Gå til innhold

Bakovervendt ved påkjørsel bakfra


Anbefalte innlegg

Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt sikring, noe som er tryggest i

frontkollisjoner, men er det ikke flest påkjørsler bakfra?

 

Når man ser på ulykker og skader med forsikringsutbetalinger, er det riktig

at det skjer flest påkjørsler bakfra. Når det gjelder ulykker med

alvorlige personskader er det derimot møteulykker og utforkjøringsulykker det er flest av. Det er nettopp fordi at de kraftigste påkjenningene på personer i bil vil komme i eventuelle front-mot-front kollisjoner at Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt sikring av barn i bil.

Fortsetter under...

Skiller Trygg Trafikk mellom ulike bosteder? Om man f.eks bor i Alta er jo sjansen stor for at man stort sett kjører på tofeltsveier hvor motgående trafikk er veldig nær en, mens om man bor i Groruddalen foregår gjerne mesteparten av kjøringen på veier med adskilte kjøreretninger (og dermed ekstremt redusert sjanse for frontkollisjon) og ellers i boligfelt med lav fartsgrense. Er det da tryggere med forovervendt sete?

Annonse

Joa. Men dersom man har relativt større sjanse for å bli påkjørt bakfra enn forfra, blir det jo likevel en risikooppveining. Om man kjører mye på veier med separate kjørefelt er det jo en klart mindre sjanse for å oppleve en frontkollisjon.

nei det blir jo uansett en værre smell front mot front. Samme hvor stor sjansen er for at det faktisk skjer. Man kan jo ikke dimensjonere strømnettet ut fra det faktum at det bare er julaften vi bruker vanvittig mye strøm, de andre 350 dagene trenger man jo ikke så grovt strømnett. Man må ta høyde for katatrofer. Derfor anbefaler man bakovervendt.

Jeg kan ikke skjønne at det e r noe å TENKE PÅ en gang.

Det er myye farligere å kollidere front mot front. Påkjørsler bakfra har oftest så liten kraft at det ikke blir farlig for barnet.

 

Man lar da for eksempel ikke motorsagen ligge fremme, mens stoppenålen gjemmes fordi det er større sjanse for at barnet skal stikke seg enn å starte sagen?

Eller setter trind foran en trappeavsats med to trinn, men den stupbratte stein trappen står ubeskyttet fordi barnet oftere går i den lille trappen i den store?

Joa. Smellen blir verre om det skjer, men dersom sjansen er 1/1000 for en frontkollisjon og 1/100 for en påkjørsel bakfra vil det jo være naturlig å vurdere dette opp mot hvor mange prosenter av bakfraulykker på motorvei som fører til alvorlig personskade osv. Jeg mener å ha lest at dette resonnementet brukes en del nedover kontinental-Europa, hvor man visstnok anbefaler forovervendt - men om det er pga sikkerhet eller komfort skal jeg selvsagt ikke uttale meg om; det er ikke akkurat et tema jeg har studert.

Joda jeg kan se resonementet sørover i europa hvor man bare unntaksvis kjører med møtende biler. men her hvor det er trailere i fritt fall og tullinger bak en hver sving tror jeg ikke argumentet holder. men når det er sagt, så hata jenta mi bakovervendt så intenst at hun ble forovervendt da hun var ett år. og jeg skjønner henne godt.

Annonse

Jeg bor i Spania, hvor hastigheten på motorveier er 120 - de fleste kjører 160 - og her bruker vi forovervendte seter nettopp pga det. Nemlig at det skjer langt flere påkjørseler bakfra enn forfra (logisk, da veinettet er separert og for å kollidere forfra så må du først fly over rekkverket som skiller veiene - og da har det vel kanskje ikke så mye å si om ungene sitter forover- eller bakovervendt).

Ja, som sagt er det ikke applicable for mesteparten av Norge. Men f.eks vi kjører bare unntaksvis med møtende biler; og når vi gjør det er det stort sett i svært saktegående bytrafikk. Så jeg lurte i grunn bare på om Trygg Trafikk tar høyde for denslags aparte kjøremønster i sine anbefalinger og tilpasser disse.

Hvordan er det for de barna som sitter i den bilen som kjører inn i rumpa på en annen bil? De har det vel best bakovervendt? Og det er like mange biler som kjører i rumpa på andre biler, som det er biler som blir påkjørt bakfra.

Ånei?????

 

Da har du aldri kjørt på motorveien i rushtrafikk du da??? Der kan det gå i 120-130 for å plutselig stå helt stille etter neste bakketopp. Det er mange som har fått en bil i ræva som du sier i alt mellom 80 og 130 km/t

Og verre er det at det finnes en god mulighet for at dennne 'bilen' dom renner deg i ræva er et digert vogntog som veier mange ton

Antagelig, uten at jeg skal være for skråsikker når det kommer til fysikkens lover. Men skadestatistikkene sier sikkert også noe om hvem slike sammenstøt går hardest utover; bil én, to eller evt tre osv. - jeg vet bare at argumentet har blitt brukt i andre land, hvor trafikken er mye separat, så det kan vel hende de har tatt høyde for også dette.

hehe-- Ja det der har jeg også prøvd å forklare hver gang dette argumentet kommer opp. Det er jo gjerne slik at for 50% av de involverte i disse ulykkene (der en bil blir påkjørt bakfra av en annen bil) får en real bråstopp..... Men... så er det vel ingen med barn i bilen som kjører inn i andre bakfra kanskje...?

et sete som står forovervendt kan faktisk knekke i to ved påkjørsel bakfra. Har sett statistikk fra trygg trafikk som viser at 41% av kollisjoner med personskade skjer forfra, 17% ved påkjørsel bakfra, 14% påkjørsel mot førersiden, 17% påkjørsel mot passasjersiden og resterende fordeles på utforkjøring, bilen "går rundt", etc hvor annet kjøretøy ikke er involvert. Statistikken er sikkert forskjellig ut fra sted, men uansett vil man ved kollisjon få et første støt, og da er det ALLTID best for nakken å sitte bakovervendt.

Vel, har du hodet med deg når du kjører så skal du klare av å ikke kjøre på noen i rumpa. Ingen i min familie har noen gang vært orsak til en kræsj, atså kjørt på noen i rumpa eller noe annet sted for den saks skyld. Og de tilsammen han mange hundre år bak rattet. Jeg mener at er man en så utrygg sjåfør at det er en risiko for at du kjører in i noen foran deg, ja da bør du ikke ha med deg ungene dine i bilen, helst ikke være på veien i det hele tatt.

Man ser klar forskjell på antall døde i andre Europeiske land sammenlignet med Sverige hvor over 90% av barna sitter bakovervendt til de er over 4 år.

 

Fra NTF sine nettsider:

 

Varför vi inte gör som övriga Europa

I andra länder där bakåtvänt åkande upphör vid ca 9-15 månaders ålder ser man en ökning av dödade och skadade barn i bil från ett års ålder. I Sverige slipper vi den ökningen tack vare det fortsatta bakåtvända åkandet. Diagrammet nedan visar skillnaderna mellan Storbritannien och Sverige. För de minsta barnen (0 år) finns ingen större skillnad, men redan för 1-åringarna märks en fördubbling av skadade och dödade i Storbritannien jämfört med Sverige. Låt därför barnen åka bakåtvända så länge som möjligt.

 

 

Her ligger det også grafer som sammenligner landene:

http://ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp

http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00315/Barn_i_bil_handbok__315807a.pdf

Beklager å fortelle deg dette, men av og til glipper det nok desverre selv for de aller beste sjåførene. At du og din familie har holdt dere unne ulykker kan nok i tillegg til dyktighet skyldes en god porsjon flaks.

Tenk deg at bilen foran deg hugger bremsepedalen i bunn fordi det var en flyvende blå tallerken i veien. (som seff. ingen andre enn han ser) Regner ikke med at du alltid har dette i bakhode når du er ute å kjører... (jada.. bare et eksempel )

Kan du sette deg i bilen hjemme og garantere 100% sikkert at du ikke kommer til å være skyld i en ulykke i løpet av kjøreturen din så er du intet mindre enn et "overmenneske"!

 

Dessuten vil dette uansett være et dårlig argument uansett hvordan man vinkler det....

Sjansen for at man må bråbremse uten at det skjer en kollisjon er nok minst (!) like stor som sjansen for at man blir påkjørt bakfra. Tenk feks et det kommer et dyr, et barn eller en eller annen idiot som ikke overholder vikeplikten. Da kan man bli nødt til å tråkke såpass hardt på bremsen at det kan være ille nok for et lite barn i fremovervendt sete.

 

Jeg regner iskaldt med at Trygg Trafikk har tenkt over alle faktorer når de går ut å sterkt anbefaler bakovervendt sete så lenge som mulig......

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...