ikke føler seg helt bra fysisk eller psykisk osv. osv. Og hvis dette er det dummeste du har lest på lenge kan du ikke ha lest mye dumt og jeg håper virkelig at jeg ikke møter deg i trafikken da

Her... :

Noen drar frem at man ikke har barna bakovervendt i andre Europeiske land og diverse gode grunner for det.

Her ligger noen grafer som sammenligner døde og hardt skadde barn i trafikkulykker i Sverige(som har barna bakovervendt) VS andre Europeiske land som snur barna fremover ved ca. 1 års alder:

http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00315/Barn_i_bil_handbok__315807a.pdf

http://ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp

Fascinerer det deg fortsatt like mye? Tviler du enda?

Annonse

hehehe... soryy at jeg ler.. men nå synes jeg du kanskje er i overkant sikker på egne ferdigheter.

Jeg kjører mye bil, har i overkant av 40 tusen kilometer på veien hvert år, og har heller aldri forårsaket en ulykke. Jeg kan dog ikke garantere noe.

Jeg vil ikke tørre å si når jeg setter meg i bilen i garasjen hjemme "Jeg er helt sikker på at jeg ikke kommer til å kjøre på noen bakfra i dag"

Jeg regner meg selv som en god sjåfør. Jeg kjører aktpågivende og varsomt. Jeg prøver å tenke fremover i trafikken og alt det der. (Jeg kjører også mc så derfor blir disse tingene ekstra viktige... og man drar det med seg over i bilkjøringen også) Likevel vil jeg aldri si aldri.

Fint for deg at du er så skråsikker på egen ferdigheter og vurderinger i enhver situasjon....

Og siste del av innlegget var bare ment som en ekstra forklaring til hvorfor hi's argument om "så-mange-blir-påkjørt-bakfra-og-dermed-kanskje-ikke-bakovervendt-er-så-sikkert" faller på sin egen urimelighet.

Jeg har aldri tvilt på at bakovervendt er best (for voksne også, men det gidder vi jo ikke), men det fascinerer meg så avgjort når mange argumenterer for bakovervendte bilstoler ved å si at de er nok best fordi Trygg Trafikk er en autoritet på området - selv om andre lands autoriteter på området anbefaler noe helt annet.

Jeg ser forøvrig ingenting på linken du vedlegger som indikerer at årsaken til lavere skadestatistikk i Sverige enn i Storbritannia er hvorvidt barn sitter bakovervendt eller ikke. Uten at jeg på noen måte avviser at sammenhengen foreligger. =)

Da tror jeg du bør lese litt nøyere.

Sverige er verdensledende innen for dette feltet, Norge på en dårlig andre plass. Det er mange andre land sine autoriteter som anbefaler at barna sitter bakovervendt så lenge som mulig, men det er bare så dårlig informert om det.

I USA anbefaler de blant annet å sitte bakovervendt så lenge som mulig. Enda finnes det bare seter som går opp til 15,684056(et eller annet) kg bakovervendt. Dette er mye fordi markedskreftene styrer.

Jeg sa ikke aldri aldri heller, man kan som sagt var ikke garantere noe 100% Og det hvor mye bil man kjører har ikke med saken å gjøre, det er mange ganger yrkessjåførene som gjør det farligste manøvrene i trafikken.

Men hvis du kjører aktpågivende og varsomt og prøver å tenke fremover i trafikken så burdte du skjønne hva jeg snakker om. For hvis man gjør det plus leser av trafikken korrekt så burdte man være veldig langt på vei for å undvike en kollisjon for egen regning.

De selger mest forovervendte seter, å snu trenden koster dem en hel masse penger. Det er derfor lettere å reklamere for forovervendte seter som de vet selger.

Se bare på markedsføringen til f.eks. HTS, sjelden man ser reklame for det ene rent bakovervendte setet de har, HTS iZi Kid X1. Som forøvrig kun lages i en farge.

Annonse

Fette er bare ren gjetting fra meg.... men jeg tenker at kanskje de bakovervendte setene er såpass mye dyrere i produksjon i forhold til hvor mye ekstra folk er villig til å betale for de...? Folk er gjerne enkle nok til at de etterpør i størst grad det som koster minst penger....

Hvem er "de"?

Så de som tjener penger på salg av bakovervendte seter er ikke en del av markedskreftene ..?

Ordet markedskrefter handler jo bare om tilbud og etterspørsel. Markedet får hva markedet vil ha. Markedet er oss, ikke produsentene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...