Gå til innhold

når bør jeg ha første legekontroll og hva gjør de på den?


Gjest

Anbefalte innlegg

er 6+3 idag, har ikke vært hos legen enda.. noen som vet hva de gjør på den første kontrollen, og når man bør dra til legen første gang?

 

er det slik at de tar gu og undersøker endetarmen, det har jeg nemlig hørt.. hørt så mye rart, så vet liksom ikke hva jeg forventer..

 

blodprøve og urinprøve skjønner jeg, men alt det andre.. for sent å dra etter uke 10 dersom jeg vil søke fødeplass på riksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke si noe om fødeplass, men det er i hvert fall vanlig mange plasser å komme til første kontroll når man er ca 12-13 uker (hvis man ikke har et sv.skap som skal følges ekstra opp).

Tidligere var det vanlig å ta gu når man kom til første kontroll, men nå tror jeg mange steder har sluttet med det. Man vil unngå å "rote" oppi livmorhalsen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) fastlegebyttet trer i kraft over nyttår, og da er jeg 10 uker på vei ca. så det er nok tidsnok å bestille time da:)

 

gjerne flere svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var på første legekontroll i dag.

Jeg er nå 9+4. De anbelfalte første kontroll ca i uke 10.

Det legen gjorde var å måle blodtrykk og høre på hjerte og lunger. Han spurte om vekt og høyde, og divererse om livstilsvaner (røyking, alkohol), og sykdommer i familien. Videre informerte han om hva som skulle skje fremover med jordmorokntroll og ultralyd. Pluss at han informerte om hva jeg ikke skulle spise. Det ble også tatt 5-6 blodprøver.

 

Ikek noe farlige og skumle krumspring altså, kun normale ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...