Mamma til 2 søte jenter Skrevet 17. desember 2007 #1 Del Skrevet 17. desember 2007 I dag var jeg hos fastlegen 1 uke etter Lap. Lap viste at jeg har tett eggleder på den ene siden og endometriose, noe som jeg har tatt veldig tungt. Jeg har samtidig fått beskjed om at hvis vi ønsker, noe som vi har sagt ja til, kan jeg komme inn til prøverør på Riksen over nyttår. (Har fått time i slutten av januar! :S) I helgen lå jeg bare på sofaen og så på tv - orket ingen ting. Var skikkelig slapp og var rastløs og vond i hele kroppen. Så i dag hos fastlegen ble diagnosen depresjon stilt og fikk samtidig 1 måneds sykemelding. Hvordan har dere reagert på å få diagnosen endometriose, og ev tett eggleder? Jeg er nok mye spent på hvordan det kommer til å gå.. Har ikke fått med meg helt hvor store odds det er for å lykkes.... Vi har jo allerede halvert sjansen ved at jeg kun har eggløsning annenhver måned...... Men vil det si at de kun kan hente ut egg annenhver måned hos meg? Selv om vi har 1 fra før av er det mitt høyeste ønske å få en til. Vi har prøvd i drøye 2 år nå og jeg har pga en sykdom jeg har gått på en streng diett i 2,5 år, som er meget krevende. Jeg tror nok derfor at jeg er ganske utslitt av dette og at reaksjonen min på resultat av LAP måtte bare komme for å få meg klar til prøverør. Dessuten er jeg ganske frustrert over at jeg ikke har fått gjennomført LAP tidligere - helsepersonell har sagt til meg: "det kommer til å gå - det tar nok bare litt ekstra tid!".. Skjønner ikke helt at jeg lot meg lure av det.... Et spm til slutt: Ved innkalling til Riksen (regner med det er til forunderøkelse til IVF (Vi er godkjente for prøverør - skal vel kun inn for å få informasjon om gangen i prøverør, regner jeg med)). Ved innkalling til Riksen er det kun jeg som har fått innkallling. Skal ikke mannen min også bli innkalt? Eller? Noen som vet? Han skal jo være med han også....? Jeg vil iallefall ha ham med.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136320476-det-var-ikke-bare-bare-%C3%A5-ha-gjennomf%C3%B8rt-lap-noen-spm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snooopi Skrevet 17. desember 2007 #2 Del Skrevet 17. desember 2007 Det er trist å lese hvor tungt du har det... Her prøve vi i 2 år, og jeg hadde ingen problem med å søke hjelp. Da jeg kom hjem fra legen og fortalte mannen at vi burde ha prøverør med microinseminasjon (icsi) synes han vi skulle prøve litt til. Tror nok han syntes det var et nedelag. I dag, 2 år senere er han glad vi fikk denne hjelpen med det samme og ikke har kastet bort tid på inseminasjoner. Vi er stadig uforklarlige barnløse, men har lykkes å få positiv test 3 ganger. Jeg er overbevist om at vi skal lykkes, og jeg er villig til å ta imot all hjelp vi kan få (betale oss til). Du har jo fått en diagnose, og også har du barn. Du har alle odds med deg for å lykkes, så kom igang! Ønsker deg lykke til og håper du får det bedre sanrt ) Mange klemmer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136320476-det-var-ikke-bare-bare-%C3%A5-ha-gjennomf%C3%B8rt-lap-noen-spm/#findComment-136320559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøtt Skrevet 17. desember 2007 #3 Del Skrevet 17. desember 2007 Hei! Trist å lese din historie. Håper du får slappet godt av og kommer deg ut av depresjonen. Nei, det er ikke bare-bare! Har selv to tette eggledere (den ene er fjernet) og endometriose. Mannen har redusert sædkvalitet. Alt dette ble servert i høst (etter lap) etter å ha prøvd i nesten halvannet år. Du spør hvordan jeg reagerte på dette. Hmm.. Jeg var litt forberedt på forhånd. Jeg visste at den ene egglederen sannsynligvis var tett. På en måte var det litt godt å få svar. Nå slapp vi å prøve og bli skuffa hver måned, nå skjønte vi hvorfor vi ikke hadde fått det til, og så kunne vi ta det derfra. Nå blir det prøverør til våren. Jeg har faktisk hatt mange flere gode dager etter at diagnosene ble satt. Fremdeles kan jeg være deppa og ha tunge dager, men det var verre før, da vi ikke visste. Det er liksom så lite vi kan gjøre med situasjonen, og da hjelper det ikke å sitte inne og sture. Ikke for meg iallfall. For meg hjelper det også veldig å finne på ting, reise, konserter og slikt. Planlegge morsomme ting som man gjør i ventetida. Tida går mye fortere også da! :-) Da vi fikk innkalling til Porsgrunn fikk både jeg og mannen. Vet ikke helt hvordan de gjør det på riksen, men regner jo med at dere skal dit begge to!? Dere er jo to om dette! Når man skal gjennom prøverør så blir man satt på hormoner slik at flere egg modnes samtidig. At du har en tett eggleder har ingenting å si for dette. Eggene hentes direkte ut av eggstokkene med ei nål. Det er derfor IVF er så bra for oss med tette eggledere. Oddsene ja.. Gynekologen min sa at når diagnosen er tette eggledere (også kombinert med endometriose) så er sjansene for graviditet ganske store. Og i ditt tilfelle (du har jo tross alt klart å bære fram et barn før), så vil jeg iallfall tro at oddsene er bra! Du må ha masse lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136320476-det-var-ikke-bare-bare-%C3%A5-ha-gjennomf%C3%B8rt-lap-noen-spm/#findComment-136320915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonimo & gullprinsen :o) Skrevet 17. desember 2007 #4 Del Skrevet 17. desember 2007 Det er en tung prosess dere er inne i nå... ...og psyken får seg stadig vekk en knekk, dessverre. Det er viktig å tenke på seg selv og ta pauser i mellom forsøkene dersom man føler at man ikke takler det. For meg var det viktig å hele tiden ha et nytt forsøk å se frem til, så det gikk nok litt for fort.. Du kan godt ta med deg mannen på informasjonsmøtet, for det er godt å ha noen å dele opplevelsen med. Han har sikkert tanker rundt denne prosessen også, selv om mennene ikke alltid er så flinke til å snakke om det. Jeg måtte også opp i stolen, så du skal sikkert det samme. Lykke til med prosessen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136320476-det-var-ikke-bare-bare-%C3%A5-ha-gjennomf%C3%B8rt-lap-noen-spm/#findComment-136321932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til 2 søte jenter Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 18. desember 2007 Takk for alle svar! Svarene deres roet meg ned en del hakk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136320476-det-var-ikke-bare-bare-%C3%A5-ha-gjennomf%C3%B8rt-lap-noen-spm/#findComment-136328221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 18. desember 2007 #6 Del Skrevet 18. desember 2007 I oktober 06 fikk jeg selv et slag i trynet... Fikk da vite at jeg hadde pcos og at guttungen bare var flaks! Har slitt en del med det dette året... Følt meg midre kvinnelig pga mangelnde mens og null EL... I tilleg er jeg inne i en ond sirkel nå... Sliter med å gå ned i vekt noe som gjør meg deppa og forsterker det søtsuget jeg får av sykdommen, og alle vet hva for mye søtt medfører... Klarer ikke å gå ned i vekt... *sukk* det som er bra er at jeg holder meg stabil, da, om ikke annet... Hva betyr endim...... den andre diagnosen i tilleg til tette eggledere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136320476-det-var-ikke-bare-bare-%C3%A5-ha-gjennomf%C3%B8rt-lap-noen-spm/#findComment-136328479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva78 har to små Skrevet 18. desember 2007 #7 Del Skrevet 18. desember 2007 Vil bare si at sjansene for å bli gravid med endometriose absolutt er gode. Jeg fikk vite etter lap at egglederne mine var trange, og sjansen for å klare det selv var liten. Jeg tok det tungt med det samme, selv om jeg egentlig var forbredt at jeg hadde endo pga sterke smerter når jeg har mensen. Jeg ble gravid ved første IVF, og eggkvaliteten var god. Dessverre mistet jeg, men jeg fikk jo bevis på at jeg kunne bli gravid, og det var en enorm motivasjon. Ett år senere, på 6.innsetting klaffet det på fryseforsøk, og jeg er nå 33 uker på vei:-) Anbefaler at dere begge er med på hele prosessen, dette er et "prosjekt" det er viktig å være to om. Jeg ønsker dere masse lykke til, håper 2008 blir et lykkeår:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136320476-det-var-ikke-bare-bare-%C3%A5-ha-gjennomf%C3%B8rt-lap-noen-spm/#findComment-136328600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
togutter-08og10 Skrevet 19. desember 2007 #8 Del Skrevet 19. desember 2007 Nå vet ikke jeg så mye om endiometriose, men hvis man bare har tette eggledere er sjansen for å lykkes med IVF veldig god. Ved IVF bruker man medisiner som stimulerer eggstokkene slik at flere egg modnes samtidig, det spiller ingen rolle om egglederne er tette, eller borte som i mitt tilfelle da. Vær glad du kommer inn på riksen over nyttår. da blir du nok tatt godt vare på. Lykke til og ha en trivelig jul. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136320476-det-var-ikke-bare-bare-%C3%A5-ha-gjennomf%C3%B8rt-lap-noen-spm/#findComment-136337593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 19. desember 2007 #9 Del Skrevet 19. desember 2007 Hei. åh vet så godt hvordan du har det.. har selv tette eggledere og endo.. når jeg fant dette ut, ble det litt av et sjokk samtidig som jeg sa til meg selv, faan var det meg det var noe galt med??!! Jeg trodde kanskje det var xèn den gangen.. hadde jeg vist det var meg så hadde jeg satt igang med ivf før! Har prøvd å bli gravid i 11 år nå så uff ja nedturer kan jeg alt om.. Men de sier jo at vi har godt sjanser, og jeg har nå hatt 3 forsøk, 2 gravid men mistet i SA.. Skal i gang igjen på nyåret, for jeg kan ikke gi meg, jeg nekter.. jeg vil bli MAMMA ))) Ønsker deg alt godt og masse lykke til!! Håper virkelig du lykkes.. klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136320476-det-var-ikke-bare-bare-%C3%A5-ha-gjennomf%C3%B8rt-lap-noen-spm/#findComment-136338091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå