Gå til innhold

Noen som har oppskrift på skjerf til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn som du kan tre inni en løkke..

Skrevet

Tusen takk skal du ha. Har lett etter en sånn oppskrift lenge :-D

Skrevet

sånn vil jeg også strikke :o) men kan noen forklare meg dette da?

m? r? øke? hæ?

SKJERF:

Legg opp 4 m på p 2,5 og strikk riller samtidig som det økes i hver side slik:

Høyre side: Strikk 2 m i første m.

Venstre side: Strikk 2 m i nest siste m.

Øk på hver 2.p 10-11-12 (13-14) ganger = 24-26-28 (30-32) m. Strikk riller til arb måler totalt 8-9-10 (11-12) cm.

Neste p strikkes slik: * Strikk 1 m r, sett 1 m på en sikkerhetsnål (el hjelpep.) bak arb *, gjenta fra *-* p ut. Det er nå 12-13-14 (15-16) m på p og 12-13-14 (15-16) m på sikkerhetsnålen. Strikk riller over m på p i 4-4-4 (5-5) cm og sett de på en ny sikkerhetsnål. Sett m fra den første sikkerhetsnålen over på p og strikk riller over disse maskene til samme lengde. Samle de to delene igjen ved å strikke vekselsvis 1 m fra p og 1 m fra sikkerhetsnålen annenhver gang til alle m igjen er på p = 24-26-28 (30-32) m. Strikk riller til arb måler 40-42-46 (50-54) cm totalt. Videre strikkes det riller samtidig som det felles i hver side ved å strikkes de 2 nest ytterste m r sm. Fell på hver 2.p til det er 4 m igjen på p. Fell disse av.

Skjerfet måler totalt ca 44-47-51 (55-60) cm.

Skrevet

m = maske, r = rett, øke er å strikke opp en ekstra maske, altså hvis du har 10 masker på pinnen så øker du til 11.

Legg opp 4 masker på pinne 2,5 og strikk riller (dvs rettstrikk frem og tilbake, helt enkelt) samtidig som det økes i hver side slik:

Høyre side: strikk 2 masker i den første masken (etter at du har strikket en maske, stikk pinnen gjennom bunnmasken en gang til og lag en ny maske inni samme maske hvis du skjønner, kan gjøres mange ganger)

Venstre side: strikk 2 masker i nest siste maske (samm som over)

Så øker du på hver andre pinne totalt antall ganger ettersom hvilken størrelse du strikker. Strikker du den minste størrelsen skal du øke på hver andre pinne 10 ganger - altså strikke 20 pinner. Og da ender du opp med 24 masker. Du begynte med 4 og har øket med to masker totalt 10 ganger = 20. Skjønner?

Jaja, spør om resten hvis du lurer mer, dette ble langt. :)

Skrevet

Takk for oppskriften forresten. Må visst strikke skjerf jeg også nå! :)

Skrevet

hehe, nei... skjønner ingen ting... kan rett og vrang, men har SÅ lyst til og lære å strikke :o)

skal iallefall lagre forklaringen din, så skal jeg prøve litt i morgen. skal på jobb nå.

tusen takk!!! sender deg pm hvis jeg lurer :o)

ha en fin ettermiddag :o)

Skrevet

Send gjerne PM. Det er ikke så vanskelig å strikke egentlig, men kan være litt knotete å forklare det med ord. Mye lettere å vise. :) Men tror ikke dette skjerfet er noen heksekunst, så det klarer du helt sikkert! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...