Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #1 Skrevet 17. desember 2007 Babyen min utviklet eksepm på ansiktet da han var 2,5 måneder gammel mens han gikk på en antibiotika kur. Første spørsmålet mitt er: kan han ha utviklet dette pga antibiotikaen? Og det andre spørsmålet mitt er betyr dette at han kommer til å ha eksem resten av barndommen/livet? Håper ikke det. Jeg har selv ingen allergier men min mann derimot er allergisk mot det meste. Det tredje spørsmålet mitt er om han mest sannsynlig vil utvikle allergier siden han har eksem? Gjerne svar fra dere som vet mye om dette!
Gjest Skrevet 17. desember 2007 #2 Skrevet 17. desember 2007 Svar på det første: det kan kanskje være sykdommen som gjorde at han gikk på antibiotika som utløste eksemen, men den ligger latent fra før fødsel. På spm nr to: Nei! Det betyr ikke at han kommer til å ha eksem resten av livet. Det kan selvføglige hende, men det er sjelden. De fleste blir bra iløpet av de første 3 årene, noen bruker lengre tid. De aller fleste blir helt kvitt plagene i løpet av ungdomsårene. Kun få har atopisk eksem som voksne. Da har de som regel en annen eksemform. Det er veldig vanlig at det følger allergier med atopisk eksem, men det er ingen regel. Astma er også en ting som kan komme med atopisk eksem. Hos oss har ingen av barna (foreløpig) fått astma, men begge har melkeallergi og atopisk eksem. Men det er mange barn som bare har atopisk eksem uten hverken allergier eller astma.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 Tusen takk for svar. Jeg smører han med Locobase og håper at det går over! HI
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #4 Skrevet 27. desember 2007 En krem som har funket godt på mine eksem-barn er Miniderm :-) Den er super! Ikke så klissete som Locobase, men fet alikevel. Den trekker raskere inn.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #5 Skrevet 1. januar 2008 Jeg har nå gått over på A-creme. Funker bra for oss. Skal kjøpe Miniderm og prøve det ut. HI
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Det var ikke ment som at du måtte prøve Minderm, altså :-) Håper ikke du tok det sånn.... Vi har også prøvd A-creme, men jeg syns ikke det hjalp i det hele tatt. Men jeg vet om flere som har super effekt av den. Hvis du finner noe som funker: bruk det så lenge det virker. Når det ikke virker mer: bytt til noe annet. Det er en evig sirkel det der med smøring :-)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 5. januar 2008 #7 Skrevet 5. januar 2008 Tenkte jeg bare skulle svare på det ene spørmålet her. Jeg er voksen og har atopisk eksem, har hatt det siden jeg var baby. I alle barneårene fikk jeg høre at dette er noe man vokser av seg hver eneste gang vi møtte noen eller var hos lege. Og jo, eldre jeg ble jo mer økte alderen de sa for at jeg kom til å vokse det av meg. Tilslutt ble det puberteten.. Og da jeg kom i puberteten skjedde det motsatte :-( Jeg har etter som jeg har blitt eldre utviklet mer eksem, og flere steder og det kommer stadig allergier. Og jeg hadde ingen da jeg var barn. Har selv en datter med astma og melkellergi og det ser nå ut til at hun utvikler eksem i tilegg. Jeg er også helsepersonell og jobber med barn med samme problematikk og for meg er det viktig å heller fokusere på at ja, nå har man allergi, eksem eller astma og det er mange måter å mestre dette på! Det kunne vært mye værre ting som skjedde, og tross alt så er dette noe en fint kan leve med. Fokuser heller på mestring fremfor at dette er noe "ondt" som har skjedd og lær å leve med det. Og om det skulle bli borte, så er man selvsagt glad! Ny forskning innen astma viser faktisk at det KUN er 6% som vokser astmà`en helt av seg, men 39% blir tilnærmet symptomfri. Det er faktisk ikke så mange som blir helt friske da.. Av kremer er vi veldig fornøyde med locobase repair og blå apobase. Såper her i huset er nautral cremesåpe, og vi bruker olje i badevannet. Bruker også kun neutral vaskemidler. Vi er også på babysvømming og jeg merker at huden blir ekstra tørr etter det, men fordelene med svømmingen anser jeg som større enn huden så vi smører veldig godt med krem etterpå isteden for å slutte. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Vedr. eksem og babysvømming - jeg har fått et tips av en barnelege om at det er smart å smøre eksemflekkene på huden med en veldig fet krem FØR man skal bade,- spesielt i klorvann. Man kan også bruke vaselin - dette gjør at vannet ikke får "kontakt" med eksemflekkene, som gjør at huden tørker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå