Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #1 Skrevet 17. desember 2007 Hva gjør dere med oppbevaring av brukte tøybind, vask o.l.? Jeg vasket dem sammen med tøybleiene bare etter 3 dager for å unngå at de låg så lenge. Vasket på 90c og med forvask og tenkte det holdt (bruker Blenda flytende) men de var helt røde å "ekle" etter vask. det går ikke bort! Hvilke lure triks bruker dere? Synes det liksom var litt ekkelt når de ble slik.....
kvirrevirrevitt Skrevet 17. desember 2007 #2 Skrevet 17. desember 2007 Nei, hørtes ikke lekkert ut.. men mine blir helt fine når jeg vasker de slik.. etter tre dager. Bruker neutral sitt vaskepulver... Noen skyller de i litt kaldt vann rett etter bruk. Og nå kom jeg på hvorfor du får flekker! (kanskje rett, da ) Maskina de har sikkert varm forvask! Har nemli' lært av mamma'n min at blod AlLTID må vaskes m kaldt vann, ellers så lages det flekker.. Maskina mi har kald forvask, men mange maskiner har temperet forvask! Sikkert din! )) -sett vaska på et skylleprogram(uten såpe) først, og så kokevask etterpå.. -da kan du sikkert droppe forvaska. Håper det hjelper! ))
Brugle Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 Ligge i bløt i kaldt vann med salt skal visst være en god idé
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #4 Skrevet 18. desember 2007 Skyller i kaldt vann før jeg hiver dem i bleieposen. Her vaskes det bleier hver dag, så bindene ligger heller ikke lenger. Nå har jeg bare prøvd tøybind én mensperiode, for har bare så vidt fått tilbake mensen etter fødselen. Men foreløpig har ikke mine bind en eneste flekk (jeg må bare få kjøpt flere til neste omgang ).
Jannamor Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 Beklager, hvis dette er en avsporing. Jeg har aldri hørt m tøybind! Hva er fordelene med det? Sånn med en gang jeg leser det høres det veldig ekkelt ut. Men det må jo være noe positiv og fordeler med det? Link? Tusen takk for svar
Solskinnsjenta Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 Her kan du lese det som står på grønn hverdag sine sider. http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=2144 Mange av argumentene (for og imot) er de samme som for tøybleier. Har prøvd det en gang, og det føltes mye mer behagelig enn vanlige bind. Omtrent som en tykk, myk truse Overflaten gjør at det ikke føles vått, og et vanntett lag sørger for at det ikke lekker. Du kan også google mama pads
Tulletutta Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 du får kjøpt tøybind på: bleieboden.no krusedull.net og sikkert andre plasser og.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #9 Skrevet 7. januar 2008 Jeg legger dem i en tørr boks etter bruk, kvelden før de skal vaskes fyller jeg med kaldt vann. Ei natt i vann, evt vente til neste ettermiddag går også bra, og vanlig maskinvask 60 grader - fine og rene. Jeg har hatt tøybind lenge, 7-8 år siden jeg kjøpte de første. Det har hendt at det har vært flekker etter en vask, litt, som har gått bort i neste vask. Men som regel ingen flekker.
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 Eg sky tøybind og bleier i vaskemaskina. Sett på kald skylling utan sentrifugering først (har ikkje kald forvask på maskina) og så vaskar eg med flytande neutral. Har ikkje hatt nevneverdige flekkeproblem (men har heller ikkje hatt så mykje mens etter at chiquita kom til verda...)
Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 23. januar 2008 #11 Skrevet 23. januar 2008 Medan eg leita etter tøybing kom eg over mooncup. Sjekk ut www.mooncup.com. Til 200 kr inkl frakt er det verdt å prøve. Eg er kjempefornøgd!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #12 Skrevet 24. januar 2008 Roma06: Hvordan "funker" dette? Har vurdert å kjøpe en eg å, men er så i tvil... er det noe behagelig og er det ikke styr???
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #13 Skrevet 24. januar 2008 hvorfor i all verden bruke tøybind???
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #14 Skrevet 24. januar 2008 Hvorfor stappe trusa full av relativt kostbar plast en gang i måneden? Bare fordi libressereklamen sier det? Tøybind er mer behagelig, økonomisk og miljøvennlig. Gir mindre grobunn for sopp og andre ekkelheter. Men om du ikke ønsker å prøve er det absolutt ingen som skal tvinge deg til det!
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #15 Skrevet 25. januar 2008 Urk....... Nei takk, da bruker jeg nok heller det du kaller plast. Bare tanken på å stappe blodige tøybind i vaskemaskinen gjør meg kvalm. Æsj.... Akkurat sanitetsbind og bleier synes jeg det er himla greit å slippe å putte i vaskemaskinen, det er ille nok med gubbens forferdelige utsvetta treningstøy......
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #16 Skrevet 25. januar 2008 Det er selvfølgelig helt opp til deg. Ingen grunn til å krangle om hva som er riktig for den enkelte av oss, for det vet vi jo best selv. Poenget med tråder som dette er jo at de som er nysgjerrige skal få gode svar, og ikke møte fordømmelse for at man ønsker å tenke litt annerledes enn alle andre. Det er ikke veldig mange av oss som bruker tøybind som snakker om det offentlig, nettopp fordi de fleste synes det høres veldig rart og kanskje litt ekkelt ut. Derfor er det kjempeviktig at det finnes forum som dette hvor man kan spørre og få gode svar. Vi som har prøvd vet jo at det ikke er mer ekkelt eller uhygienisk enn alternativene.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #17 Skrevet 25. januar 2008 Enig, etter jeg begynte å bruke tøybind (hitill over 2 mensperioder) har jeg slitt mindre med sopp (som jeg slet veeeldig med etter graviditet/ fødsel) Jeg lukter mindre nedentil ved mensen enn med plastbind, og blir mindre "fuktig" Er storfornøyd! Behagelig også. Men skjønner og skepsisen til dem som verken bruker dette eller tøybleier. Har en anelse på at det er "vanligere" for oss tøybleiebrukere å bruke tøybind også, eller tar jeg feil? Folk får gjøre sine egne valg ift miljø, personlig hygiene etc- men ikke døm oss fordi vi bruker tøy. Skal vi kjefte på dere fordi dere bruker det der forferdelige ekle plast-bindene???? PS: Det er DOKUMENTERT mindre underlivsplager ved bruk av tøybind....
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #18 Skrevet 30. januar 2008 Jeg har brukt divacup i et halvt år nå. (samme som mooncup, bare annen produsent) Tar litt tid å lære å sette den ordentlig på plass, kan være litt mye "plundring" de første par gangene, men etter det har jeg vært super-fornøyd:) Eneste som kan være et problem er at du ikke får vasket den om du er på offentlig toalett hvor vasken ikke er på samme rom som toalettet, men det holder som regel å tømme den morgen og kveld, og da er man jo som regel hjemme, så det går veldig greit! Men den lekker ikke, så lenge du har satt den riktig på plass, kjenner ikke at den er der heller, og det beste av alt, det lukter ikke vondt... Det gjorde det alltid før, både da jeg brukte bind og tamponger.
mamma til twins Skrevet 8. februar 2008 #19 Skrevet 8. februar 2008 Dette var jo interessant. Visste ikke at tøybind eksisterte faktisk. Personlig sverger jeg til tamponger, men har en venninne som sliter med underlivet og soppinfeksjoner, så dette skal jeg nevne for henne. Takker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå