Gå til innhold

1. legetime


Mamma mjaua

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer helt an på når du er på første legetime og om det er vanlig kontroll. Du kommer ikke unna blodprøver, vekta og gynekologisk undersøkelse med skrapetester. Du får skjema med deg som du tar med hver gang du er hos lege og jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GU og celleprøve er ikke lenger rutine på første svangerskapskontroll. Men dersom du har hatt tidligere plager vil nok legen undersøke dette. Jeg selv har hverken hatt GU eller celleprøve siden sist jeg var gravid (februar 2004), og fikk beskjed om å komme tilbake 6 mnd etter fødsel og ta celleprøven.

Første legetime er svært administrativ, det søkes om ultralyd, fylles ut helsekort for gravide, du får en del generell info om svangerskap, tar blodprøver, blodtrykk og blodprosent. Men klart, dette kan jo variere fra lege til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå herregud.. jeg har legeskrekk. aldri vært hos legen i hele mitt liv. gruer meg veldig.. jeg er 7+3 nå (i følge mensen). håpe rjeg slipper GU. aldri tatt det.... åå åguuud gruer meg.og jeg som ikek skulle bli gravid før om 7 år. dumme meg som stolte på ppiller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri har hatt GU før, anbefaler jeg at du gjør det.

Spør om du kan få en kvinnelig lege hvis du ønsker det. Jeg har også legeskrekk, og meldte meg egentlig som blodgiver utelukkende for å komme over sprøyteskrekken. (det funka!)

Har hatt noen negative opplevelser hos GU (plutselig kom det inn 3 legestudenter, f.eks., som jeg IKKE var forberedt på) men jeg tenker at så lenge jeg er gravid, gjøres det for barnets skyld.

Og gynekologen sitter faktisk ikke og ler av de rare kjønnsleppene/lukta/den litt for kjappe barberingen osv, etter at du har dratt. Jeg bruker bare å "holde meg hard," og på en måte distansere meg litt fra det som skjer, så går det fort over. =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

okei, takk for svar. heldigvis er jeg ikke alene om å ikke like leger. bare tanken på å brette opp underlivet skremmer meg:p

men må man så må man.. og jeg skal kreve en dame! ingen mann. sjekket hvem fastlegen var, og dte var en mann, så han skal nok ikke undersøke meg der nede nei. men får se positivt på det. en legetime skal jo være bra for barnet, så da er det vel egentlig bra for meg også, og ikke ille sånn som jeg syns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri har hatt GU før er det bel anbefalt at du tar det... MEN GU er ikke noe å grue seg for.. En effektiv lege er ferdig med GU på 5min. Jeg har hatt en kvinnelig lege og synes det var verre enn med de mannlige (alle "manneleger" jeg har hatt har vært mye mer forsiktig!).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei. er ikke at det gjør vondt jeg er redd for. er bare tanken på at fremmee skal se oppi der :P men får vel bare hoppe i det og håpe de ikke finne rnoe feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hver gang jeg er hos GU prøver jeg bare å tenke på alle de ekle gamle damene han har sett før meg der nedentil hihi.. det hjelper litt...

Det er aldri gøy me GU men det er lurt å gjøre det. Dessuten har legene gjort det 1000 ganger før, derfor går det drit kjapt. Jeg er enig med hun som sa at kvinnelige leger er mere hardhendte enn mennene. jeg har samme erfaring. Mennene er mye mer forsiktige og ydmyke enn kvinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du gruer deg til dette, spesielt det med GU. Min første GU måtte jeg ta i forb med første, uplanlagte svangerskap. Jeg gruet meg veldig, men det var ikke så virkelig ille som jeg hadde forestilt meg på forhånd, lang derifra. Det gikk kjempefort, og det gjorde ikke vondt. I motsetning til deg, så ville jeg ha en mann, og det har jeg hatt siden. For meg er det det eneste naturlige, føler at de kan distansere seg mer til meg, og jeg kan distansere meg mer til de (menn). Et godt råd som har fungert for meg er å se på det som noe utenfor deg selv, prøv å gå ut av deg selv liksom. Kankskje letter sagt enn gjort, men det hjelper for meg. Husk at legen gynekologen kanskje gjør 10 sjekker hver dag, så for hun/han er det ren rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...