Gjest Sekretøsa Skrevet 17. desember 2007 #2 Skrevet 17. desember 2007 Er vi der igjen? Jesus ble IKKE født på julaften ;o)
suseduse Skrevet 17. desember 2007 #3 Skrevet 17. desember 2007 de som ikke er kristne feirer det sikkert av akkurat samme grunn som de som ER kristne siden jula ikke har noe å gjøre med religion
blond Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. desember 2007 Uvensentlig når Jesus ble født. Hvorfor feirer du/dere jul og hva er forklaringen barna får?
Twig Skrevet 17. desember 2007 #5 Skrevet 17. desember 2007 åh himmel.. så vi som ikke er kristne, skal ikke feire jul? Skal du male opp med resten og, så sett i gang
Pixie Power Skrevet 17. desember 2007 #6 Skrevet 17. desember 2007 Er da ikke så vanskelig som alle skal ha det til :-) Kan det ikke bare være en hyggelig tradisjon, da? Har jo strengt tatt ikke noe kristendommen å gjøre opprinnelig.
Twig Skrevet 17. desember 2007 #7 Skrevet 17. desember 2007 Jeg har en 2 åring, så jeg har ikke det spm enda
Etaner Skrevet 17. desember 2007 #8 Skrevet 17. desember 2007 Vi er ikke kristne og feirer jul uten å ta inn kristendommen. Jeg regner med at du har fått med deg at kristendommen ikke har monopol på julen. For meg så er julen en flott tradisjon nå i mørketiden. Få inn litt lys og varme og ikke minst masse god tid med familie og venner. Nå er ikke min eldste mer enn 3 år så vi har ikke snakket så mye om hvorfor vi ferier jul. Men han får jo med seg endel av "budskapet" i barnehagen. Her hjemme kommer vi nok først og fremst til å fokusere på det jeg skrev over her.. Ha det fint sammen og å kose oss med god mat og tid sammen. (-:
Gjest Skrevet 17. desember 2007 #9 Skrevet 17. desember 2007 Er småpatetisk og argumenterer for at det er en nørron skikk:) Kommer fra et kristent hjem selv, og lar mine foreldre og svigers fortelle hva de tror. Barna går i kirken på julaften og pappa leser teksten før vi spiser. Har ikke fått spørsmålet om hva vi tror, men barna har jo lekevenner som er muslimske og sier bare at ikke alle feirer Jesus sin bursdag. Synes julen er litt problematisk, men fokuserer mest på at det er en familiehøytid samtidig som vi forteller hvorfor det blir feiret. Prøver å fylle advent tiden med budskapet om nestekjærlighet - og gutta pakker inn gaver til td. gutt 3 år som vi gir til kirkens bymisjon. Der er vi også på juledugnad.
mpmamman Skrevet 17. desember 2007 #10 Skrevet 17. desember 2007 Vi liker og kose oss med god mat og hverandre ,vise at vi setter pris på venner og familie ved og gi en gave:)
blond Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 17. desember 2007 Ingen som svarer på spørsmålet mitt her.
Mild, Marcus & Mille Skrevet 17. desember 2007 #12 Skrevet 17. desember 2007 Hvorfor feirer du som er kristen jul?
TurangaLeela Skrevet 17. desember 2007 #13 Skrevet 17. desember 2007 Dette lurer jeg også på, skal vi begynne å feire ramadan selv om vi ikke er muslimer?
Gjest Skrevet 17. desember 2007 #14 Skrevet 17. desember 2007 Tradisjon. Nå er ungen min bare 3 mnd så hun bryr seg sikkert ikke så veldig. Fremover kommer vi til å fortsette med det. Lar ikke vær å feire jul fordi jeg ikke er kristen. Julen har ikke noe med Jesus å gjøre her i huset. Vi feirer jul pga tradisjon og kos. Og senere fordi barna ikke skal føle seg utenfor når alle andre gjør det.
Honningmelon Skrevet 17. desember 2007 #15 Skrevet 17. desember 2007 Fordi det er tradisjon. Barna mine har ikke spurt hvorfor.
Pixie Power Skrevet 17. desember 2007 #16 Skrevet 17. desember 2007 Nettopp, handler jo om hva man velger å fokusere på. Vi fokuserer på familie, lys, takknemlighet, hygge, kjærlighet. Tror ikke det kommer til å bli så vanskelig når mini er stor nok til å skjønne greia.
Gjest Skrevet 17. desember 2007 #17 Skrevet 17. desember 2007 Vi kommer, den dagen det blir nødvendig med forklaringer, til å fortelle om bakgrunnen for julefeiringen og den fine tradisjonen dette har blitt etterhvert. At jula har vokst til å være noe mer enn en kristen feiring alene, men også en utrolig koselig og deilig tid for familien midt i en lang vinter. Julens magi er viktig også for oss som ikke er personlig kristne- det kan da vel ikke være vanskelig å forstå?
Pixie Power Skrevet 17. desember 2007 #18 Skrevet 17. desember 2007 mener jeg har svart på spm ditt, jeg da :-)
Gjest Skrevet 17. desember 2007 #19 Skrevet 17. desember 2007 Er da mange som har svart her? du spurte hvorfor vi feiret jul. jeg svarte -fordi det er en tradisjon -fordi det er kos -så ikke barna skal føle seg utenfor når alle andre feirer jul.
blond Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #21 Skrevet 17. desember 2007 Ja, nå har mange svart på spørsmålet mitt. Det kom svar omtrent samtidig som jeg la inn innlegget om at ingen svarte...
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 17. desember 2007 #22 Skrevet 17. desember 2007 For det første så feirer man ikke ramadan, man feirer eid. Men jeg har både fastet under ramadan og feiret eid, uten at jeg er muslim.
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 17. desember 2007 #23 Skrevet 17. desember 2007 Selv om jeg er kristen vet jeg da at feiring av jul startet lenge før kristendommen. Kristene "stjal" den tradisjonen.
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. desember 2007 #24 Skrevet 17. desember 2007 Kan svare på spm ditt jeg. Vi feirer jul fordi det er tradisjon, og fordi vi alltid har gjort det. Jeg liker julen, med all den familiære sammenkomsten det blir, all den gode maten, og all gleden og forventningene til barna )
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. desember 2007 #25 Skrevet 17. desember 2007 og barna har ikke spurt... den tid den sorg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå